Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är denna dator under "Shared"?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter i ett WiFi nätverk och då och då kommer en dator under rubriken Shared upp i findern. Klickar jag på den så får jag ett Connection failed. Get info säger bara att det är en Pc. Jag har inget överhuvudtaget "shared" i mina preferenser. Så vad är denna mystiska dator?

Kan det vara samma problem" som togs upp i denna tråden? Läs hela - svaret kommer en bit ner
http://www.99.se/natverk-sakerhet/271916-okand-anvandare-pa-min-dator.html

Hmm, jag vet inte vilken lösning du syftar på.
Nätverket är låst med WAP2, jag har ingen behörighet att byta lösenord.
Jag finner det bara så märkligt att det finns en dator under rubriken Shared fast jag inte har nåt utdelat.

Det är någon annan som delar ut. Dyker upp automatiskt då ni är på samma nätverk.

Men då den dyker upp även då jag är den enda datorn som år på i nätverket. Jag kunde förstå om nån annan dator var påslagen.

Kör du virtualisering i datorn (t.ex Windows via Parallels, VMware eller liknande)? I så fall kan det vara den som visar sig.

Finns där en router med möjlighet att koppla in USB-diskar? I så fall kan det vara den som visar sig. Jag ser min router under Shared, trots att jag inte har någon disk inkopplad i den.

Kör ingen virtualisering. Routern kan det nog inte heller vara eftersom den ifrågavarande datorn dyker upp då och då. Den skulle alltid synas om det var routern.

Kan du inte skriva ut vilket namn som visar sig under Shared? Det kan kanske ge en ledtråd till vad det är för något.

comtrend

Ursprungligen av Konfysius:

comtrend

Comtrend Corporation - OTT STB,IPTV STB,GPON,VoIP,IAD,ADSL2+/ VDSL2 Multi-DSL,PLC

Det är då troligen er router.

Du måste nog förklara varför den dyker upp lite hur som helst innan jag godtar att det är routern.

Jag säger också routern, med tanke på namnet som dyker upp.

Och jag vill fortfarande få svar på varför routern, om det skulle vara den, inte syns hela tiden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-02 23:07

Det är ju inte säkert att det är din egen router, det kan ju vara någon grannes, som ligger på samma anslutning från din operatör.
Vad har du för router?

OK då!
Fast jag tycker fortfarande att det är märkligt att routern dyker upp lite hur som helst.

Apropå det som skrivs i inlägg #14:
Berätta gärna lite mer om ditt nätverk. Vilka enheter du har i ditt nätverk. Hur dessa enheter är sammankopplade. Hur du ansluter till internet. Om det kan finnas andra routers i huset. Osv.

Jag är i Spanien och har diverse humanderiverade kommunikationsproblem så jag försöker undvika att nosa kring frågorna men...
Detta är en WiFi anslutning i ett hem i ett höghus med, vad jag sett, bara en ADSL/WiFi router. Den mångomtalade comtrend-routern. En massa WiFi-nätverk finns naturligtvis, alla låsta.
Kunde det vara Internetleverantören som aktiverar diverse processer i routern då och då. Just nu när jag skriver detta finns inget under Shared.

Storage Service Samba Configuration for the Comtrend AR-5381u - PortForward.com

Skulle tro att du kan koppla in ett USB minne i routern och låta ADSL modemet/routern dela ut detta. Har du ingen usb i den så är det ju lite skumt varför den delar ut ändå..

EDIT: Tittar du på länken står det ju att SAMBA is "always active", stoppar du i ett USB minne ska det dyka upp under "comtrend" shar:en som "Storage" , du kan ju testa att stoppa i ett USB minne vetja..

Jag har LittleSnitch och den gav mig precis följande upplysning
"netbiosd" wants to connect to COMTREND.home on TCP 445 (microsoft-ds)
Reverse DNS Name hit-nxdomain.opendns.com
User netbios
Process ID 95

Säger mig ingenting men bara för att se vad som händer så tillät jag inte denna process. Om det gjorde nåt så har jag inte märkt det.

Jag kör genom OpendDNS.

1
Bevaka tråden