Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte radera IDE-hårddisk

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-12-29 16:30

Har ett externt USB-kabinett som jag monterat en 320 GB Maxtor IDE-hårddisk i. Har försökt att formatera disken nu med alla möjliga inställningar, men får samma felmeddelande varje gång...

Hjälp.....

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-29 17:30

Det finns en lååång tråd på Apple discussions om detta problem, men det verkar som om nedanstående kan fungera:

Partitioning USB hard drives that fail in Disk Utility with 'POSIX' error | MacFixIt - CNET Reviews

BACKUP först och se till att välja rätt disk att formattera (INTE disk0 troligen).

För referens, om du vill ha lite underhållning:
https://discussions.apple.com/thread/2146924?start=0&tstart=0

Borde fungera att partitionera disken först, formattera sedan.

http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/277735-sa-har-formatterar-nykopta-harddisk.html

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-12-29 21:53

Samma meddelande när jag försöker partitionera... MacFixit hjälper inget heller...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-12-29 22:14

Har förresten FW anslutning på kabinettet också, men med samma resultat...

Vid partitionering kan det jäklas, om man välja "1 partition", jag brukar hoppa den biten och manuellt dra i storleken på partitionen så att det blir 1st.
Jag använder alltså inte förinställningen utan gör det "manuellt".

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-12-30 09:18

Har nu lyckats partitionera disken med iPartition! Försökte sen RADERA disken i Skivverktyg, men då blev det samma fel som innan... Kan man använda disken nu utan bekymmer tro? Tänkte sätta den i en iMac Globe 1 GHZ 17".

Ursprungligen av 2mac:

Har ett externt USB-kabinett som jag monterat en 320 GB Maxtor IDE-hårddisk i. Har försökt att formatera disken nu med alla möjliga inställningar, men får samma felmeddelande varje gång...

Har du ändrat Boot Options till GUID ? (vet inte vad det heter i svenskt system då jag bara kör Engelskt)

Ursprungligen av LCR:

Har du ändrat Boot Options till GUID ? (vet inte vad det heter i svenskt system då jag bara kör Engelskt)

Skall han använda den i en iMac Globe kan inte använda GUID!

Ursprungligen av illerG:

Skall han använda den i en iMac Globe kan inte använda GUID!

Ah, läste inte den biten...

Ok, då säger jag APM istället...

http://hints.macworld.com/article.php?story=2006061610374449

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-12-31 04:36

Ja den är partitionerad som APM... Men varför kan jag inte göra något i Apples Skivverktyg? Kommer den funka nu när jag lyckats partitionera den i iPartition?

Ursprungligen av 2mac:

Ja den är partitionerad som APM... Men varför kan jag inte göra något i Apples Skivverktyg? Kommer den funka nu när jag lyckats partitionera den i iPartition?

Har du provat att formatera med en annan Mac?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-12-31 11:16

Jag har provat på 2 olika, en MBP och en iMac Intel... Ska sätta in den i Globen snart, funkar den inte ska jag ta med den till jobb nästa vecka och prova med en gammal iMac G5, har inte äldre datorer än så tillgängliga... Kan ju prova med en PC också!

Ursprungligen av 2mac:

Jag har provat på 2 olika, en MBP och en iMac Intel... Ska sätta in den i Globen snart, funkar den inte ska jag ta med den till jobb nästa vecka och prova med en gammal iMac G5, har inte äldre datorer än så tillgängliga... Kan ju prova med en PC också!

Det var mitt nästa förslag, att prova med en PC.

Har du Globen hemma så kan du ju prova i den (starta upp från installationsskivan och välja Skivverktyg).
Det kan ju vara något som brister i kommunikationen med kabinettet...

Frågan är hur mycket tid man skall lägga på det.

En helt ny disk som säkert är dubbelt så stor i volym får du för några hundralappar.

Ursprungligen av Goflorp:

Frågan är hur mycket tid man skall lägga på det.

En helt ny disk som säkert är dubbelt så stor i volym får du för några hundralappar.

Men det handlar inte alltid om snabbaste lösningen/köpa nytt. Alla har inte samma värderingar på tid, vissa lägger timmar varje dag på tv som mest visar en massa dokusåpa skit, andra gillar att fixa saker.

Ibland handlar det om att inte ge sej och vilja lösa de problemen som dyker upp, oavsett. Jag fixar ofta saker som jag lika gärna kunde sticka och köpa en ny, men jag prenumererar inte på vårt slit och släng samhälle och har stor stolthet i att kunna fixa nästa allt som går sönder.

Jag har en betydligt mer pragmatisk syn på det hela, tar det 100 timmar att fix ihop en aktersnurra som jag sedan kan tjäna 300:- på så är det väl bättre någon gammal gubbe som värderar sin egen tid till noll och som GILLAR sånt gör det.
Jag köper en ny.

Jag KAN fixa saker, gör det ofta, men då skall det ju finnas ett utsikt till att vara värt något.
Kan man lära sig något? Är det ekonomiskt försvarbart? Är det kul och intressant?
1 av tre? Nja....ok Då.
2 av tre Javisst!,
Alla tre - då gör jag det - OCH kan tänka mig lägga ner tid och resurser på det.

Det beror på var man vill lägga sin tid och pengar.

Att hålla på att bråka i 14 dagar med en jävla hårddisk för 500:- för sakens egen skull känns ju varken bra för blodtryck eller de som finns runt en. Släng skiten i sjön, köp en ny.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har en betydligt mer pragmatisk syn på det hela...

Men allt handlar inte om tid och pengar, ibland handlar det om vad man gillar att göra. Med min filosofi (för mej är det inte religion även om vissa ser det som det) så handlar allt om nu, vad man gör och vad som händer. Om man själv får ut något av vad man gör och ingen annan tar skada så kan det bara vara bra.

Ursprungligen av LCR:

Men allt handlar inte om tid och pengar, ibland handlar det om vad man gillar att göra. Med min filosofi (för mej är det inte religion även om vissa ser det som det) så handlar allt om nu, vad man gör och vad som händer. Om man själv får ut något av vad man gör och ingen annan tar skada så kan det bara vara bra.

Det är också just detta jag beskrev i mitt inlägg; #18

Ursprungligen av Goflorp:

Det är också just detta jag beskrev i mitt inlägg; #18

Och jag liksom höll med... sorry...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-01 19:32

Nu kostar ju inte en IDE disk "ett par hundra" heller! 1811 kr på Macoteket för en 320 GB IDE........

WD Caviar Blue 320GB IDE, 8MB Cache - Macoteket

Har man då en (320 GB Maxtor) så slänger man ju inte den och köper en ny! Det kanske är samma problem med den, vem vet.....

500GB går att få till just nu väldigt höga priset av 795:- från samma ställe.
Det sjunker säkert när de kommit igång igen i Thailand. Är det nödvändigt med en 320GB disk för ca tredubbla priset?

Jag vill bara få dig att tänka efter hur lång tid du lägger ner.

Att en disk inte gått att FORMATTERA för att den vart full med "skit" i såväl lagringsutrymmet som partitionskartan
det har jag vart med om.
Lösningen här efter att tillverkren adderat en massa "mervärde" brukar vara att gå in på DISKEN i Skivverktyg, inte den LOGISKA VOLYMEN och sedan välja att partitionera, INTE välja förvalet "1 Partition" utan välja att göra det manuellt och dra med musen tills man har EN (1) partition som täcker hela disken.

Att en disk inte gått att PARTITIONERA med diskverktyg, aldrig.

Att du skall ha den i en G4 innebär att du inte skall ha partitionsschema "GUID" utan det gamla Apple Partition Map - det vet du redan.

Fungerar inte detta kanske du får ta kontakt med tillverkaren.

Alternativt sätta den i en "stendum" maskin som inte begriper nåt av den, kanske en PC eller en Linuxburk, Zappa till den där för att sedan köra vidare i g4:an igen.

Ursprungligen av Goflorp:

500GB går att få till just nu väldigt höga priset av 795:- från samma ställe.
Det sjunker säkert när de kommit igång igen i Thailand. Är det nödvändigt med en 320GB disk för ca tredubbla priset?

Jag vill bara få dig att tänka efter hur lång tid du lägger ner.

Att en disk inte gått att FORMATTERA för att den vart full med "skit" i såväl lagringsutrymmet som partitionskartan
det har jag vart med om.
Lösningen här efter att tillverkren adderat en massa "mervärde" brukar vara att gå in på DISKEN i Skivverktyg, inte den LOGISKA VOLYMEN och sedan välja att partitionera, INTE välja förvalet "1 Partition" utan välja att göra det manuellt och dra med musen tills man har EN (1) partition som täcker hela disken.

Att en disk inte gått att PARTITIONERA med diskverktyg, aldrig.

Att du skall ha den i en G4 innebär att du inte skall ha partitionsschema "GUID" utan det gamla Apple Partition Map - det vet du redan.

Fungerar inte detta kanske du får ta kontakt med tillverkaren.

Alternativt sätta den i en "stendum" maskin som inte begriper nåt av den, kanske en PC eller en Linuxburk, Zappa till den där för att sedan köra vidare i g4:an igen.

Nu har inte jag meckat med en Globe, men jag skulle vilja våga mig på att säga att en SATA-disk + adapter till IDE inte får plats i utrymmet där disken ska vara. Att en SATA-disk kostar mindre är inte så konstigt, alla stora tillverkare gör ju fler SATA-diskar nu än IDE-diskar. Tillgång och efterfrågan liksom.

Ett annat alternativ för att kringå det här med dyra IDE-diskar är en 2,5 tums SATA-disk med IDE-adapter, det blir ju ett mer smutt paket som borde få plats. Fastsättning med adapterplattor/dubbelhäftande tejp...

Ser att man behöver PATA-disk i en sådan.

Ett varningens ord vad gäller Globe'n och dyra reparationer; kondingarna inne i det översta kortet brukar ge sig efter några år ( = närsomhelst) och då rinner elektrolyt ut på moderkortet. Datorn blir stendöd och reparation kostar så mycket att ditt hjärta kommer hoppa över flera slag.

vart med om att detta hänt 3st Globe:ar...

Tänk dig för innan du lägger nära 2000:- på att få igång en sådan gammal maskin. Med otur kan det bli pengar i havet.

iMac G4 Lamp by lunastainedglass on Etsy

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-02 09:19

"Alternativt sätta den i en "stendum" maskin som inte begriper nåt av den, kanske en PC eller en Linuxburk, Zappa till den där för att sedan köra vidare i g4:an igen"

Haha, precis detta ska vi testa idag... På frugans jobb med en stendum Pese!

Ursprungligen av 2mac:

"Alternativt sätta den i en "stendum" maskin som inte begriper nåt av den, kanske en PC eller en Linuxburk, Zappa till den där för att sedan köra vidare i g4:an igen"

Haha, precis detta ska vi testa idag... På frugans jobb med en stendum Pese!

Om du inte fick löst det via de "vanliga" PC-programmen så kan jag rekommendera CMRR - Secure Erase
Det är ett verktyg för att lågnivåformatera en hårddisk med hjälp av hårddiskens interna mjukvara (det går mycket fortare än att göra det via ett operativsystems mjukvaror).

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-03 13:36

Fungerade inte då deras datorer inte hade nödvändiga program, de kan heller inte installera något... Herregud! Får åka iväg någonstans och försöka radera möget!

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-03 17:04

Hmmmmm... Blev liiite trött på det idag så jag satte ihop min sönderskruvade Globe med sin originaldisk. Sen pluggade jag in den här Maxtordisken som jag då vill ha i Globen, som jag satt i ett externt USB/FireWire kabinett för att kunna radera/formatera utan någon framgång. Globen raderade/formaterade Maxtordisken utan några som helst problem! Känns inte klokt... Jobbat med detta i en vecka också var det så enkelt! Nu återstår att se om den fungerar då jag monterar tillbaka den i Globen... Håller precis på att installera på den nya disken med Globen (med FireWire) ett Mac OS, körde med Globens originalskiva för säkerhets skull. Får se vad som händer!

Bevaka tråden