Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har glömt mitt lösenord

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-01 11:23

Finns det någon som kan hjälpa mig med mitt problem? När jag köpte min mac data för 2-3 år sedan så mata jag ju in alla uppgifter som behövdes. Tyvärr har jag glömt lösenordet om jag vill logga ut:( Hur kan jag få reda på vilket lösenord jag hade? Jag har aldrig loggat ut bara stängt av datan, och nu har totalt glömt bort mitt lösenord. Snälla finns det någon som kan hjälpa mig att få reda på mitt lösenord?

Om du har ett lösenord så har datorn frågat efter det när du har startat den efter att haft den avstängd. Har den inte frågat så har du inte satt något lösenord. Eller menar du att du bara satt den i vila utan att ställa in den så att den frågar efter lösen när du väcker den? I så fall har du extremt lång upptid, 2-3 år utan omstart.

Och nej, har du glömt ditt eventuella lösen är det nog inte så lätt att snoka reda på det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-01 11:58

@pmarriot: Man kan ju sätta automatisk inloggning också.
@canaria: Lösenord finns ju där av en anledning. Så kommer du inte ihåg det, är det nog inte så mycket att göra. Om du skulle bli av med din dator, och "tjuven" skriver hit och frågar hur man får reda på lösenordet, hur skulle det vara? Lösenordet finns ju där för att bara ägaren ska komma åt datorn. Om det är lätt att "hitta" lösenordet fyller det ju ingen funktion. Men det kan vara så att du har lämnat det blankt. Gå till Systeminställningar under Äpplet, och klicka på Användare och grupper. Se om du kan byta lösenord där. Frågar den efter ditt gamla, hoppa bara över den raden för att testa, och skriv in ett nytt. Nackdelen är att du kanske måste ha ett lösenord i framtiden, beroende på vilken version av OS X du har (jag tror att i senare versioner får det inte vara blankt).

Ursprungligen av kenjon:

@pmarriot: Man kan ju sätta automatisk inloggning också.
@canaria: Lösenord finns ju där av en anledning. Så kommer du inte ihåg det, är det nog inte så mycket att göra. Om du skulle bli av med din dator, och "tjuven" skriver hit och frågar hur man får reda på lösenordet, hur skulle det vara? Lösenordet finns ju där för att bara ägaren ska komma åt datorn. Om det är lätt att "hitta" lösenordet fyller det ju ingen funktion. Men det kan vara så att du har lämnat det blankt. Gå till Systeminställningar under Äpplet, och klicka på Användare och grupper. Se om du kan byta lösenord där. Frågar den efter ditt gamla, hoppa bara över den raden för att testa, och skriv in ett nytt. Nackdelen är att du kanske måste ha ett lösenord i framtiden, beroende på vilken version av OS X du har (jag tror att i senare versioner får det inte vara blankt).

Hmm. Funkar automatisk inloggning om man har satt lösenord?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-01-01 12:09
Ursprungligen av pmarriott:

Hmm. Funkar automatisk inloggning om man har satt lösenord?

Ja, det gör det.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-01 15:14

Jag gick in och tittade på systeminställningar/konton och kommer då till mitt konto. När jag sen klickar in på ändra lösenord så är det blank rad på gammalt lösenord, betyder det att jag varit lite senil och inte mata in inloggnings lösenord? Hittar inte användare/grupper

Starta upp från en systemskiva, efter du valt språk går du upp till menyraden och väljer Reset Password eller vad det nu heter i samma meny som man väljer DiskUtility etc.

Då behöver man inget tidigare lösenord. Denna säkerhet i Mac OS X är skrattretande.

Ursprungligen av LCR:

Denna säkerhet i Mac OS X är skrattretande.

Om du har tillgång direkt till datorn, alltså så att du kan starta om den med ett annat system eller flytta hårddisken till en annan dator är ägaren alltid pwned eftersom du kan göra vad du vill med vilken fil som helst. Lösenord skyddar mot attacker när systemet är på fötterna och bara tillgängligt genom de program som körs på det, exempelvis en AFP-server.

För ett skydd mot situationen där attackeraren har din dator i knät måste du kryptera innehållet, exempelvis med Filevault. Om du då glömmer lösenordet och den där långa nyckeln man får med Filevault 2 är din dator skyddad mot allt, åtminstone så länge man inte kan gissa ditt lösenord eller knäcka krypteringen vilket är en övermäktig uppgift.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-01 21:59
Ursprungligen av LCR:

Då behöver man inget tidigare lösenord. Denna säkerhet i Mac OS X är skrattretande.

Man kan ju ställa in att du måste fylla i ett lösen för att starta upp från optisk enhel eller via target mode, det och som marcushedenstrom skriver, FV2 så är man ganska säker ändå.

Ursprungligen av acke:

Man kan ju ställa in att du måste fylla i ett lösen för att starta upp från optisk enhel eller via target mode, det och som marcushedenstrom skriver, FV2 så är man ganska säker ändå.

Eller f*cked om man glömmer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-10 17:06
Ursprungligen av LCR:

Eller f*cked om man glömmer...

Jo fast då får man se till att inte glömma. Resonerar man så kan man ju strunta i att låsa cykeln eftersom man kanske tappar bort låsnyckeln?

Tråden flyttad till rätt forumdel. Det här är ingen hårdvarufråga.

Jag har också förtydligat trådens rubrik. Bara "Lösenord" säger inte speciellt mycket om vad frågan faktiskt gäller.

/Mod

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-01-01 14:05

Två exempel på hur du kan göra (det ena som LCR föreslog).

Forgot Mac Password? How to Reset Your Mac Password (with or without CD)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-03 13:35

TACK alla ni som varit vänliga och besvarat min fråga. Det känns tryggt då jag själv inte är duktig på datan, men gärna skulle vilja lära mig mycket.

Åhh här kommer en passus jag egentligen inte gillar, men ta det jag säger med jämnmod och inte personligt.

Det heter inte "datan". Ditt personnummer är data. Ditt kontoutdrag innehåller data. Det du skriver på när du skriver här är din dator. Datorn i bestämd form.

Så, inget påhopp, men jag måste bara påpeka att data och dator är två helt olika saker.

  • Medlem
  • 2012-01-06 17:02

Intressant tråd. Rätta mig gärna om jag har fel. Men detta betyder alltså att om man förlorar sin dator och den hamnar i orätta händer så kan i stort sett vem som helst som känner till detta ta sig in i datorn? Och även om man har satt lösenord för att boota från DVD så kan man fortfarande skruva ut hårddisken och stoppa in den i en dator som saknar lösenordsskydd för att använda DVD och återställa kontots lösenord den vägen?
Det här med datorsäkerhet intresserar mig mer och mer.

Ursprungligen av Dalle:

Intressant tråd. Rätta mig gärna om jag har fel. Men detta betyder alltså att om man förlorar sin dator och den hamnar i orätta händer så kan i stort sett vem som helst som känner till detta ta sig in i datorn? Och även om man har satt lösenord för att boota från DVD så kan man fortfarande skruva ut hårddisken och stoppa in den i en dator som saknar lösenordsskydd för att använda DVD och återställa kontots lösenord den vägen?

Stämmer. Använd Filevault.

Citat:

Det här med datorsäkerhet intresserar mig mer och mer.

Bra! Det borde intressera fler.

Ursprungligen av Dalle:

Intressant tråd. Rätta mig gärna om jag har fel. Men detta betyder alltså att om man förlorar sin dator och den hamnar i orätta händer så kan i stort sett vem som helst som känner till detta ta sig in i datorn? Och även om man har satt lösenord för att boota från DVD så kan man fortfarande skruva ut hårddisken och stoppa in den i en dator som saknar lösenordsskydd för att använda DVD och återställa kontots lösenord den vägen?
Det här med datorsäkerhet intresserar mig mer och mer.

Ja. Så är det i stort sett med alla datorer. Så länge du inte har krypterat innehållet på din hårddisk så kan vem som helst bara ta ut den och sätta hårddisken i en annan dator för att komma åt innehållet.

Har du något känsligt innehåll så rekommenderas alltså att du krypterar detta.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Ja. Så är det i stort sett med alla datorer.

Precis lika enkelt på en Windows dator, skillnaden är som vanligt bara att det inte är like självklart hur man gör, inte lika intuitivt, och sedan att man kanske också gör det lättare med ett tredjeparts-program (som vanligt), men man kan göra det genom att starta upp i något "säkert" läge.

1
Bevaka tråden