Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestanda fejk av Apple G5 ???

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-06-25 17:21

http://www.haxial.com/spls-soapbox/apple-powermac-G5/

Intressant artikel av en mac användare.
Är bedömmningen och konklusionen riktig??
I så fall är Apple åter ute på hal is vad det gäller sanningshalten i deras påstående om G5 oöverträffade snabbhet.
Vill gärna ha en kommentar av någon som är insatt i veritest benchmarks och som håller sig till ämnet och inte något j...la tyckande hit och dit.
Jag får inte det att gå ihop med veritest lista och vad Apple själv hävdar.
Kommentar av sakkunnig önskas

Mikael Risedal

Så här tycker jag:

Jag tror Apple fuskat med testerna, oavsett av vem eller hur de genomförts. Precis som Intel, AMD, nVidia, ATi m fl fuskar med sina tester och dessutom bara redovisar de mest fördelaktiga resultaten.

Jag litar sällan på jämförande tester mellan olika plattformar. Om man däremot gör tester inom samma plattform t ex jämförande mellan olika macar tycker jag det är användbar och pålitlig info.

Däremot verkar folk av nån anledning lita mer på när Apple gör jämförelser mellan olika plattformar (macen vinner alltid..) än om en jämförelse görs i en pctidning och macen förlorar. Det verkar inte acceptabelt i något sammanhang. Apple är datorvärldens goodguys enligt många och kan bara inte bluffa. Det tror inte jag på för en sekund. De är lika dåliga som alla andra. De bara förpackar det bättre.

Men ärligt talat så bryr inte JAG mig om vad som är snabbast. Så länge OS X och alla i-apps bara finns till mac spelar det ingen roll hur snabb en P4. Xeon, Opteron, Athlon Athlon 64 mm är. Snabbhet är bra men inte allt för mig.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 17:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Intressant artikel av en mac användare.
Är bedömmningen och konklusionen riktig??

Man kan ju fundera på om det är en macanvändare

Citat:

Vill gärna ha en kommentar av någon som är insatt i veritest benchmarks och som håller sig till ämnet och inte något j...la tyckande hit och dit.
Jag får inte det att gå ihop med veritest lista och vad Apple själv hävdar.
...
Mikael Risedal

Att få ihop de som gjorde testet med var apple säger är väl inte svårt - det är ju den testen apple hänvisar till
Däremot kan man ju ifrågasätta metoden som de testat på på apples uppdrag och det finns det massa inlägg om - men i kothet så är testen okey eftersom de använder en kompilator som finns till båda och har optimerat pezen för bästa resultat och macen så som den kommer levereras... Detta finns oxå på nätet om du letar lite

Yttermera - spelar det så stor roll? Mer än för troll...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 18:40

alltid svårt sånt här. sitter just nu med WXP som flippar ur för att jag drar ur en macally mus. ( recenserar ett program)

vad skall man bedöma, vilka tester gäller?
Jag vet inte riktigt hur kompilatorer fungerar i praktiken, men att dom påverkar resultatet verkar stå klart. när röken har skingrats så står vi Macägare och PC ägare med varsin riktigt snabb datormodell, och det är väl ändå det viktigaste. Vi får väl se hur datorerna AMD Opteron och G5 presterar i verkligheten vartefter. för mig är det ändå systemprogramet som avgör. Jag gillar OSX och kan det bra. Andra gillar XP. Jag upplever Microsofts system tillsammans med PC arkitekturen överlag som lite lådbil med V8. Det kan gå jävligt fort raktfram, men försöker du svänga så ....

så här svarar en Apple representant på angreppen:

http://www.macnytt.com/news/index.lasso?news_id=6184&part=shownews.inc&s=

Jag har ingen aning om ifall Apple's tester stämmer eller inte. Men vad jag har förstått av andra diskussionsforum där den där sidan har kommit upp så brukar han skriva skit om Apple och Mac.

Så IMHO strunta i hans egna teorier och utlägg och vänta tills de mer seriösa webbplatserna/tidningarna kommer med tester.

Tills jag har sett oberoende tester kan tom min mamma påstå att den ena är snabbare än den andra...

tänk dock över detta, killen bakom sidan förliter sig 100% på Dells egna SPEC tal, men tycker att apples är fake för att dom (eller rättare, ett mer eller mindre oberoende företag). har gjort dom...

han har en rolig poäng lite längre ner om att apple lurar konsumenter med priser såsom 19995 istället för 20000.
Jag antar hans mamma handlar mjölk åt honom...:mad:

läs apples VP för hårdvara respons här:
http://apple.slashdot.org/apple/03/06/24/2154256.shtml?tid=126&tid=181

intersant är, blandt annat, att genom att slå av hypertransport gjorde pentiumen bättre ifrån sig.

vet inte vad du gör med din dator hela dagerna, men jag sitter inte och kör benchmarks på dem iaf. Jag jobbar med dom, och även om vi inte vet exakt hur Xeon'en var specad i keynoten, tror jag ändå det var ganska tydligt att mac numera är på höjd (om inte högre) med intels hårdvara. Samt att IBM kan leverera framtida revisioner av powerpc9xx ganska snabbt och bra. Det är allt jag behöver veta.

För övright, även om jag inte är c/c++/obj-c programmerare så vet att dom ofta använder tex. intels egna compilers, eftersom dom kompilerar ännu bättre (ibms borde göra samma för 970).. så var iaf fallet på spelutvecklar stället jag var på innan..

G5 och Powermac arkiteturen är bra! grymt bra faktiskt!

jag ser fram emot att få testa/jobba på den. :eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Vill gärna ha en kommentar av någon som är insatt i veritest benchmarks och som håller sig till ämnet och inte något j...la tyckande hit och dit.

Mikael Risedal

Jag såg inte detta först så det blev j-a tyckande hit och dit. Ledsen för det. Verkligen.......

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-06-25 19:02

Veritest benchmarks är ett instrument för att visa hur snabb en prosessor är. Vad jag kan utläsa av testresultaten är det flera andra prosessorer som är snabbare än G5.
Var finns trovärdigheten i Apples testsviter som visades på mässan om inte
Pc maskinen var optimalt inställd samt att Apple maskinen var annorlunda konfigurerad än när vi skall köra den?
Nej- jag är mest arg över att Apple även försöker manipulera oss som står i tur att byta upp oss mot snabbare maskiner. Spela med i spelet men fuska inte Apple.
Mikael Risedal

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 19:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Veritest benchmarks är ett instrument för att visa hur snabb en prosessor är. Vad jag kan utläsa av testresultaten är det flera andra prosessorer som är snabbare än G5.
Var finns trovärdigheten i Apples testsviter som visades på mässan om inte
Pc maskinen var optimalt inställd samt att Apple maskinen var annorlunda konfigurerad än när vi skall köra den?
Nej- jag är mest arg över att Apple även försöker manipulera oss som står i tur att byta upp oss mot snabbare maskiner. Spela med i spelet men fuska inte Apple.
Mikael Risedal

Sluta babbla
Veritest är ett företag som gör tester på uppdrag - en firma, en konsultbyrå, någon man köper och som skriver en rapport...
Om du kollar i rapporten så är det någon intel som är en smula snabbare på integer (9%)... Och dom jämför med två andra intelprocessorer...
Om du läser veritests rapport och apples förklaring varför de ville ha testen så ser du att de valde snabbaste alternativ på pezen (att köra win och HT gav sämre resultat ex.v.)...
Om du läser veritests rapport och apples förklaring så satte dom upp macen så som den är tänkt att levereras...
Va du gärna arg men var är din trovärdighet om du bara litar till en annonym källa som har adressen 'hoax' ...
Är du ett troll???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 19:15

Det är inte rätt att anklaga Apple för fusk i detta fall. V.g. märk att vad dom gjorde var att använda en neutral compiler som finns för både Intel och Mac, att dom optimerade Dell-burken så den skulle gå så fort som möjligt, och att dom la in fixar i Macen för att den skulle vara så lik de burkar som skickas till kunder som möjligt.

Dessutom var skillnaden mycket större i de "riktiga" programmen som inte görs av Apple, dvs Photoshop m fl.

Jag tycker inte det verkar som om Apple fuskat, tvärtom. Dom har ansträngt sig för att hitta en neutral testmetod!

Läs:
http://www.theregister.co.uk/content/39/31416.html

och

http://arstechnica.com/wankerdesk/03q2/wwdc/wwdc.html

Blev också upprörd när jag först läste detta, men efter att ha läst på lite mer så har jag kommit fram till följande:

Förmodligen har Veritest lagt fram test som framställer Apple i så bra dager som möjligt inom de ramar som testerna ger. Att apple inte har fullt så stort försteg som man ger sken av tror jag vi kan utgå ifrån.

Den tidigare citerade artikeln säger att Apples tester är fel och hänvisar till tester av de respektive PC-leverantörerna. Dessa framställer sina produkter i så bra dager som möjligt. Att G5:an inte är ca 30% långsammare än P4 (vilket artikeln hävdar), kan vi nog också utgå ifrån.

Vilket test skall man då tro på? Apple måste ändå ha credit för att ha i viss utsträckning försökt att tydliggöra testförutsättningarna (men tyvärr misslyckats innan förtydligandet ovan kom) och ha lejt någon utifrån, något ingen av konkurrenterna gjort (Intel, Dell etc). Om inte annat därför så tror jag mer på Apples tester. Nu har det ju på de lite mer seriösa ryktessidorna börjat komma lite mer sansad syn på detta också, vilket stödjer teorin om att G5 för närvarande förmodligen i många fall är snabbast, ett förhållande som sannlikt endast kommer att hålla i sig ett tag. Den stora saken i detta är att man är uppe i paritet med PC sidan och tävlar igen för första gången på ett antal år.

Intressanta, sansade artiklar på ämnet:
http://www.theregister.co.uk/content/39/31416.html
http://arstechnica.com/wankerdesk/03q2/wwdc/wwdc.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-25 21:14

Just nu går det inte att göra exakt jämförelse mellan PC och Mac !
Det är som att jämföra mellan päron och äpple.
Så har det hållit på i så många år.
PC hade haft stora försprånget senaste åren, men nu är Apple ifatt (äntligen !!).
Just nu är det kanske lite dött lopp, men Apple har stort förspånget i och med att G5 är BILLIGARE i samma jämförelse, mer än tusen dollar.
HÄPP

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
...
Just nu är det kanske lite dött lopp, men Apple har stort förspånget i och med att G5 är BILLIGARE i samma jämförelse, mer än tusen dollar.
HÄPP

Billigare? Skrev inte haxial-killen något om att G5'an inte var billigare? Och varför skall man alltid jämföra med DELL? Varför inte med Network i gamla goa Kungsbacka istället (ok, Steve-boy känner nog inte till Network, men de är faktiskt rätt stora, störst bland de inhemska tillverkarna med ett ganska stort antal tusen datorer/år)... Eller HP/Compaq? "Rätt stora" också... Och billiga i inköp... Såg förresten att både HP och svenska Mapcom-Lidén släppt värstingburkar med 12GB som max... HP's burk gick på 25 000:-
FAST, äntligen, så har Apple släppt en riktigt vass dator som ligger i den absoluta frontlinjen. Till ett jädrans bra pris dessutom. Hoppas nu bara att begagnat-marknaden kan sansa sig, att den där G4 som jag suktat efter någon kan kan dyka upp...

Ursäkta mina damer och herrar! Vadan denna "pris-prestanda-onani"?

Börjar låta som ett gäng gamla pensionärer som tjafsar om blaj!

Enkelt, köp G5:an eller skit i det! Bilda din egen uppfattning. Man kan väl testköra den när den dykt upp i någon lokal datorbutik.

Det finns alltid någon/några som kommer att spöa Apple och det finns alltid någon/några som kommer att hävda att någon fuskat.

Vart vill man komma med denna diskussion om testerna egentligen? Vad e målet? Finns det någon rättvis test?

Apple har förskönat G5 benchmarks?

Jag har läst ett antal artiklar på nätet där det verkar som Apple har "förskönat" testresultaten litegrann. På grund av detta verkar Dellmaskinen "sämre" än vad den egentligen är.

Läs och döm själva:

MacNytt.com bra artikel

Mycket genomgående artikel på engelska

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 22:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av grand_master
Jag har läst ett antal artiklar på nätet där det verkar som Apple har "förskönat" testresultaten litegrann. På grund av detta verkar Dellmaskinen "sämre" än vad den egentligen är.

Läs och döm själva:

MacNytt.com bra artikel

Mycket genomgående artike på engelska

Skall varenda kotte som kan surfa starta en egen tråd om samma sak

Alla har nog redan läst och dömt till leda...

I den här diskussionen pratas det också om Haxials "objektiva" och "ovedersägliga" sågning. :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av screwpull
... Finns det någon rättvis test?

Nej

Hehe, sorry grabbar. Visste inte att detta redan diskuterats i en annan tråd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av screwpull
Vart vill man komma med denna diskussion om testerna egentligen? Vad e målet?

Stulet från /.

"Mac arguments through the years:

1994: Your peecees suck so bad because they're soooo slow. Our CPU benchmarks kick your butts. We are the speed kings!

1999: So what if your peecee CPUs are faster than ours. It's not about speed, it's about quality. Speed is totally irrelevant. You're all just speed whores.

2004: Your peecees suck so bad because they're soooo slow. Our CPU benchmarks kick your butts. We are the speed kings!"

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-06-25 23:40

Jag får då definitivt ihop det Veritest och Apple skriver, fast älskar man PC och hatar Mac så känns det bistrare att få ihop det, vilket också verkar vara fallet med den där killen...

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-06-26 01:00

Nu kommer troll och andra spörsmål in. Snälla håll er till huvudfrågan. Har Apple genomfört testen enligt standard?
Är G5 så mycket bättre än Pc ?
Är testen riggad?
kommentarer
Mikael Risedal

det känns som du har fått svar på tal, har du verkligen läst alla inläggen?

om du vill ha en vettig tråd/diskussion kanske du borde ta och bidra med lite mer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 02:13

0. benchmark-prestanda märks när man kör...benchmarks. Vad som verkligen upplevs som snabbt beror på hur OSet är funtat, hur "effektiv" datorn upplevs och inte bara flyttalsprestanda.

1. författaren till den artikel som vi diskuterar här synar Apples "oberoende" tester i sömmarna och jämför med DELLs mfl. egna tester som tas för rena fakta.

2. har alla utom jag glömt Mathematica och de andra demonstrationerna som visades på keynoten, där G5:an var mycket snabbare? Har Apple mutat Wolfram research också?

  • Medlem
  • 2003-06-26 02:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Nu kommer troll och andra spörsmål in. Snälla håll er till huvudfrågan. Har Apple genomfört testen enligt standard?
Är G5 så mycket bättre än Pc ?
Är testen riggad?
kommentarer
Mikael Risedal

Du kommer inte hitta någon här som kan svara på den frågan. Det är inte svart och vitt. Apple gjorde ett test som man tyckte var rimligt rättvisande. Tidigare har man alltid redovisat ett odefinierat Photoshoptest, så vi kan väl enas om att det blivit bättre.

Vad skulle de gjort? Sagt att den här datorn är ursnabb? Tro oss! De vill ju inte göra ned sina egna datorer heller (G4), eftersom de kommer att fortsätta att säljas.

Jag tycker inte det är mycket att uppröras över, om det inte visar sig att det är totalbluff (vilket vi måste vänta till augusti för att veta säkert att det inte är).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 02:27

Har nu läst Apples svar på denna granskning.

Det var mycket sakligt, utan ursäkter. Det framgår bland annat att hyperthreading i det aktuella fallet minskade prestandan och slogs av av den anledningen. Man kan ju tänka sig hur reaktionen hade varit om Apple hade gjort tvärtom och gett PCn lägre prestanda än den kunde ha?

Jag har själv svårt att greppa detta, att Apple nu leder prestandaracet för persondatorer. Om jag hade hängt upp allt vad rör datorer på prestanda sedan dag ett, och nu körde Intel, skulle jag kanske till och med bli upprörd.

Det verkar som om det inte är mac-användarna som är mest fanatiska nuförtiden?

  • Medlem
  • 2003-06-26 03:13

Det förpliktigar att påstå att man har "världen snabbaste dator".

Något Apple naturligtvis aldrig kommer vara, men jämfört med "normala" datorer så påstår de ju just nu det. Det brukar inte andra göra, därför får det en del uppmärksamhet.

Alla, även de som inte bryr sig, har läst om det. Det vore vansinnigt att inte kunna axla manteln, åtminstone utan att tappa ansiktet fullständigt. Därför tror jag att G5'an faktiskt är rätt rapp.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 06:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Nu kommer troll och andra spörsmål in. Snälla håll er till huvudfrågan. Har Apple genomfört testen enligt standard?
Är G5 så mycket bättre än Pc ?
Är testen riggad?
kommentarer
Mikael Risedal

Jo... Troll känns verkligen befogat
Standard? *asg* Är du görgrann eller? Standard *fotflwmp*
Riggad? *ASG* Amen tjena pucko Riggad *jösses...*
Troll

Slog ihop tråden med grand_masters tråd om förskönade prestandatester. Därför kan vissa inlägg kännas som de inte passar in riktigt.

självklart kan testerna vara finputsade för apples räkning, men jag tror ändå att Apple vet av egen erfarenhet att de tidigare har sagt att de varit snabbast i exempelvis photoshop men ej varit det.

jag tror faktiskt inte testerna är så förskönade som vissa källor medger, det tror jag faktiskt inte Apple skulle våga, efter allt de sagt om att g4 var sååååå snabb i jämförelse med en intel.

Och o andra sidan, om g5 är lika snabb som en pc så är jag mer än nöjd och dessutom billigare.

I detta och andra liknande forum så sägs det ofta att mac ägare är fanatiska, ibland kanske detta stämmer men jag håller faktiskt inte riktigt med, här på forumet kan jag tycka att vi mac ägare är ganska hårda mot våran egen burk.
men jag undrar om en pc kille verkligen skulle erkänna macens förträfflighet, bara att se de senaste dagarna - ingen tror på att G5 är snabb eller snabbast utan enbart att detta är ett fusk test - och då förlitar man sig hellre på dell eller någon obskyr hemsida. - inget direkt journalist pris direkt för det.

Summeringen är att man självklart inte till 100% ska lita på Apple men inte heller på andra tester eller hemsidor, och sen kan man självklart titta på keynoten där de visades upp live att g5 var snabbare - detta säger ialla fall något.

och det viktigaste är att vi inte är långsammast utan iallafall lika snabba.

Bevaka tråden