Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen hittar inte trådburet nätverk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-01-10 10:18

En bekant som skaffat MacBook kan inte längre använda sitt trådburna nätverk. Macen säger att kabeln ej är ansluten. Har testat med min MBP - samma svar. Två andra bekanta, med var sin PC, anslöt till samma kabel och det fungerade. Har nu anslutit en router och det funkar. Macen går nu på trådlöst.

Troligtvis är kabeln till nätverksuttaget mycket lång, sannolikt över 50 meter.

Vet någon om macen är mera känslig för långa kablar än PC:n?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-10 12:02

Hade samma problem för någon månad sen med min iMac 2008, slutade med att jag testade appels -ethernet to usb- kabel, och då fungerade det. Så jag drog slutsatsen att mitt uttag i datorn var sönder. Vet inte om detta hjälper, dig men om du har en sådan kabel så testa med den.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-01-15 07:11

Är det gigabit på andra sidan kabeln?

Vanligt att gigabitgrejer får problem om ett av två "extra paren" är trasiga, 10 och 100 använder 2x2 trådar medans gigabit kör 4x2 trådar.

Testa ställa in 10Mb på MacBook och kolla om det funkar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-15 09:07

Kjell&Co har nätverkskabeltestare för 200-500 kr (jag har den dyrare, funkar kalas) som man kan kolla paren med.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-01-15 09:21

Erik_J: det är Gigabitswitchar, men jag tror inte kablarna håller den standarden hela vägen. Borde det inte vara samma problem med PC-arna i så fall?

kenjon: tack för tipset. Låter som en bra investering. Eftersom jag bor utomlands får jag kolla i affärerna häromkring vad som finns i den vägen. Måste man ha koll på båda ändarna för att testa eller räcker det med nätverksuttaget?

bERNA: tack för tipset. Skall skaffa en sådan, den lär behövas ibland. Vi har ett hundratal datorer i nätverket, kan behöva testa olika saker.

Ursprungligen av Stig R:

Erik_J: det är Gigabitswitchar, men jag tror inte kablarna håller den standarden hela vägen. Borde det inte vara samma problem med PC-arna i så fall?

Olika nätverkskort reagerar olika på ex. glappkontakt.

Vissa klarar sig andra vill inte alls.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-15 10:50

Mätaren består av två delar, en sätter du i ena ändan av nätverkskabeln, och en i den andra. Den är försedd med lysdioder som visar varje par för sej, och om det är en "rak" eller "korsad" kabel.
Den har även test för USB och RG58 har jag för mej (även modulära telefonkontakter).
Jag köpte en i Dubai, så de finns utomlands

1
Bevaka tråden