Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac med frysningar och horisontella streck

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en iMac 2.16 GHz Intel Core 2 Duo som jag köpte hösten 2006 och som har tjänat mig troget sedan dess. På gamla dagar börjar den dock få vissa krämpor:

- tämligen ofta (kanske en gång varje dag) då jag använder Exposéfunktionen (för upp musen i vänstra hörnet för att se alla fönster) fryser datorn helt (bortsett från ljudet) och omstart krävs
- när jag tittar på filmer dyker det förr eller senare upp horisontala streck över skärmen, oftast gröna, och ligger kvar tills jag stänger ner filmen

Är dessa problem något som kan lösas vid en ominstallation eller håller hårdvaran på att ge upp? Det är ju lite jobb med det och jag planerar att köpa en ny iMac inom överskådlig framtid, men om datorn blir lite fräschare kan det ju vara värt det i alla fall. Den är dock fortfarande rätt snabb och alert, för den sakens skull behöver jag ingen ominstallation...

Det låter som hårdvaruproblem tycker jag. Streck över skärmen och liknande brukar ej kunna lösas med en ominstallation...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-08 23:17

Men ändock, strecken försvinner när han avslutar filmen... låter mjukvara...

Ursprungligen av kenjon:

Men ändock, strecken försvinner när han avslutar filmen... låter mjukvara...

Nej, det tycker jag inte, snarare att problemen uppstår när grafikkortet belastas. Kanske värmerelaterat.

Vilken version av OSX kör du?
Med vilket program spelar du upp filmerna? Vilken version av det programmet?

Prova att skapa en ny användare på datorn, och kolla om problemen uppstår även där. Det kan vara ett sätt att ta reda på om det är hård- eller mjukvarurelaterat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-09 11:34

Du har inte bytt ut/utökat RAM-minnen på sista tiden?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-09 19:56

Tippar på att det är grafikkortet som reagerar så på värmen vid belastning, det kommer troligen bli värre allteftersom. Du kan felsöka utan skruvmejsel genom att installera smcFanControll och skruva upp hastigheten på CPU-fläkten (blåser på kylflänsen gemensam med grafikkortet) Det kan räcka för att symtomen då tar längre tid på sig innan de uppstår eller förhoppningsvis inte uppstår alls. Inte lönt byta grafikkort på maskin från 2006, men har du tur hänger iMacen med ett tag till lite mer högljutt.

1
Bevaka tråden