Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa nätverksdisk med Thomson TG789vn

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-08-24 23:49

:'(Hej

Jag är ny macanvändare, och har en Thomson TG789vn samt en Lancie nätdisk.

Thomson TG789vn har en USB port till vilken man kan koppla usb diskar.

Om jag följer manualen för routern

"Komma åt dina enheter på en Mac
Fortsätt enligt följande:
1
Klicka på Nätverk i Gå-menyn.
2
Dubbelklicka på THOMSON.
3
SMB-monteringsfönster visas.
4
Välj den enhet du vill montera och klicka på OK.
5
Dubbelklicka på ENHETSIKONEN på ditt skrivbord.

Så redan efter steg 2 hittar den ingen disk och jag får anslutningen misslyckades.

Disken har jag använt tidigare via firewire och time machine. Men vill nu lägga den på nätet istället. Om det går att köra time machine även där är det grymt men inte nödvändigt.

Någon som vet hur man skall göra?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-24 23:54

Jag tror du behöver formatera om disken, den är väl i HFS+ nu, eftersom du har kört TimeMachine. Och din Thomson vill nog ha FAT32...
Allt raderas på disken då, så du vet.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-08-25 00:11

Yepp, hade en liten tanke om det. Men timeMachine kan det gå på Fat32? Eller jag kanske inte alls kan köra TimeMachine när disken ligger på nätet?

Time Machine kan du inte köra på FAT32, nej. Men du skriver att din hårddisk är en "nätdisk", vad menar du med det? Om det är en nätverksansluten hårddisk, varför skall du då krångla till det med USB-porten på din router?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-09-04 15:51

Ja du har helt rätt, det är INGEN närdisk jag har. Den kan anslutas till min router och blir då en nätdisk.

Då jag inte vill ha min disk stående vid dator utan vid routern är det bara att inse, Time Machine kommer inte att funka. OM det inte finns någon nätdisk som man kan köra mot. Någon som vet?

Jag vill ju ändå bara köra backup på mina filer, inte system filer mm. Tidigare körde jag mot Storgate men de stödjer ju inte Mac. Söker runt lite på nätet för att se om någon online backup stödjer mac.

Ursprungligen av qadmin:

Ja du har helt rätt, det är INGEN närdisk jag har. Den kan anslutas till min router och blir då en nätdisk.

Då jag inte vill ha min disk stående vid dator utan vid routern är det bara att inse, Time Machine kommer inte att funka. OM det inte finns någon nätdisk som man kan köra mot. Någon som vet?

Jag vill ju ändå bara köra backup på mina filer, inte system filer mm. Tidigare körde jag mot Storgate men de stödjer ju inte Mac. Söker runt lite på nätet för att se om någon online backup stödjer mac.

Nej, Time Machine kommer inte att fungera på den disk du ansluter till din router, eftersom routern kräver FAT (eller möjligtvis NTFS) och du kan inte köra Time Machine mot hårddiskar formaterade som annat än HFS+. Det kan ju däremot finnas andra nätverksanslutna hårddiskar som fungerar mot Time Machine.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-09-05 21:34

Ja, det jag egentligen söker är en nätdisk som kan köra Time Machine. Se enkelt är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-06 12:18
Ursprungligen av qadmin:

Ja, det jag egentligen söker är en nätdisk som kan köra Time Machine. Se enkelt är det.

Linkstation från Buffalo stödjer detta.

Linkstation Pro LS-VL Network Storage | Buffalo Technology

Detta har jag inte provat själv, men det kanske fungerar för dig: Making Time Machine work on a regular NAS volume … « slappHappe

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-04 22:43

Jag köpte en WD Mybook live 2 TB häromdagen, det är en hyffsat simpel nätverkshårddisk utan andra kopplingsmöjligheter.
Denna kör jag backup via wlan hur bra som helst. Eller kanske inte så du menade?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-01-08 15:42

Köpte precis en LaCie Network space 2 som ska klara att vara timemachinebackup (jag använder den inte till det). 690 kronor på CDON tyckte jag var ett bra pris.

1
Bevaka tråden