Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krångel i ursprunglig installation: Installera om OSX Lion?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har sökt på det här med att installera om operativsystem, från SnowL till Leo, från Lion till SnowL etc, men de flesta svaren har handlat om att försöka övertyga TS att ta tag i problemen som uppstår istället för att starta om. Detta har gjort mig lite irriterad, eftersom jag måste helt enkelt gå tillbaka till SnowL för att sedan göra en helt ny och ren ominstallation. Jag gjorde fel när jag installerade Lion från början. Avbröt för tidigt. Så nu kan jag t.ex. inte ansluta en extern skärm. Apples folk har både på telefon och i butik rekommenderat detta.

Så frågor som följer på detta:

Time Machine backup: Hur gör man EN kopia? Kommer det skadade Lion att hänga med? Kommer mina låtbetyg etc från iTunes hänga med?

tack på förhand, Martin

Jag googlade lite lätt och fick rätt många resultat, t.ex. Downgrade from 10.7 (Lion) back to 10.6 (Snow Leopard) - MacRumors Forums (ja konkurrerande forum men men)
Där stod det mycket om "downgrade from lion".

Om du startar en Time machine säkerhetskopiering NU så säkerhetskopieras datorn som den är idag, alltså med dina problem.
Har du en gammal timemachine kopia så borde du återställa från den, har du gjort nya dokument etc. borde du om du kan kopiera över dem till en usb sticka temporärt.

Hoppas jag svarade så du förstår

Senast redigerat 2012-01-03 11:01

Aa exakt, det är det som är problemet, jag har aldrig använt Time Machine innan.

Det jag är orolig över med det där är ju om jag ska behöva köpa Lion igen när jag har Snow Leopard?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-03 16:50
Ursprungligen av American Eagle:

Aa exakt, det är det som är problemet, jag har aldrig använt Time Machine innan.

Det jag är orolig över med det där är ju om jag ska behöva köpa Lion igen när jag har Snow Leopard?

Nej, det behöver du inte, men det ut så. Du "köper" den igen, och använder du samma AppleID så kommer du att få ett besked om att du redan har betalat för den, och du får ladda ner den igen utan betalning.

apple app store finns i SL.

Okej tack för bra svar, men hur gör jag med Time Machine? Jag har som sagt aldrig använt det förut, kommer skadade Lion hänga med tillbaka? Skulle man inte kunna bara välja att Time Machine:a tillbaka allt förutom operativsystemet?

Dessutom, kollade i tråden som länkades av Wilhelmsson, det verkar som att en SL-skiva behövs, någon sådan fick jag inte med.

Ursprungligen av American Eagle:

Okej tack för bra svar, men hur gör jag med Time Machine? Jag har som sagt aldrig använt det förut, kommer skadade Lion hänga med tillbaka? Skulle man inte kunna bara välja att Time Machine:a tillbaka allt förutom operativsystemet?

Dessutom, kollade i tråden som länkades av Wilhelmsson, det verkar som att en SL-skiva behövs, någon sådan fick jag inte med.

Har du en installation utan saker du vill bevara så kan du strunta i att göra en Time Machine backup, det blir som Wilhemsson skrev i inlägg #2.

Har du köpt en begagnad dator, utan Snow Leopard-skivan, fast som kom med Snow Leopard? Du kan köpa en skiva hos en Appleåterförsäljare, 319 kr kostar den.

Om du har köpt en dator med Lion på så kan du testa att starta räddningspartitionen, håll ner kringla+R när du startar så kan du göra om installationen.

Jag svarade på TM frågan längre upp

Jag måste ha kvar mina iTunesspellistor/betyg etc, iCal, Addressboken, all musik, men själva Lion vill jag inte ha. Praktiskt taget bara ha allt som jag har nu, bara att det är Snow Leopard.

Nej, den är inte begagnad, fick den levererad ett par dagar innan de släppte Lion, i somras någon gång alltså. Den kom alltså med Snow Leopard.

Det där sista är intressant, gör man en total ominstallation av Lion då? Och sparar alla annan data som den ser ut idag?

Ursprungligen av American Eagle:

J

Det där sista är intressant, gör man en total ominstallation av Lion då? Och sparar alla annan data som den ser ut idag?

-Ja
-Ja

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-04 11:25

Innan du gör något bör du ju åtminstone göra en Time Machine kopia så att du har någonting alls att gå tillbaka till om det inte skulle gå vägen med formatering etc.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-06 09:43

Gör en Time Machine backup.
Installera Snow Leopard, tanka hem Lion igen installera och lägg sedan tillbaka backupen från Time Machine. Använd Flyttassistenten. Skadade systemfiler kommer inte med, eftersom fräscha sådana redan finns installerade.
Alternativt, gör en DVD eller USB-pinne med Lion-installationen på så slipper du gå omvägen via SL.
Här står hur man gör:
Make a Bootable Mac OS X 10.7 Lion Installer from a USB Flash Drive

Ursprungligen av American Eagle:

Jag måste ha kvar mina iTunesspellistor/betyg etc, iCal, Addressboken, all musik, men själva Lion vill jag inte ha. Praktiskt taget bara ha allt som jag har nu, bara att det är Snow Leopard.

Det är ju ganska enkelt och spara sånt.
Bara och kopiera iTunes mappen under musik mappen.
Adressboken kan du exportera till en fil som bara är och importera.
Samma gäller iCal.
Dokument & bilder är ju bara att kopiera. Alltså "behöver" du inte göra en Timemachine kopia, du kan helt enkelt kopiera filerna till en extern disk sålänge.

Och jaaa, när du kopierar itunes mappen så kopieras alla betyg spelningar listor etc.

Varför jag säger detta istället för TimeMachine är för att du ändå inte har en installation du är nöjd med, enklare och börja med en "ren" installation tycker J​ag!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-06 00:07
Ursprungligen av wilhelmsson:

Varför jag säger detta istället för TimeMachine är för att du ändå inte har en installation du är nöjd med, enklare och börja med en "ren" installation tycker J​ag!

Håller med men om du har en Time Machine Backup kommer du ändå alltid att kunna hämta individuella filer från backupen. På så sätt har du dels en hel backup att återgå till om allt skulle gå åt pipan och även möjligheten att välja ut enstaka mappar/filer från backupen om återställningen skulle gå bra. Summan av kardemumman är helt enkelt att det inte skadar att ha en backup, men visst går det att lösa utan om man inte gärna vill göra en backup..

1
Bevaka tråden