Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återanvända Timemachine efter återställning...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpte en ny iMac som jag återställt med min Timemachine backup från min gamla dator. Hur gör jag nu för att använda samma backup i nya datorn för att kunna fortsätta använda TM?

Den försöker skapa en ny backup men den får ju inte plats på TM-hårddisken eftersom den gamla backupen finns där och tar nästan upp hela HD:n...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-06 13:48

Bara öppna TM-disken och kasta innehållet i Papperskorgen (och töm den), eller radera disken med Skivverktyg.

Men då har jag ju inte kvar min gamla backup! Kan man inte fortsätta på den man har från gamla datorn?

Ursprungligen av johnthorsell:

Men då har jag ju inte kvar min gamla backup! Kan man inte fortsätta på den man har från gamla datorn?

Du kan välja när du startar nya datorn att återställa från en TimeMachine-backup eller att använda flyttassistenten och ta info från en tidigare TM-backup.

Det är lite skillnad; återställer du så tar du tillbaka en del gammalt gunk från den gamla datorn som säkert inte har i den nya att göra.

Använder du funktionerna för att flytta data från en tidigare maskin så tar du med program, dokument, men den ger tusan i att ta med systemet.

När du känner dig nöjd, radera din TM och börja på ny kula.
Fortsätta på den gamla, osäker på om den tillåter det eller börjar på en ny.

Det finnns en tråd, http://www.99.se/internet-bredband/290496-vardet-off-site-backup-hosten-2011-a.html
Där diskuterar vi Off.site backup (bavkup till server ute på nätet).

För 30:- i månaden får du backupat i princip allt du gör i din dator. För din TM skyddar
inte mot stöld (de snor dina diskar med), brand, översvämning etc.
Jag tipsar om en som heter Backblaze som räddat arschlet på mig ett flertal ggr nu...
Det finns andra, väj nån - innan saker pajjar.
Kombinationen TM + OffSite är GRYMT mycket säkrare.

Och...
Tänk efter nu, vad skall du med en backup på allt gammalt när du flyttat över det till den nya datorn?
Du behöver väl snarare en säkerhetskopia av din nya dators alla filer och dokument?

Ursprungligen av Goflorp:

Och...
Tänk efter nu, vad skall du med en backup på allt gammalt när du flyttat över det till den nya datorn?
Du behöver väl snarare en säkerhetskopia av din nya dators alla filer och dokument?

Jag tänker.. och den nya datorn kan väl mycket väl innehålla exakt det som den gamla innehöll. Konstigt vore det annars. Den gamla har man levt med några år (vanligtvis) och den nya är som ett blankt papper. Jag ska själv förflytta allt gammalt och starta på nytt med samma gamla bôs fast på ny disk i samma gamla maskin. Det rasar ju inte in tusentals nya filer och dokument bara för att man har en ny dator. Speciellt inte om man väljer att flytta över system och hela balunsen från en gammal. Jag har gjort en kopia i Carbon Copy Cloner. Det hela ser lite mysko ut men jag hoppas att jag kan starta från samma punkt.

1
Bevaka tråden