Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Mail: 1 Gmail mail = 3 "nya" mail.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2012-01-10 13:59

Jao, detta är ganska störande. Jag har lagt in mitt gmail konto i Mail och varje gång jag får ett mail så räknar Mail det som 3, alltså den röda bubblan i dockikonen visar 3, när jag egentligen bara har 1 nytt oläst mail.

Först räknar den mailet i huvud inkorgen, alltså 1, sen i Gmails egna inkorg "Alla mail", då är vi uppe i 2, sen om mailet läggs i "Viktigt" mappen också så är vi uppe i 3.

Hur gör man så Mail bara räknar mailet 1 gång?

Detta gäller alltså bara för sina Gmail konton, inte sina vanliga email.

Yes, googles "moderna" inboxsystem, gå in i imap-inställningarna i web-gmail och bocka av typ allt.
Edit: Etiketter låg det under.

  • Medlem
  • 2012-01-10 14:19

Gmail är nästan helt värdelöst just av det skälet, om man använder klienten. Jag har valt att bara visa inkorgens olästa i dockan, och har fått sluta använda mappar. Mappar fungerar inte eftersom mail syns som oläst både i mappen och i inkorgen om mappen synkas mot gmail.
Mycket skönt att vi snart ska sluta använda gmail på jobbet. Det enda positiva mot vårt gamla system är att det gamla var POP (!).

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2012-01-10 14:52
Ursprungligen av eskimo:

Yes, googles "moderna" inboxsystem, gå in i imap-inställningarna i web-gmail och bocka av typ allt.
Edit: Etiketter låg det under.

[ATTACH="CONFIG"]31625[/ATTACH]

Tack, men problemet är att om jag gör så och avbockar dom flesta, så försvinner ju mapparna också, av någon anledning, så gör det omöjligt att administrera mappar på något vettigt sätt.

Ursprungligen av Baron:

Gmail är nästan helt värdelöst just av det skälet, om man använder klienten. Jag har valt att bara visa inkorgens olästa i dockan, och har fått sluta använda mappar. Mappar fungerar inte eftersom mail syns som oläst både i mappen och i inkorgen om mappen synkas mot gmail.
Mycket skönt att vi snart ska sluta använda gmail på jobbet. Det enda positiva mot vårt gamla system är att det gamla var POP (!).

Ja, det verkar vara en mardröm att använda Gmail via klient, tycker det funkar hyffsat i iOS, lite småbuggar där med men definitivt bättre än OS X Mail.

Vad kommer ni köra istället för Gmail?

Ursprungligen av JesperA:

Vad kommer ni köra istället för Gmail?

Jag lade ner Gmail för några år sedan och bytte mot .Mac som blev MobileMe som blev iCloud. Har inte ångrat mig en gång.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2012-01-10 15:16
Ursprungligen av Drakfot:

Inte relaterat till problemet i sig, dock ett tips om programmet Sparrow (Sparrow — Get mail done) som är gjort för att jobba mot Gmail och det fungerar väldigt bra.
Löser inte direkt problematiken, men kan fungera som en workaround

Japp Sparrow är riktigt nice, inte helt gått över till det än dock, men en vacker dag så

Ursprungligen av Baron:

Jag tror det blev MDaemon, men jag vet inte säkert.

Ok, aldrig hört talas om det faktiskt, men kanske kan vara något att kolla på.

Ursprungligen av Capeman:

Jag lade ner Gmail för några år sedan och bytte mot .Mac som blev MobileMe som blev iCloud. Har inte ångrat mig en gång.

Ja, Apples email tjänst kanske fungerar bra, men passar inte överdrivet bra för oss, har för mig att man inte kan använda egna domäner för sin email via Apples tjänst? Sen har vi för många mail för att det skall vara effektivt. Vi vill ju behålla för.efternamn@företag.se, sen tillkommer alla no-reply@företag.se, info@företag.se, support@företag.se osv osv osv.

Ursprungligen av JesperA:

Ja, Apples email tjänst kanske fungerar bra, men passar inte överdrivet bra för oss, har för mig att man inte kan använda egna domäner för sin email via Apples tjänst? Sen har vi för många mail för att det skall vara effektivt. Vi vill ju behålla för.efternamn@företag.se, sen tillkommer alla no-reply@företag.se, info@företag.se, support@företag.se osv osv osv.

Aha, missade att det inte gällde privat bruk.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2012-01-10 15:32
Ursprungligen av Capeman:

Aha, missade att det inte gällde privat bruk.

Hehe jag nämnde aldrig det så inte så lätt att veta.

Ursprungligen av JesperA:

Tack, men problemet är att om jag gör så och avbockar dom flesta, så försvinner ju mapparna också, av någon anledning, så gör det omöjligt att administrera mappar på något vettigt sätt.

Om du sköter mapphanteringen från mail så funkar det fint.

  • Medlem
  • 2012-01-10 16:53
Ursprungligen av eskimo:

Om du sköter mapphanteringen från mail så funkar det fint.

Det är inte min erfarenhet. Om du har ett filter som skyfflar ner mail i mapparna syns de som olästa både i inkorgen och i mapparna.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-01-10 14:54

Inte relaterat till problemet i sig, dock ett tips om programmet Sparrow (Sparrow — Get mail done) som är gjort för att jobba mot Gmail och det fungerar väldigt bra.
Löser inte direkt problematiken, men kan fungera som en workaround

  • Medlem
  • 2012-01-10 14:56

Jag tror det blev MDaemon, men jag vet inte säkert.

  • Medlem
  • 2012-01-10 16:51
Ursprungligen av JesperA:

Hehe jag nämnde aldrig det så inte så lätt att veta.

Jag utgick från det eftersom MDaemon tycktes vara intressant...

1
Bevaka tråden