Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min gamla PowerMac G5 "rusar" vid uppstart. Vad göra?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en 6 år gammal PPC G5 Dual Core 2,3. 4Gb minne, och 60% av disken används.

Sen några veckor har den blivit trögare att starta, och medan den letar (?) efter systemet (dvs medan den grå skärmen är uppe) drar fläkten igång så ända inni helskotta.

Provade att starta från en annan disk och där bootade den OK. Från den disken körde jag DiskWarrior, Macens egen diskreparation och uppdaterade behörigheter på den ordinarie disken.

När jag sen startade om (på ordinarie disk) gick det bra, utan skenande fläkt, 2-3 ggr, men nu har det börjat igen.

Vad kan detta bero på och vad bör jag göra?

Så där började min G5:a uppträda efter att ha varit med länge. Ibland när den startade så rusade en av fläktarna. Jag lät den vara avstängd en stund och sen startade den normalt. Problemet kunde sen vara borta i månader och plötsligt tillbaka igen.

Plötsligt en dag var felet permanent. Inga tricks hjälpte längre. Ungefär samtidigt gick jag över till bärbar intel-mac och eftersom den datorn var betydligt kraftfullare så la jag aldrig någon större ansträngning på G5:an. Jag minns att jag googlade och såg mycket tips om fläktar som bråkar men inget som hjälpte mig. Förmodligen är det någon sensor/styrkrets som behöver bytas.

Tack f svar. Jag hade en ännu äldre G5 förut. Började på ungefär samma sätt. Sen kraschade moderkortet.

Kanske att den behöver blåsas ren? Eller att plastfronten innanför luckan inte sitter som den ska/har någon sensor som inte fungerar?

Ursprungligen av johan_tanying:

Kanske att den behöver blåsas ren? Eller att plastfronten innanför luckan inte sitter som den ska/har någon sensor som inte fungerar?

Jag håller med där. Jag har fått det där fläktpanikproblemet och då är ofta datorn rejält dammig inuti, tjocka lager med damm, och det har hjälpt att rensa ur lite.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-09-10 06:15

Låter på din beskrivning som om din HD är trasig. Har du kört hårdvarukollen med den medföljande skivan?

Ursprungligen av MatsOlov:

Låter på din beskrivning som om din HD är trasig. Har du kört hårdvarukollen med den medföljande skivan?

Jo, kört hårdvarukollen som sa att disken var OK.

Men eftersom den startar utan problem från den andra disken (och där tar det ett par minuter innan den ordinarie disken monteras på skrivbordet) så är det sannolikt disken det är fel på.

Och nu kommer årets idiotfråga: Det är ju en SATA, men är det 2,5 eller 3,5 tum? Kjell & Co har ju några Hitachi till hyfsat pris. Passar dom?

Glöm det förresten. Jag tar med disken till butiken....

Senast redigerat 2011-09-10 10:03

Nu är nya disken installerad. Klonade den gamla med Carbon Copy Cloner (whoa... tog nästan fyra timmar!).
Har iofs bara bootat från den två gånger än så länge, men problemet verkar vara löst.

Bump!

Min gamla G5 fick spunk och fläktade som en tok. Stängde då av den.

Nu blire en svart skärm när man startar och fläkten går sedan igång i hög hastighet. Inget annat händer.

Blev det så, Ingemar, när det var mycket damm?

Tackar på förhand!

Är det mycket damm då? Går den att boota från cd eller extern hårddisk? (håll ner C resp alt vid uppstart).

Jag tycker att det kan hänga ihop med dammängden. Jag har inte bevisat det, men nog har det varit en del, och jag tycker att jag slipper problemet ett tag när jag blåst/torkat ur den. Tyvärr är det väldigt svårt att få bort dammet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-27 20:01

När min dual G5-crashar, (ofta mitt i natten) startar fläktarna på högvarv.

Datorn står på jämt, fast går ner i vila när den inte används på 1 timme, dock gör den automatisk backup på natten, det är väl då den crashar någon gång var 6-8:e vecka.

sen kan man ju undra varför den craschar...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-27 21:19

Vad visar crashloggen?

Tack för svar :). Provade först en gång med att trycka c (för cd va?) men bara svart skärm och fläktrus. Har tyvärr ingen extern disk att boota från.

Nu öppnade jag den för att kolla de där dioderna som skvallrar om hur långt den bootar, och till min förvåning lös tre stycken när jag slog på den!. Startljudet kom och gråa skärmen med äpplet och snurran kom upp, men efter en liten stund fryste bilden och fläkten började tjuta igen. Stängde då av.

Vad tyder detta på? Bifogar bilder, inga kondingar poppade vad jag ser, samt inte mycket damm...

Nu startade den en gång! Såg skrivbordet med alla mina filer etc.

Höll in c när jag startade med installationskivan i.

Sedan frös det och den började fläkta. Hårddisk-kaputt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-01 17:08

Näh, jag tror snarare på logikkortet, om den frös utan att du använde din hårddisk som startskiva.
Plocka ur hårddisken och koppla in den på en annan maskin (alternativt om firewire-läge funkar), så du kan rädda dina filer. Eller du kanske har backup på allt?

Aha, så det kan vara logikkortet när man väl får upp skrivbordet? Ja, då är det ju inte mycket att göra med själva datorn tänker jag, haha!

Tre dioder lös, har det något med logikkortet att göra (liksom att den tredje säger att det är ok)?

Update! Öppnade i single user mode och körde disc repair, som sa att disken var ok.
Sedan bootade jag om, och nu rullar faktiskt datorn på (har varit på i fem min ca). peppar peppar

Tredje dioden lyser inte dock, hmm.

edit

Fasen, nu frös den igen, och fläktarna rusar igång.

Senast redigerat 2012-01-01 17:58

Den datorn du sitter vid Strikethrough, är det verkligen en PowerMac G5? Det ser ut som en iMac G5 nämligen (du är i fel tråd då ).

Om det är en iMac G5 så drogs de med fel på grafikkortskretsen och kondingarna (logikkort och nätaggregat). Det beteendet du beskriver har jag sett förut och då har det visat sig vara fel på grafikkretsen (lödningarna till kretsen spricker och orsakar glapp/ingen kontakt). Datorn kan gå i flera timmar innan något händer, kanske bara minuter eller inte starta alls.
Ryktet säger att det går att fixa själv (via en s.k. reflow - man värmer upp kretsen så att tennet smälter och fixar kontakt mellan logikkort och grafikkrets), men för geneme man är det egentligen ett utbyte av logikkortet som är aktuellt.

Frågan blir därför; hur mycket/tid pengar är du beredd att lägga på datorn?

Oj, ser först nu i vilket forum tråden ligger, använde sök när jag hittade den *facepalm!

Låter spot on Suddgummi :). Känns faktiskt som det inbland blir glapp och allt fryser!

Har faktiskt hört det där om att "baka" kortet i ugn, men det känner jag inte att jag är tillräckligt vass för :P. I mitt läge är det nog inga dyra lösningar intressanta dock, ett nytt logikkort brukar ju kosta ett antal lök också.

Blir nog kanske bara att klona hårddisken och låta datorn vara, om det är felet med glapp som du säger.

1
Bevaka tråden