Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man göra DVD-spelaren regionfri?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-27 15:11

Har precis fått hem första filmen i mitt nybeställda lovefilm abonemang,:) . Jag sätter i filmen men upp kommer rutan om att jag måste byta dvd region. Endast fem byten gör ju att man inte kan se allt för många filmer innan det lägger av. Jag har den senaste imacen.
MIn fråga är. Finns det inget sätt att undgå detta?

Låt regionen vara! (Viktigt, välj INTE region)
Spela filmerna med vlc istället.

regionen skall endast vara : REGION 2 ....

ÄNDRA ALDRIG DIN REGION - om du bor i Sverige eller hyr/köper Svenska DVD filmer

Som sagt: använd VLC istället för DVD Player - då slipper du larv om att välja region.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-27 16:36

okej, tack så mycket

VLC slutar fungera på nya Macar om man väljer region.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-27 16:44

Jag får inte igång filmen i VLC heller?!

Jag har bara hunnit stoppa in en DVD-skiva och då valde jag Region 2. Allt funkar prima.
Men nu har jag stängt av funktionen att DVD-spelaren ska starta vid inmatning av DVD-filmer för jag tänkte använda VLC istället.

Kommer jag få några problem nu när jag iaf har valt region en gång?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 16:31

Som jag har forstatt det, finns det tva raknare an i OS X och en i Dvd spelaren. Jag kan inte oppna dvd filmer med VLC utan att stalla in ratt region. Har inte sett nan smidig losning till detta problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-14 16:55

Man kan ju rippa filmen med ett program som tar bort regionkodningen och sedan spela upp den från hårddisken. Medan filmen rippas gör man popcorn, ordnar belysning, går på toa mm... )

Fast det är ju inte smidigaste lösningen.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-11-14 16:59

Program för att rippa en DVD kan vara t.ex. Handbrake.

Riktigt nice program. Gör bra MPEG-4-filmer som man, om man håller sig till specsen, kan spela upp på sin iPod.

Finns ett gratis program som heter FairMount som mountar DVD-skivor regionsfria. http://www.metakine.com/products/fairmount/

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 18:05

Testade med fairmount, men det vill sig inte. Prövade med ett par skivor, man hör hur programmet läser intensivt på skivan, för att sedan lägga ned. Synd!

Ursprungligen av stockbass:

Testade med fairmount, men det vill sig inte. Prövade med ett par skivor, man hör hur programmet läser intensivt på skivan, för att sedan lägga ned. Synd!

Jupp, samma här. Den visar två pluppar på bagel-symbolen, sen kommer badbollen fram och sen avslutas programmet oväntat.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-01-27 16:28

Jag har också liknande problem... Jag har inte valt region på dvd-spelaren. Jag kan spela upp brända dvd filmer i vlc men inte vanliga. Tänkte precis plöja igenom band of brothers boxen men icke. Får samma fairmount-problem som ovanstående inlägg. Vad göra? ska man välja region 2 som det står på skivorna? Om man gör det hur blir det då när man försöker spela upp filmer med annan region eller brända filmer i vlc? Kommer vlc också begränsas till regionen man väljer? i såna fall är det ju bara glömma allt utom brända filmer på datorn (mbp btw). Bra jobbat apple och filmindustin... än en gång skjuter dom sig själva i foten.

edit: btw hur kollar man vad skivan har för region i datorn? help viewer säger "To see information about current region code settings for a disc or your DVD drive, choose File > Get Disc Info and click Regions." men det alternativet är gråat, antagligen eftersom jag inte valt region.

Senast redigerat 2007-01-27 16:55
  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-01-09 02:16

Öppnar en gammal tråd på inrådan från forumledningen.

Vore intressant veta HUR marf rippar DVD:n - jag har en DVD med region 1 som jag vill kunna se i min MBP utan att ställa om region i DVD-spelaren. Har försökt med VLC och Handbrake men ingen av dem vill visa resp konvertera innehållet.

Det måste väl finnas en lösning på detta??

Ursprungligen av Stig R:

Öppnar en gammal tråd på inrådan från forumledningen.

Det var ju trevligt att du följde rådet som du fick i den nya tråden du skapade. Men jag vill bara passa på att flika in ett par saker:
- att moderatorer och forumledning inte är samma sak
- att forummedlemmen som gav dig rådet är varken forumledning eller moderator.

/Mod

Senast redigerat 2012-01-09 09:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-09 04:28

Gjorde detta i Handbrake för fem år sedan. Exakt hur minns jag faktiskt inte nu. Det var många år sedan jag satte en fysisk DVD-skiva i min Mac.

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig!

Jag har för mig att RipIt – Rip DVDs on your Mac to watch movies anywhere – The Little App Factory klarar det. Tror att man kan ladda ner programmet och testa 5 gånger innan man köper. Har ingen "annan regionskiva" här att testa med så jag kan inte garantera

Jag har rippat hur många DVDer som helst med hjälp av Handbrake genom åren. Vad är det som inte fungerar?

Jag har alltid använt Download MacTheRipper for Mac - Free and powerful DVD ripper. back in the day, men har inte rippat en skiva på länge.

Förut så kunde man rippa dvds från andra regioner med handbreak alt att man ändrade i firmware för att göra dvd-spåelaren regionsfri. Detta funkar inte längre. Det är den inbyggda dvd-läsaren som är boven.

Vad jag fått göra är att låna en extern usb dvd-läsare från en kompis och koppla in. Då går det perfekt att rippa dvds från alla regioner

Ursprungligen av jurassic579:

Förut så kunde man rippa dvds från andra regioner med handbreak alt att man ändrade i firmware för att göra dvd-spåelaren regionsfri. Detta funkar inte längre. Det är den inbyggda dvd-läsaren som är boven.

Att det inte går att spela upp en DVD med fel region är väl en sak, men det går väl att stoppa in skivan (om man tar bort auto launch av DVD Player) så att man kan se skivan på desktopen och sedan rippa skivan.

I MacTheRipper så vet jag att det finns "remove region" inställningar.

Ursprungligen av LCR:

Att det inte går att spela upp en DVD med fel region är väl en sak, men det går väl att stoppa in skivan (om man tar bort auto launch av DVD Player) så att man kan se skivan på desktopen och sedan rippa skivan.

I MacTheRipper så vet jag att det finns "remove region" inställningar.

Nä, det funkar inte. Att man kan välja "remove..." är att kopian man bränner blir regionsfri men som sagt man måste ha en extern brännare för att göra skälva rippen. OM du inte har en mac som är flera år gammal.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-09 08:14

Förr i tiden använde jag mig alltid av firmware från denna sida för att göra min dvd-spelare regionsfri. Vet inte om det finns för de nya läsarna men det kan vara värt ett försök.

The Firmware Page • Portal

Ursprungligen av LCR:

Att det inte går att spela upp en DVD med fel region är väl en sak, men det går väl att stoppa in skivan (om man tar bort auto launch av DVD Player) så att man kan se skivan på desktopen och sedan rippa skivan.

I MacTheRipper så vet jag att det finns "remove region" inställningar.

Det verkar handla om hur ny mac man har. Fick höra att i de nyaste kan inte mjukvara ta bort regionbestämningen ens vid rippning. Får hoppas att den som fråga har en lite äldre mac och kan rippa. När det gäller MacThe Ripper så funkar den inte bra på Lion. Det är därför de rekommenderar deras pro-version som är shareware. Även det kan man testa ett par gånger innan man köper.

1
Bevaka tråden