Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Facebooks Videochat ger underliga loggmeddelanden

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2012-01-04 19:59

Hej! Har luskat länge i detta men hittar inget om det på det stora nätet!

Titt som tätt ser det ut som att det kommer upp en varnings/meddelande ruta på skärmen, men den försvinner lika fort (typ 3 hundradelars sekund..) så helt omöjligt att läsa den. Tittar man i systemmeddelanden efter att det skett får jag alltid upp:

"2012-01-04 19:45:49,390 com.apple.launchd.peruser.501: (com.facebook.videochat.William.updater[8207]) Tried to setup shared memory more than once"

Någon annan som använder facebooks videochat och har lust att söka i sina loggar? eller någon som helt enkelt kan svara på hur man blir av med problemet? Smått irriterade att skärmen ska blinka till titt som tätt (hållit på i ett par månader nu, sker några gånger om dagen). iMac 27 (mid 2010)..

mvh /William

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-08 22:45
Ursprungligen av Viljam:

hållit på i ett par månader nu, sker några gånger om dagen

Japp, stört mig på dom snabba felmeddelanderutorna och har samma meddelanden i systemlogen. Fick lite skrämselhicka i samband med Flashback, men det verkar ju ofarligt trots allt.

Tydligen är det uppdateraren till Facebooks videochattapplikation som körs var tredje timme. Den kollar vilka program du har igång för att inte avbryta en pågående videochat med en uppdatering.

Facebook is "Peeping" into Your System - Hunter Ford
Is Facebook harvesting data from your computer? @armtronics
Kolla särskilt kommentaren från Philip Su som säger att han är den ansvarige kodaren...

Vill man inte ha det får man väl ta bort ~/Library/Application Support/Facebook/video och strunta i videochat via FB (Skypeteknik) Finns även en liten genväg i ~/Library/Application Support/Internet Plug-Ins och en plist fil i ~/Library/Application Support/LaunchAgents för att rensa helt

Obs - skrivit fel sökvägar ovan, ändrat 130227

Senast redigerat 2013-02-27 00:09
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-02-25 18:11

Jag har samma problem med den blinkande dialogrutan men jag hittar inga filer i de genvägarna som det länkas till?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-25 20:15

Är du säker på att du har tittat i ~/Library och inte i /Library?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-02-25 21:15
Ursprungligen av kenjon:

Är du säker på att du har tittat i ~/Library och inte i /Library?

Är osäker, hittar bara en Library? Borde jag inte kunna söka upp de här filerna i Finder?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-25 23:51

Jo, om du håller nere Alt när du klickar på menyvalet Gå, så ser du ett annat Library.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-02-26 20:18
Ursprungligen av kenjon:

Jo, om du håller nere Alt när du klickar på menyvalet Gå, så ser du ett annat Library.

Tack för tipset!

Citat:

Vill man inte ha det får man väl ta bort ~/Library/Application Support/Facebook/video och strunta i videochat via FB (Skypeteknik) Finns även en liten genväg i ~/Library/Application Support/Internet Plug-Ins och en plist fil i ~/Library/Application Support/LaunchAgents för att rensa helt

Jag undrar om jag måste ta bort allt för att slippa den blinkande rutan?
Det bästa vore att ha kvar möjligheten till videochat men slippa blinket.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-26 20:56

Det får du nog maila Facebook om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-27 00:04

Hmm. Jag undrar om jag inte lyckades få bort den blinkande rutan, genom att manuellt uppdatera facebook videoapplikationen. Det är ju svårt att veta helt säkert med ett fenomen som bara syns en bråkdels sekund var tredje timme... Men jag har i alla fall inte haft någon rad i system.log med "facebook" i sig varken igår eller idag (loggen sparas bara ett dygn, så jag kan inte bekräfta tidigare förekomster som jag ju såg i maj 2012 och då kunde koppla tidsmässigt till fenomenet)

1) Jag är nästan helt säker att jag såg det blinka till så sent som förra veckan. Har vant mig vid beteendet sedan jag först noterade det

2) När jag läste din andra tråd igår gick jag till mappen ~/Bibliotek/Application Support/Facebook/Video/1.x.x.xxx (noterade tyvärr inte versionsnummer innan) och dubbelklickade på filen FacebookUpdate.jar. Mappen och programmet uppdaterades och nu är det version 1.2.0.158

3) Sedan dess har jag inte sett några blinkande rutor. Har inte heller suttit vid datorn så mycket, men den har varit på dygnet runt utan något spår i system.log av något som har med facebook att göra. Så kanske har applikationen nu uppdaterats utan "bug"? Det märkliga är att jag inte heller har startat om datorn däremellan, och jag tycker att en launch-deamon borde behöva det för att laddas om, men hey - här får någon unix-kunnig hjälpa till att förklara.

Så det kan ju vara värt att du prövar samma sak, men gärna först kollar det jag inte gjorde nämligen:
1) Använd sökfunktionen i Systemmeddelanden.app (finns i verktygsprogram) och se när du har förekomst av strängen com.facebook.videochat.updater i system.log senaste dygnet (räcker att söka på till exempel "facebook")
2) Noterar vilken version du har innan uppdatering

Jag fortsätter hålla ögonen om den flyktiga rutan återkommer. Är ju faktiskt inte absolut 100% säker på att sambandet med facebooks versionskollfunktion över huvud taget stämmer, har ju aldrig lyckats se facit, nämligen vad för info som egentligen står i rutan! Men sedan jag först noterade det har jag varit nöjd med teorin och att det i alla fall inte var någon farlig funktion, utan mera en liten bug.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-27 00:11

Såg att jag skrivit några felaktiga sökvägar i inlägg #2.

Det lustiga är att jag knappt använder facebook, och videofunktionen en enda gång för lääääänge sedan

1
Bevaka tråden