Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMacs skärm visar konstigt mönster med mera?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iMac är en 3.06 GHz Intel Core 2 Duo som kör OS X 10.7.2. Sedan en tid tillbaka kan det under ett antal sekunder se ut så här när jag börjar arbeta med datorn. Sedan blir allt som vanligt igen. Någon som har någon teori om vad som är på gång eller vad som kan göras?

I övrigt kan det vara så att skärmen inte går i vila ibland utan bara står på.

Ser ut som trasigt grafikkort.

I så fall är det på väg att gå sönder. För skärmen visar lite olika mönster under några sekunder. Innan allt blir som vanligt igen. Och det är väl inte ens värt att byta ett grafikkort i en sådan här?!

Nej det är inte värt det. Du skriver inte hur gammal den är, men det kanske går att reklamera.

Tyvärr har till och med APP:n gått ut på den här. Så det är en 2008. Får väl glatt köra på till skärmen säger ”adieu”. Tack för ditt svar.

By the way: finns get något sätt att själv felsöka om vad det är för fel? *griper ett sista halmstrå*

Apple Hardware Test (finns på installationsskivan som medföljde datorn)
och/eller
TechTool Pro (ingick i din AppleCare, så du bör ha den redan)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Apple Hardware Test (finns på installationsskivan som medföljde datorn)
och/eller
TechTool Pro (ingick i din AppleCare, så du bör ha den redan)

Jag kör Lion på denna iMac. Enligt Apples support skulle Apple Hardware Test dyka upp om man höll nere ”D” under omstart. Hände inte.

Det var väl ett tag sedan de slutade med att skicka med TechTool Pro med APP?! Så det blir nog att backa operativet till det som kom med datorn och sedan uppdatera till Lion

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Apple Hardware Test (finns på installationsskivan som medföljde datorn)
och/eller
TechTool Pro (ingick i din AppleCare, så du bör ha den redan)

Om den bara sporadiskt visar felet så tvivlar jag på att AHT eller TTP skulle visa ett fel...

Har problem med iMac skärm. Ser ut som någon satt en tombolaslinga i nedankant på den...
[img="http://forumbilder.se/thumbs/861201273641P0ef1.jpg"]

Inte så snyggt. Är det bar att skrota härket eller? Den är nyköpt - men det tar ju lite tid att backa alla jobb. avinstaller adobesviten och dessutom ta sig ett par mil till butiken där den köptes. Några tips?

/martin

Ursprungligen av martinator:

Har problem med iMac skärm. Ser ut som någon satt en tombolaslinga i nedankant på den...
[img="http://forumbilder.se/thumbs/861201273641P0ef1.jpg"]

Inte så snyggt. Är det bar att skrota härket eller? Den är nyköpt - men det tar ju lite tid att backa alla jobb. avinstaller adobesviten och dessutom ta sig ett par mil till butiken där den köptes. Några tips?

/martin

Ta en backup och lämna in.

Fick svar på min egen fråga från lev. Panelen har packat in. Bara att backa allt och lämna in. Suck.

Ursprungligen av martinator:

Fick svar på min egen fråga från lev. Panelen har packat in. Bara att backa allt och lämna in. Suck.

Då får du förhoppningsvis en helt ny istället för att vänta på service

Vill jag egentligen inte ha... Då måste jag avinstallera CS sviten och sedan lägga en masa tid på att installera om samtliga program i burken. tar ju en hel dag. minst.

Ja jo - ska ju sättas i relation till att vara av med burken en vecka på service... Du har rätt i det.

/m

Ursprungligen av martinator:

Vill jag egentligen inte ha... Då måste jag avinstallera CS sviten och sedan lägga en masa tid på att installera om samtliga program i burken. tar ju en hel dag. minst.

Ja jo - ska ju sättas i relation till att vara av med burken en vecka på service... Du har rätt i det.

/m

Backa upp med Time Machine och skulle du få en ny så är det bara att köra en migration från TM-backup. Då ska du få in allt hyfsat smidigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-03 14:26

Nejdå, kör en TimeMachine backup innan du lämnar in den, när du får den nya återställer du bara backupen. Alla program, licenser, inställningar osv hänger med automatiskt. Det tar kanske någon timme att flytta tillbaka allt men du behöver inte göra något för hand i alla fall.

Kör vidare på ämnet.

Sitter med en 21.5", 2.8ghz, 16gb ram och kör Lion. Allt med bara 3 månader på nacken. Det började nyligen med ett grafikfel i Docken. När man för muspekaren över ikonerna så uppstår ett flimrande streck på mitten över alla ikoner. På senare tid, vid kallstart, så är skärmen grå med ett äpple som den ska vara men en förloppsindikator visas nedtill och uppstarten tar uppemot två minuter (se bild). Dessutom måste arkiv-listen upptill väckas till liv genom att föra muspekaren längst upp på sidan.

Några idéer någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 17:48

Hej
Min iMac sent 2006 började "keffa till sig" likt din och det var grafikkortet. LanMaster bytte ut det för 2000pix (om jag inte missminner mig). Efter det funkade den klockrent igen.
Jag skulle lagat grafikkortet istället för att säga Hejdå till datorn

://chrisse

1
Bevaka tråden