Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airdrop på äldre Macar mha litet hack

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har du en äldre mac med Lion så sades det ju att Airdrop inte fungerade pga visst WiFi stöd som bara fanns på nyare mac:ar.

Men det fungerar fint - slå i terminalen :

defaults write com.apple.NetworkBrowser BrowseAllInterfaces 1

Starta om Finder och vips så har du Airdrop stöd, har själv testat på en iMac från 2007 och det fungerar finfint.

Tips från : 10.7: Enable AirDrop on Macs without supported wireless hardware - Mac OS X Hints

Suveränt!

Gräsligt att Apple sysslar med såna saker som att begränsa funktioner bara för att man har ett par år gammal hårdvara, trots att hårdvaran har fullt stöd för det.

Precis som Apple hindrar nya funktioner i iOS att fungera på äldre iPhone-modeller som hårdvaran faktiskt klarar av och skulle fungera utmärkt med.

Undrar varför dom gör så. Att det skulle vara för att sälja nya grejer är för långsökt...för flagrant...och det funkar nog inte i någon större utsträckning (dom stora konsumtionsmönstren följer andra vägar). Någon som har en teori om varför dom gör på dette viset? Kan det ändå vara så att det finns något tekniskt/binärt krux som kan sänka användarupplevelsen under vissa specifika situationer? Efter nästa eller nästa update av OS? T.ex.?

Ursprungligen av keptang:

Gräsligt att Apple sysslar med såna saker som att begränsa funktioner bara för att man har ett par år gammal hårdvara, trots att hårdvaran har fullt stöd för det.

Precis som Apple hindrar nya funktioner i iOS att fungera på äldre iPhone-modeller som hårdvaran faktiskt klarar av och skulle fungera utmärkt med.

En bieffekt av detta kommando är att Airdrop även fungerar på det vanliga trådade Ethernet interfacet, inte bara över trådlöst !

Shit! Klockrent! Det var ju en av bristerna som gjorde funktionen till ett skämt :-). Undrar vad som händer om jag kör terminalkommandot i Lion som redan far Drop...får jag även Ethernet då tro? Törs man prova....

Ursprungligen av lilledanne:

En bieffekt av detta kommando är att Airdrop även fungerar på det vanliga trådade Ethernet interfacet, inte bara över trådlöst !

Ursprungligen av Zimmerman:

Undrar varför dom gör så. Att det skulle vara för att sälja nya grejer är för långsökt...för flagrant...och det funkar nog inte i någon större utsträckning (dom stora konsumtionsmönstren följer andra vägar). Någon som har en teori om varför dom gör på dette viset? Kan det ändå vara så att det finns något tekniskt/binärt krux som kan sänka användarupplevelsen under vissa specifika situationer? Efter nästa eller nästa update av OS? T.ex.?

För alla utvecklare handlar valet om att stödja/inte stödja (bl.a.) om hur mycket resurser man vill lägga på att testa. Fler versioner/plattformar/hårdvaror etc. som man tar in kan öka testbördan exponentiellt.

Om det är skälet just i detta fall har jag ingen aning om, men det vore på inget sätt främmande för Apple att göra så, det har de alltid gjort.

Ett annat tänkbart skäl är att det kanske bara funkar "i ena riktningen" dvs. att de med en äldre Mac visserligen kan se nyare macar, men inte tvärtom.

Ja, det är det som är så märkligt, det sades ju att det var hårdvaruberoende, så jag vet inte om hacket tillåter Airdrop, fast kanske med någon begränsning ( sämre kryptering, annat protokoll etc etc ).

Apple began to include compatible Wi-Fi chips in some of its Macs three years ago; but as recently as a year ago, some Mac models still didn’t have them. Unless your Mac has the correct Atheros or Broadcom chip, you can’t use AirDrop. Apple’s AirDrop troubleshooting page lists the Macs that support the technology:

MacBook Pro (Late 2008 or newer, but not 17-inch Late 2008)
MacBook Air (Late 2010 or newer)
MacBook (Late 2008 or newer, but not white MacBook Late 2008)
iMac (Early 2009 or newer)
Mac Mini (Mid 2010 or newer)
Mac Pro (Early 2009 with AirPort Extreme card, or Mid 2010)

Ursprungligen av lilledanne:

Ja, det är det som är så märkligt, det sades ju att det var hårdvaruberoende, så jag vet inte om hacket tillåter Airdrop, fast kanske med någon begränsning ( sämre kryptering, annat protokoll etc etc ).

Apple began to include compatible Wi-Fi chips in some of its Macs three years ago; but as recently as a year ago, some Mac models still didn’t have them. Unless your Mac has the correct Atheros or Broadcom chip, you can’t use AirDrop. Apple’s AirDrop troubleshooting page lists the Macs that support the technology:

MacBook Pro (Late 2008 or newer, but not 17-inch Late 2008)
MacBook Air (Late 2010 or newer)
MacBook (Late 2008 or newer, but not white MacBook Late 2008)
iMac (Early 2009 or newer)
Mac Mini (Mid 2010 or newer)
Mac Pro (Early 2009 with AirPort Extreme card, or Mid 2010)

Inte helt ovanligt att Apple kommer med den "ursäkten". Som jag skrev ovan, man kör med samma snack kring iOS.

Dagens tips!

Jepp. I did it. Nu har jag Airdrop hemma där jag kör trådat (och inte vill ha på WiFi bara för detta). Hallelujah! Men...å andra sidan...Dropbox är ju smidigare...ett moment mindre (behöver inte acceptera/godkänna något). Nå - kul är det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-17 09:20

Kanonbra! Fungerar fint. Har en äldre iMac i nätverket som inte hade Airdrop. Nu har den det.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2011-10-11 13:23

Körde terminalkoden men det fungerar bara oneway för mig. Jag har en MBP 13 och Imac 24 från 2008. Jag får inte syn på Imac 24 i MBP:n. Åt andra hållet är inga problem. kanske fler som upplever det så...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-11 14:07

Grymt tips, tack! Blir att köra direkt på min iMac från 2008.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-02 18:29

Tackar!
Har en svart Macbook 2.1 late 2006

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-02 18:40

Senaste versionen av Lion Tweaks fixar också det där men Airdrop, plus en massa annat.

1
Bevaka tråden