Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga fler nyheter? Vad händer med 99.se som startsida?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-06 01:10

Detta finns på första sidan just nu. Alltså 99mac - Senaste nytt från Macvärlden
Inlägget är daterat: 2011-12-01 21:03

Jag vill ju tro att det har hänt något "nytt" i Macvärlden sedan den 1:e december 2011.

Nån som kan svara på vad som händer? Ser ganska tråkigt ut och jag funderar på att ändra min favoritgenväg direkt till forumet istället.

Tackar ödmjukast.

Hade du inte startat tråden hade jag inte märkt något, går aldrig till startsidan här.

Om jag får säga vad jag tycker så är det skönt att "nyheterna" stannat av, 99.se är ett forum, inget annat.

I övrigt tror jag att hela 99.se stannat av, därför även nyheterna...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-06 01:21

Jag håller med om att det rent av är ett forum idag, men då kan man också snygga till startsidan lite så att det mer framhävs som ett forum. Tänker väl mest på nya besökare osv.. Nyheter läser jag överallt annars men ska det nu finnas här så får det läggas lite energi på det.. Ta bort eller tänk om helt enkelt.. Jag går alltid till startsidan för att se om någon "nytt" hänt men icke då. Tycker det är tråkigt för med den enorma massan besökare som besöker denna sidan och deras kompetens så borde nyhetssidan således vara fullproppad om alla kan få hjälpa till på ett eller annat sätt. Fast frågan är ju även såklart om det är något som "vi" vill ha här?

Kan inte mera än hålla med, inge bra med "nyheter" som inte skrivs på första sidan. Bättre att göra det till ett rent forum igen.

Håller helt med Capeman, och därför blir detta lite av en upprepning av hans inlägg...

Jag har inte heller märkt detta, för jag går aldrig till första-sidan. Min genväg hit går till "Dagens inlägg".

Ska man ha nyheter så ska de uppdateras ofta, annars kan man lika gärna ta bort den delen.

Nyheter kan man få på annat håll. Jag tycker att vi ska koncentera oss på att vara ett forum.

Man kanske kunde ha "highlightade" trådar med nån passande bild på framsidan.
Lorry/yrrol: Eller, eller jag vet inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-06 20:46
Ursprungligen av Chaosstar:

Man kanske kunde ha "highlightade" trådar med nån passande bild på framsidan.
Lorry/yrrol: Eller, eller jag vet inte...

Bra idé tycker jag. Visa några av de hetaste trådarna på förstasidan, kanske med en bild eller skriven ingress om man nu nödvändigtvis vill känna att man skapar content. Eller helt automatiskt, så kommer det alltid vara hyfsat uppdaterat.
Själv bryr jag mig ändå mest om Bevakningar och Nya inlägg. Varför kan inte de få en "shield" med siffror i, som Uppdatering, förresten? För krävande för databasen?

Behövs bara en länk på sidan = Nya inlägg.

Den enda jag nånsin använt och kommer att använda.

Har inte med artiklar att göra, men, sökmotorn som antagligen är hemmaknackad(?) är nog den sämsta jag varit med om, lägg in Google search istället så är saken klar och fungerande.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-06 23:15

Ja, det är också en bra idé, låt "Nya Inlägg" vara förstasidan - automatgenererad var X:e minut.

Det går redan att söka via google: Innan du tryckt Enter i sökrutan får du ögonblickliga sökresultat från Google på din sökfras. Ofta mycket bättre än sajtens egna som du får om du skickar iväg formuläret.

  • Medlem
  • 2012-01-06 23:39

Vad vet jag, men de avstannade nyheterna kanske beror på den kritik som framfördes tidigare om "tråkiga och gamla" nyheter hela tiden? Detta kanske resulterade i att de som skrev detta på sin fritid inte tyckte att det var värt att fortsätta att skriva?
Bara en tanke.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-06 23:54
Ursprungligen av Dalle:

Vad vet jag, men de avstannade nyheterna kanske beror på den kritik som framfördes tidigare om "tråkiga och gamla" nyheter hela tiden? Detta kanske resulterade i att de som skrev detta på sin fritid inte tyckte att det var värt att fortsätta att skriva?
Bara en tanke.

Kan mycket väl vara så Dalle men kritik i all välmening är ju ändå för att få fram vad som tycks om saker. I detta fallet så var kritiken bland annat riktad mot att "nyheterna" var ganska svala när dom kom ut här på 99 samt att det var för lite, för ointressant, lite tester hit och dit på saker som folk kanske inte direkt var intresserade av. Då finns 2 alternativ, lägga ner eller göra bättre. Såsom det har skett nu så har det bara stannat upp. Så det kan vi väl kalla varken eller isåfall.

Håller med om vad många här säger och jag har idag uppdaterat min favorit till "dagens inlägg" så om det nu kommer några nyheter så lär jag inte se det ändå..

Någon på 99 kanske kan inflika med åsikter/tankar/planer?

Ursprungligen av Dalle:

Vad vet jag, men de avstannade nyheterna kanske beror på den kritik som framfördes tidigare om "tråkiga och gamla" nyheter hela tiden? Detta kanske resulterade i att de som skrev detta på sin fritid inte tyckte att det var värt att fortsätta att skriva?
Bara en tanke.

Utan att veta så gissar jag att den som satt och skrev nyheterna faktiskt blev monetärt kompenserad. Vidare spekulerar jag att kompensationen eller kontraktstiden tog slut, därav avstannandet. Sen tror jag också att ledningen bakom 99.se helt enkelt inte intresserar sig för 99.se särskilt mycket längre.

Det är säkert en bidragande orsak, men det är ju å andra sidan ganska vanligt för 99 att mycket händer ett litet tag, för att sedan vara dött vääääääääääääldigt länge tills saker händer igen och cirkeln börjar om.

Det hänger väldigt mycket på individen(erna) som är ansvarig för nyheterna, hur mycket tid/energi de har.

Jag har själv drivit en egen webbsida (i anknytning till en hockeyklubb som jag var materialare/statistiker för) och jag la otroligt mycket tid på all statistik, match referat, intervjuer, foto under säsongen. Jag fick lite kritik som bara gjorde att jag höjde ribban ännu högre.

I år är jag inte med då jag har ett jobb som inte tillåter den tid ett sådant arbete kräver (sedan ville jag inte sumpa familjen heller), och i år få supportrarna i stort sett ingen information alls. Laget rapporterar inte ens resultatet till Everysport.

Med andra ord så hänger det helt och hållet på vad de som är ansvariga för nyheterna har tid/energi för. 99.se är ju som sagt ett relativt självgående forum som hålls uppe av moderatorer som Jesper m.fl.

  • Medlem
  • 2012-01-07 17:59

Känns rätt segt på andra ställen också. Kanske en downperiod vad gäller nyheter. Revolutionen har blivit evolution. En gång i tiden var det fullt ös och lite av vilda västern. Mera spännande och dramatiskt men inte alltid så bra. Skulle Apple överleva? Vi mot dom etc. Yttre hot skapade sammanhållning.
99 med duktiga och bra medarbetare har förvisso fortfarande en stor uppgift att fylla.

Ursprungligen av per s:

Känns rätt segt på andra ställen också. Kanske en downperiod vad gäller nyheter. Revolutionen har blivit evolution. En gång i tiden var det fullt ös och lite av vilda västern. Mera spännande och dramatiskt men inte alltid så bra. Skulle Apple överleva? Vi mot dom etc. Yttre hot skapade sammanhållning.
99 med duktiga och bra medarbetare har förvisso fortfarande en stor uppgift att fylla.

Det finns massor att skriva om.

Kolla in AppleInsider t.ex. ,30-40 Apple-relaterade nyheter senaste 2-3 dagarna typ.

Men en sida som 99.se handlar ju bara om att vidarförmedla nyheter då detta är ju inte en nyhetsbyrå i sej.

Jag andas motorsport och jag ser hur det inte är lönt att försöka följa motorsport på annat håll än autosport.com, speedwaygp.com m.fl. Samma sak här där någon måste sätta sej och skriva om nyheterna de själva läst någonstans. I den mån jag hinner och orkar (datorer har inte samma vikt i mitt liv som de hade förut) så läser jag MacUser (UK), Macworld US etc.

Om något så är det i forumet i sej jag får reda på saker när folk börjar diskutera då inte heller jag ens tittar på första sidan här, annat än när jag råkar logga in på en dator någon annanstans.

Ursprungligen av Capeman:

Sen tror jag också att ledningen bakom 99.se helt enkelt inte intresserar sig för 99.se särskilt mycket längre.

Lite grann som detta ämne...

http://www.99.se/feedback/284055-ios-eget-forum-under-operativsystem-7.html

Riktigt tråkigt att 99.se har "förfallit" den senaste tiden. Imo så är det väl en resursfråga. Har inte ägaren tid så kan arbetet med tex nyheter delegeras. Tror det finns många medlemmar som gärna bidrar. Håller med flertalet av er om att 99.se främst ses som ett forum, dock så anser jag att nyheterna främjar till diskussion.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Riktigt tråkigt att 99.se har "förfallit" den senaste tiden. Imo så är det väl en resursfråga. Har inte ägaren tid så kan arbetet med tex nyheter delegeras. Tror det finns många medlemmar som gärna bidrar. Håller med flertalet av er om att 99.se främst ses som ett forum, dock så anser jag att nyheterna främjar till diskussion.

Ja, nyheter främjar diskussioner. Men om nyheterna redan diskuteras för fullt på forumet när artikeln skrivs, vilket ofta är fallet, så ser jag inte att det främjar någon diskussion. Då får man vara lite mer på hugget eller presentera några mer unika "nyheter".

Ursprungligen av Capeman:

Ja, nyheter främjar diskussioner. Men om nyheterna redan diskuteras för fullt på forumet när artikeln skrivs, vilket ofta är fallet, så ser jag inte att det främjar någon diskussion. Då får man vara lite mer på hugget eller presentera några mer unika "nyheter".

Helt klart. Givetvis viktigt om vad det är för nyheter som publiceras och när.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-01-09 12:47
Ursprungligen av gunek:

...låga aktiviteten...

Ja, självklart är det där en faktor som kan orsaka lägre aktivitet.

Men här handlar det inte om lägre aktivitet. Här handlar det om (nästintill) noll aktivitet.

Som jag har sagt tidigare, så tycker jag att tystnaden och bristen på information är värre än att det inte sker någon utveckling på forumet. Hade vi bara fått regelbundna statusuppdateringar, så hade det varit mycket lättare att acceptera att det inte sker någon utveckling.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, självklart är det där en faktor som kan orsaka lägre aktivitet.

Men här handlar det inte om lägre aktivitet. Här handlar det om (nästintill) noll aktivitet.

Som jag har sagt tidigare, så tycker jag att tystnaden och bristen på information är värre än att det inte sker någon utveckling på forumet. Hade vi bara fått regelbundna statusuppdateringar, så hade det varit mycket lättare att acceptera att det inte sker någon utveckling.

Precis så. Det har ju du och jag diskuterat innan, men det tål att sägas igen. Det finns få saker som är så tråkiga och svåra att acceptera som brist på statusuppdateringar och att bli ignorerad - vare sig man är moderator eller vanlig användare. Säg då hellre: "jag har fått barn/fått intresse för ett annat forum/whatever, det blir ingen utveckling här det närmaste året.". Bra, då vet man det. Men den kompakta tystnaden är mer förolämpande än något annat, speciellt för de som jobbar här ideellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-10 00:47

Beror inte det svalnande intresset för att vi börjar alla bli lite mätta på alla Apple-nyheter och information; det känns inte lika exklusivt och 'pionjäraktigt' som för ett tiotal år sedan... Idag kan vi läsa om senaste Apple-Nytt i all dags- & kvällspress. Ja, t.o.m. PC-tidningarna hänger på i rena farten!

99mac är ju först och främst ett forum där det vädras åsikter och utbyts erfarenheter och tips.
Man skall aldrig glömma bort sin 'kärnverksamhet'

Jag har följt ett antal forum och diskussionsgrupper genom åren, och de har alla tappat fart de senaste åren, en väldigt tydlig trend.

Vete sjutton vad det beror på, men säkert delvis att det inte är "pionjäraktigt" längre, och sen tror jag kanske att den sociala funktion som forum fyllde förr har tagits över av Facebook etc.

  • Administratör
  • Lund
  • 2012-01-12 23:20

Facebook tappar också så jag tror inte det tar det behovet som 99 fyllde innan.
Jag har tappat intresset för att det blev en enorm diskrepans mellan nya och gamla medlemmar. Många "vet bäst - skriva andra på näsan" och så de nya kidsen som intresserade sig för hur iphone skulle jailbreakas med pappas xp. Stämningen i kombo med mindre aktivitet gjorde att jag inte var lika aktiv.
Men samtidigt så är jag regelbundet inne och tittar på bevakade trådar.

Kanske är det som någon nämner att klimatet idag är mycket annorlunda. Idag är det många av mina vänner som ska diskutera Steve Jobs och vilken Mac man ska välja. Människor som för bara några år sedan var helt ointresserade. Då gick jag faktiskt på Mac pub i Umeå och pratade om de sakerna, idag får jag mer än nog av allt sådant i vardagen. När jag behöver riktig expert kunskap om Mac vänder jag mig till 99 vid lättare frågor så sitter det alltid någon kompis på svaret.

Hade varit intressant att se hur besöksstatistiken korrelerar med iphonens intåg och om det blev någon förändring med 99 appen.
Jag kan säga att detta är ett av få inlägg jag gör från min iPhone och nästan all min surfning gör jag från min iPhone

Just det, skippa nyheterna och kör på test artiklar

Ursprungligen av thor:

Just det, skippa nyheterna och kör på test artiklar

Gäller bara att man inte tappar konsten... "art" Get it ?!...

1
Bevaka tråden