Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig räckvidd - AirPort Extreme Wi-Fi-basstation

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har den senaste Apple - AirPort Extreme Wi-Fi-basstationen. Varför är det så dålig räckvidd. Det fungerar, men ibland så går den mig på nerverna.

Men när jag sitter på nedervåningen så tappar jag kontakten helt?. Det är ju bara 2 meter under Wi-Fi-basstationen!

Är det värt att köpa en airport till för att förlänga, eller är det bara o slänga..

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-01-27 09:13
Ursprungligen av ks.rasmus:

Hej!

Har den senaste Apple - AirPort Extreme Wi-Fi-basstationen. Varför är det så dålig räckvidd. Det fungerar, men ibland så går den mig på nerverna.

Men när jag sitter på nedervåningen så tappar jag kontakten helt?. Det är ju bara 2 meter under Wi-Fi-basstationen!

Är det värt att köpa en airport till för att förlänga, eller är det bara o slänga..

Du kan ju prova med andra kanaler om du inte har gjort det än, funkar det inte så köp en AE för att förlänga räckvidden, har jag gjort och satt den i Airport verktyg som "WDS, fjärr", APE:n är satt som "WDS huvud", funkar bra till ett stort hus, inga klagomål från barnen på seghet...

Det kan ju vara störningar från andra nätverk så jag skulle nog också testa med att byta kanal.
Sen kan det ju blivit något fel i mjukvaran med så en återställning av basstationen och en ny konfigurering skulle jag testa innan jag köpte till en Airport Express.

  • Medlem
  • 2010-01-27 13:01

Har du kollat under Trådlösa Alternativ? Där kan du aktivera Störningskompensation samt kolla så att den sänder med full signalstyrka.

Har testat mig runt lite nu. Men den dåliga signalen har inte blivit bättre.

Har just nu 3st HD inkopplade i AP (Totalt 2,5TB). Är det något som kan påverka?.
Och vad menas med grupputskick? (den står på låg).

Totalt: 3st på N bandet och 3st på G.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 15:19

Senaste Airport Extreme och Time Capsule lider av fruktansvärt dålig prestanda på 5GHz-bandet. Apple säger och gör ingenting. Finns jättemånga som lider av samma problem, däribland jag själv. Har skickat buggrapporter till Apple och föreslår att du gör det med: https://bugreport.apple.com/cgi-bin/WebObjects/RadarWeb.woa/wa/signIn

En temporär "lösning" är att du kan dela på 5GHz-bandet och 2.4GHz-bandet genom separata SSID:n och sen ansluta till bara 2.4GHz-bandet eftersom det fortfarande funkar hyfsat stabilt men inte ger fulla prestanda.

Jag väntar på en firmwareuppdatering som fixar problemet tills månaden är över, sen returnerar jag min enhet. Det ryktas om att det kan vara hårdvara också eftersom de bytt chiptillverkare från Broadcom till Marvell sen förra APE/TC-modellen.

Här är tråden på Apples diskussionsforum där alla har samma problem som oss: Apple - Support - Discussions - New Extreme (slow on 5Ghz but NOT on ...

  • Medlem
  • 2010-02-18 12:58

Någon som har lyckats hitta en lösning på detta? Testat bl.a med att hålla in option knappen och sedan välja manuellt under 802.11 listan, utan resultat.
Snackat med Apple och dom ville att jag skulle testa med en annan 802.11n router i lägenheten min, ingen annan i huset har en 802.11n router. Men hur lätt är det att få tag i en annan router när man inte känner någon som har en?.

  • Medlem
  • 2010-11-13 01:11

Återupplivar denna tråd lite.
Idag fick jag min nya uppkoppling med Bredbandsbolaget via telejacket. Med kabel rakt in i modemet får jag 60Mbit/s. Men med min Express får jag bara 20Mbit/s. Signalstyrkan ligger på 32%. Har mixtrat lite med olika kanaler men inget hjälper. Alla mskiner stödjer 11n.
Vad händer om jag köper en ny Extreme/TC? Kan tänka mig att den borde ge starkare signal. Men efter vad man har läst i denna tråd ska man nog inte se det som självklart? Har något något tips?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-01-06 19:49

*bump*

Har precis köpt TC gen 4, dvs. den senaste.

Har väldigt dålig Wifi-signal, trots under tio meter från TC.
Iofs ett betongvalv mellan, en jag tycker att signalen blivit sämre under senaste dagarna.
Har eliminerat störande andra enheter (telefon, andra apparater osv.).

Någon som vet mer om senaste gen. TC och hur man kan optimera Wifi?

/M

Ursprungligen av Micke F:

*bump*

Har precis köpt TC gen 4, dvs. den senaste.

Har väldigt dålig Wifi-signal, trots under tio meter från TC.
Iofs ett betongvalv mellan, en jag tycker att signalen blivit sämre under senaste dagarna.
Har eliminerat störande andra enheter (telefon, andra apparater osv.).

Någon som vet mer om senaste gen. TC och hur man kan optimera Wifi?

/M

Prova ändra WiFi-kanal.

  • Medlem
  • 2012-01-06 20:54

Samt använd 5GHz-bandet. På 2,4GHZ-bandet är det smockat med grejer som stör, allt från andra nätverk till mikrovågsugnar och trådlösa möss.

Glöm inte att 5GHz-bandet dessutom har sämre räckvidd.

1
Bevaka tråden