Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästan bara "Resident" minne - varför?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Mac air går utmärkt. Märker inga problem. MEN, på aktivitetskontrollen har helt plötsligt minnesfördelningen ändrats. Jag har nästan bara Resident minne? Det är ju i vanliga fall en tårtbid på ca 25% eller så. Men nu är det cirkeln nästan helt röd.. De andra formerna av minne är minimalt...

Är det någon som har en aning om vad det kan bero på?

Resident minne är det minne som tas upp av program du har igång och kan inte frigöras.
2GB är inte mycket därav så ser det ut som det gör.

Hur ser det ut efter du startat om datorn och inte har några program igång?

Finns massor med trådar här på forumet: resident minne site:99.se - Sök på Google

Tråden flyttad till rätt forumdel. "Allt om Mac" är till för sådana Mac-frågor som inte passar in i någon av de andra forumdelarna.

Jag har också ändrat trådens rubrik. Tänk på att rubriken tydligt ska visa vad tråden handlar om.

/Mod

Tack för fix med rubrik mm.. korkat av mig. Hur som: När jag startat om är det betydligt mindre så klart men fortfarande 45% Resident.
Som sagt går datorn bra.. men jag tycker ändå det är skumt. För inte sjutton såg minneshanteringen ut såhär igår.

Det är något (några) program som ligger igång, sortera på Verkligt minne (högsta till lägsta) och gör ett nytt screenshot.

"Kernel-task".. hmm ngt vajsing är det. Antar att jag bör ominstallera systemet, vilket skall bli intressant med Lion.. men det skall väl bli någon råd på det problemet. Får leta lite här antar jag.

Ursprungligen av Leif_ivan:

...Som sagt går datorn bra.. men jag tycker ändå det är skumt...

Ursprungligen av Leif_ivan:

...Antar att jag bör ominstallera systemet...

Nej, så länge datorn går bra, och du bara tycker att det såg annorlunda ut tidigare, så finns det väl ingen anledning att installera om.

Du har ju massor med saker igång, Mail / Things / Safari etc..

kernel_task ser inte alls onormal ut.

Intressant att du säger det. Som sagt datorn funkar kanon. Men jag kan inte tänka mig att jag haft så mkt Resident förut. har alltid Aktivitetskontroll på som nere dock-listen för att ha koll på datorns hälsa och jag reagerade klockrent idag. Men uppebart inget allvarligt. Tusen tack för hjälpen så långt.

Men efterhand så hängde sig datorn. Det röda residenta minnet slog i taket och datorn slutade i princip att fungera. Någon gång kunde jag vänta ut tills minnet blev tillgängligt igen. Men flera gånger så låste sig datorn totalt. Så jag installerade Lion igen och nu ser det hela normalt ut igen (statade en massa program med dokument och tog en skärmdump)

. Men undrar vad som egentligen orsakade att det residenta minnet ökade så mycket...
Hur som, tack för hjälp att komma vidare.
Leif

1
Bevaka tråden