Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte se Flash i helskärm

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-11-04 09:11

Jag kan sedan en tid inte se flash i helskärm i någon webbläsare (Safari 5.1, Chrome 15.0.874.106). Sidor som inte fungerar är bland annat svtplay, wimp och youtube.
Flash är ominstallerad utan effekt. Jag ser inga inställningar som borde kunna påverka detta.
Hur kommer man till rätta med det?
OS 10.6.8.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-04 09:57

Ett långskott som du säkert redan gjort samtidigt som ominstallationen, i systeminställningar/ Flash Player: Där kan man radera lager, har du prövat att ta bort alla lager?

  • Medlem
  • 2011-11-04 10:12

Yes. Efter ominstallation.

Vilken dator kör du på? Det kan bero på hardware acceleration, det kanske kan hjälpa att slå av det. (Högerklicka i en flashfilm -> Settings -> Första fliken -> Bocka ur "Enable hardware acceleration").

  • Medlem
  • 2011-11-04 10:51

Jag borde klara mig med en MBP 2,2 i7.

Vad jag menade var att vissa GPU:er kanske inte lirar som de ska med flash, inget om din processor klarar av det eller inte Värt ett försök.

  • Medlem
  • 2011-11-04 12:26

Aha.
Nej, det gjorde ingen skillnad.
Jag kan klicka på symbolen, och jag får tool tip vid hovring. Symbolen "tänds" när jag hovrar och dimmas när jag har klickat. Men ingen händer.
Knappen intill ("Expandera") på Youtube fungerar som den ska.

  • Medlem
  • 2012-01-01 23:26

Fortfarande fungerar det inte. Andra tips?

  • Medlem
  • 2012-01-01 23:47

Chansning: Du har inte HTML5, Youtube5 -tillägg aktiverade? Jag har nåt sånt (jag minns inte riktigt vad jag gjort, det var i ett försök att bli av med Flash och få H.264-filmer istället) och kan inte heller förstora fönstren på t ex Youtube. Däremot funkar SVT-Play i fullskärm för min del, men där är man väl tvingad till flash (.flv) om jag inte missförstått(?).

  • Medlem
  • 2012-01-02 00:40

Det är samma fel på wimp.com och svt.

Det är många faktorer som kan påverka detta. Fullskärmsläge styrs av olika säkerhets- och rättighetsinställningar, och kan därför påverkas av sådant som proxies, it-policies osv.

Det första man ska göra är därför att prova om det fungerar för andra användare/datorer i samma miljö, och därefter, självklart, om det funkar på något annat konto på din egen maskin.

Likaså måste man eliminera så att du inte har någon annan plugg som kan störa.

Hjälper inte det kan man söka efter en fil som heter "mms.cfg" och se om den innehåller en rad som heter "FullScreenDisable=1"

  • Medlem
  • 2012-01-02 10:18

Det var som fanken!
(Jag är visserligen inte förvånad över att du kunde detta.)
Jag fann filen /Library/Application Support/Macromedia/mms.cfg, vars hela innehåll bifogas nedan, och efter att ha ändrat till false på första raden fungerar det.
Varför lägger man ut en sådan funktion där? (Hittar inget bra svar hos Adobe.)

FullScreenDisable = true
DisableProductDownload = true
FileDownloadDisable = true

OT: Varför kallar man det för "FullScreenDisable"? VIlket betyder att testet för om man kan köra FullScreen blir "FullScreenDisable=TRUE"

Eller kanske mer tydligt i fallet med FileDownloadDisable=TRUE. Då blir testet för om filnerladdning är tillåten "FileDownloadDisable=FALSE"

Brr... (Och jag verkar ha för lite att göra på jobbet idag)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-02 10:57

Dubbla negationer är en styggelse!

En browser-plugg utökar funktionen hos browsern, och för IT-admins som vill styra över vad som får/inte får göras så finns möjligheten att skapa en sådan konfigurationsfil som begränsar möjligheterna.

Eftersom konfig-filen är valfri och fullskärm är tillåtet som standard är både funktionen och formuleringen ganska logisk, i mina ögon.

  • Medlem
  • 2012-01-02 12:44

Ok. Hur kan det komma det sig att jag plötsligt nekas fullskärmsläge? Jag har ju alltid tidigare kunnat använda det.

Det är som sagt en fil som finns för att t.ex. IT-admins ska kunna distribuera ut filen, kan det vara något sånt?

  • Medlem
  • 2012-01-02 13:27

Mycket tveksamt i mitt fall.

1
Bevaka tråden