Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fördelen med att importera bilder till iPhoto

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-27 13:48

Hej!

Jag har tidigare varit en windowsanvändare men bytte under sommaren upp mig till mac, ett byte som jag är väldigt nöjd med. Dock så har jag inte riktigt förstått vitsen med med att iphoto kopierar bilderna till sitt eget bibliotek. Jag har som vana att spara alla min bilder på en extern hdd i en bild mapp. Jag skapade ett iPhoto-bibliotek under samma mapp så nu har jag dubbla kopior av alla bilder. Jag tycker ibland att det är kul att sitta och "leka" med bilder i photoshop och jag av gammal vana så brukar jag dra över filerna från mapparna och ej från iPhoto vilket gör att jag får importera dem på nytt efter att ha redigerat dem. Drar jag däremot över en fil från iPhoto till photoshop och sedan sparar så ändras inte de små bilderna utan enbart den stora.

Jag skulle därför vilja ha lite svar på varför det är bra att ha dessa "dubbla" kopior och inte klicka ur importeringsrutan bland inställningarna. Samt hur man ska göra om man vill redigera en bild i photoshop, hur ska jag gå tillväga så att thumbnailsen etc ändras? Finns det något smart sätt eller är det bästa att importera den på nytt?

Jag tycker annars om iPhoto och att det är ett snyggt sätt att kolla på bilder. Speciellt om man ska visa någon bilder från en resa etc.

Nja, jag tycker inte att är bra med dubbla bilder, jag vill bara ha ett original men missade när jag importerade första gången så nu sitter jag med vissa foton som finns på två ställen och andra bara på ett ställe och jag har inget bra sätt att lista ut vilka som är vilka:(

Men jag gillar Iphoto och Apples integration med sin fototjänst. Det blir smidigt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-27 17:36
Ursprungligen av mojitoo:

Hej!

Jag har tidigare varit en windowsanvändare men bytte under sommaren upp mig till mac, ett byte som jag är väldigt nöjd med. Dock så har jag inte riktigt förstått vitsen med med att iphoto kopierar bilderna till sitt eget bibliotek. Jag har som vana att spara alla min bilder på en extern hdd i en bild mapp. Jag skapade ett iPhoto-bibliotek under samma mapp så nu har jag dubbla kopior av alla bilder. Jag tycker ibland att det är kul att sitta och "leka" med bilder i photoshop och jag av gammal vana så brukar jag dra över filerna från mapparna och ej från iPhoto vilket gör att jag får importera dem på nytt efter att ha redigerat dem. Drar jag däremot över en fil från iPhoto till photoshop och sedan sparar så ändras inte de små bilderna utan enbart den stora.

Jag skulle därför vilja ha lite svar på varför det är bra att ha dessa "dubbla" kopior och inte klicka ur importeringsrutan bland inställningarna. Samt hur man ska göra om man vill redigera en bild i photoshop, hur ska jag gå tillväga så att thumbnailsen etc ändras? Finns det något smart sätt eller är det bästa att importera den på nytt?

Jag tycker annars om iPhoto och att det är ett snyggt sätt att kolla på bilder. Speciellt om man ska visa någon bilder från en resa etc.

Om du har originalbilderna på en extern disk så tycker jag du ska kopiera bilderna till iPhoto - biblioteket och ha det biblioteket
på din interna disk. Då har du ju en säkerhetskopia på bilderna. Kör sedan TimeMachine på en annan extern disk så har du trippel säkerhet.

Det är ett sätt att göra alla nöjda.

både de som vill att Apples iPhoto tar hand om katalogiseringen helt och hållet och de som vill omhulda sina "digitala skokartonger".

Det finns ju de som insisterar på egen sortering, fine, gör så då.
Andra skiter fullständigt hur det sorteras eller lagras, det är inte viktigt, ok då klickar man i kryssrutan att iPhoto tar hand om rasket.

Du har samma val i iTunes, låta iTunes ta hand om hela baletten elelr sortera själv.

Min högst personliga åsikt är att datorn är bättre på att sortera än vad jag är.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-27 18:47

Jag kan förstå om man har en bild mapp med "slit och släng bilder" som man bara har tagit för att och att de ligger blandade i en stor mapp. Jag använder mig av iphoto library manager och har skapat ett par olika bibliotek. Jag har skapat ett speciellt bibliotek för mina resor där jag har en mapp för varje resa.
Låt oss säga att jag har en extern hdd kallad wd, i den så har jag mappen bilder, med mapparna new york, london, paris etc. I samma mapp (bilder) har jag skapat ett iPhoto library kallat iPhotoResor. Allt finns alltså på en extern hdd i samma mapp, finns det då några fördelar med att importera bilderna till mitt iPhotoBibliotek? (jag har backup av bilderna på en annan hdd).
Kan det exempelvis uppstå några problem om jag väljer att inte importera dem om jag sedan flyttar på biblioteket till en annan hårddisk av utrymmessjäl eller något liknande?

  • Medlem
  • 2011-12-30 09:27

Har jag förstått saken rätt att Iphoto inte komprimerar bilderna? I så fall så vore det naturligt för mig att spara alla bilderna Iphoto i och med att jag har tänkt att köra apple ett bra tag till.

Jag måste i ärlighetens namn säga att jag inte hittar min kamera på något annat sätt än genom iphoto. Något tips?

Ursprungligen av Lupus:

Jag måste i ärlighetens namn säga att jag inte hittar min kamera på något annat sätt än genom iphoto. Något tips?

Titta på programmet Bildinsamling (ligger i Program). Där hittar du nog din kamera.

Ursprungligen av bobbosan:

Titta på programmet Bildinsamling (ligger i Program). Där hittar du nog din kamera.

Där kan man också bestämma vilket program som skall öppnas när du stoppar in kameran eller en minneskortläsare i datorn.

  • Medlem
  • 2011-12-30 12:39

Tackar för all snabb hjälp, jag måste ändå säga att jag känner mig övertygad om att det bästa är att behålla alla filer i master. I och med att man ibland delar bilder med varandra skulle det vara lätt att bara lägga över en mapp eller låta vänner välja bilder på en extern hårddisk.

Nu till 10.000kr frågan: Finns det något bra sätt att exportera hela iphoto katalogen till ett mappsystem, då sorterat efter impoteringar. Jag gissar att svaret är nej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-30 12:59
Ursprungligen av Lupus:

Nu till 10.000kr frågan: Finns det något bra sätt att exportera hela iphoto katalogen till ett mappsystem, då sorterat efter impoteringar. Jag gissar att svaret är nej.

Det ska gå! Ge mig en kvart så ska jag försöka hitta mappen bara...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-30 13:03

Om du går till Pictures/Bilder, så finns det en fil som heter "iPhoto Library". Högerklicka och välj "Show content"/"Visa paketets innehåll".

Vann jag? Eller var det inte detta du var ute efter?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-30 09:38

Jag tycker att Apples sätt att sortera på fungerar kanonbra när det kommer till musik! Däremot skyr jag den som pesten när det kommer till foto (kör Bridge som mjukvara för att ha koll istället).

Den positiva aspekten är som Goflorp redan nämnt att datorn är bra på att ha koll! Men då krävs det att man kör det här FRÅN BÖRJAN för det är värdelöst att göra en transition från det ena till det andra systemet. Eftersom man ändrar bilder (redigerar) så tycker jag om att ha koll på mina original (eller kallas det masters nu för tiden?) själv. Tycker det är ett sjå att hitta dem i Finder.

Angående komprimeringen så tror jag inte att iPhoto komprimerar originalbilderna.

Du kan ju bara högerklicka på iPhoto Library, välja Show package contents/visa paketets innehåll och sen kolla i mappen Masters. Där hittar du ju dina bilder i mappar från de datum de är tagna.

Ursprungligen av InPezonator:

Du kan ju bara högerklicka på iPhoto Library, välja Show package contents/visa paketets innehåll och sen kolla i mappen Masters. Där hittar du ju dina bilder i mappar från de datum de är tagna.

Det där är väl det sämsta rådet man kan ge någon över huvud taget som kör Mac.
"The PC way" liksom.

Som Pesc säger - exportera ut dem ur iPhoto.

Ursprungligen av Goflorp:

Det där är väl det sämsta rådet man kan ge någon över huvud taget som kör Mac.
"The PC way" liksom.

Som Pesc säger - exportera ut dem ur iPhoto.

Nog för att jag håller med dig om att det hade varit smidigare att tipsa om exporten men det där var väl lite väl hårt?
Det är väl aldrig dåligt att bli medveten om hur det ser ut 'under huven'?
Vissa gillar att vara applikationsfokuserade medan andra föredrar att arbeta i filhanterare, det är ju en ren preferensgrej och att Macen
har ett riktigt bra stöd för att vara applikationsfokuserad, eller baserad betyder ju inte att man måste arbeta så.

Ursprungligen av InPezonator:

Nog för att jag håller med dig om att det hade varit smidigare att tipsa om exporten men det där var väl lite väl hårt?
Det är väl aldrig dåligt att bli medveten om hur det ser ut 'under huven'?
Vissa gillar att vara applikationsfokuserade medan andra föredrar att arbeta i filhanterare, det är ju en ren preferensgrej och att Macen
har ett riktigt bra stöd för att vara applikationsfokuserad, eller baserad betyder ju inte att man måste arbeta så.

Ville absolut inte vara tyken mot dig, sorry om du upplevde det så.

När frun var ny på Mac satt hon och öppnade "containern" och hämtade ut bilder till höger och vänster.
Risken är att man inbillar sig av gammal vana att det även går att plocka in bilder osv, sedan sitter man där
med en helkorrupt datafil och en iPhoto som vägrar starta...

Man kan mycket väl veta om hur det funkar och att det finns mappar inne i "containern", men att man i det längsta
skall ge fasen i att pilla manuellt där inne.

På PC funkar det med mappar och fysiska filer, med Mac läser man in alltihop i en databas som man sedan jobbar mot.

Pc-varianten är bra och enkel, ger bra analogi etc när man har 300 bilder.
Det funkar däremot betydligt bättre på en Mac med databas när man har 37 000 bilder i iPhoto, 16 000 låtar i iTunes och 8000 bilder i LightRoom ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-30 14:51

Några varningar med tricket "Visa paketets innehåll":

- iPhoto sparar originalbilden i en mapp och den senast redigerade bilden i en annan mapp. Det är inte smidigt att få ut de senaste bilderna genom att manuellt pilla bland filerna.
- Skulle du ändra bland några av filerna i iPhotos mappstruktur så kommer inte iPhoto att fatta vad du gjort. Du får stök och kaos efter ett tag.
- iPhoto har även en mapp med tumnagelbilder med liten upplösning. Den ovane kan råka använda dessa vilket leder till sämre resultat.

Det enklaste är att istället markera bilderna du vill ha ut i iPhoto och sedan exportera eller bara dra dem dit du vill ha dem.

För dem som ibland vill använda Photoshop ihop med iPhoto så rekommenderar jag denna metod vilket gör att iPhoto är med på noterna:
http://www.99.se/adobe/223193-oppna-iphoto-mappar-i-photoshop.html#post1335875

Personligen blev jag bara snurrig av "the PC-way" med ett ändlöst pillande med filer och mappar. Jag fann det otroligt befriande när jag började köra Mac och bara låta iTunes/iPhoto sköta allt sånt trist göra. Dra till iPhoto, radera originalfilen och sen är allt är frid och fröjd...

Men jag vill ju gärna bredda mig och funderar därför: Vilka vinster kan jag göra att manuellt pilla på själva filerna?

Ursprungligen av iTiger:

Men jag vill ju gärna bredda mig och funderar därför: Vilka vinster kan jag göra att manuellt pilla på själva filerna?

Inga alls, datorn sorterar, katalogiserar, märker, söker osv bättre än en människa.
man skall bara vara noga med att märka upp sina bilder med bra med metadata.
Då hittar man bilder även när man har 100 000st i burken.

I lightroom t ex kan jag ställa frågan

Alla Bilder tagna under 2009 med 50mm brännvidd, med 4 eller fler stjärnor med bländare 3,5 eller mindre och som är taggade med "bröllop" eller "utomhus" men inte "regn"....

Att sortera och lägga i mappar själv är lite som att förvara papperskopior i skokartonger....

Ursprungligen av Goflorp:

Att sortera och lägga i mappar själv är lite som att förvara papperskopior i skokartonger....

Haha... riktigt rolig liknelse

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-01 11:26
Ursprungligen av Goflorp:

Inga alls, datorn sorterar, katalogiserar, märker, söker osv bättre än en människa. man skall bara vara noga med att märka upp sina bilder med bra med metadata. Då hittar man bilder även när man har 100 000st i burken. I lightroom t ex kan jag ställa frågan: Alla Bilder tagna under 2009 med 50mm brännvidd, med 4 eller fler stjärnor med bländare 3,5 eller mindre och som är taggade med "bröllop" eller "utomhus" men inte "regn"....

Att sortera och lägga i mappar själv är lite som att förvara papperskopior i skokartonger....

Bra sagt! Jag hade gärna kört iPhoto om det inte vore för att min MacBook har blivit för seg. Vet inte varför men iPhoto laggar järnet. Numera sorterar jag allt i Bridge (tycker faktiskt det fungerar väldigt bra det också.) och importerar därifrån till PS och LR.

Du kanke har tips på hur man snabbar upp iPhoto?

Ursprungligen av ecth:

Bra sagt! Jag hade gärna kört iPhoto om det inte vore för att min MacBook har blivit för seg. Vet inte varför men iPhoto laggar järnet. Numera sorterar jag allt i Bridge (tycker faktiskt det fungerar väldigt bra det också.) och importerar därifrån till PS och LR.

Du kanke har tips på hur man snabbar upp iPhoto?

Tyckte också iPhoto var lite småsegt. Åtgärdade det med en uppdatering av hårdvaran. MBP med i7-processor och 8 GB minne. Så snart det finns 750 GB SSD-diskar till vettiga priser blir det en sådan också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-01 12:00

Hur mycket RAM har du i maskinen? Vilken dator, MacOS X?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-01 15:13

2,26 dual core, 4 GB ram. (Mac Book från sent 2009)

Ursprungligen av ecth:

2,26 dual core, 4 GB ram. (Mac Book från sent 2009)

Utan att ens göra mer än en sekundsnabb reflektion; skaffa 8GB så blir det en elt ny maskin.
Kostar inte så mkt heller.
Det finns en tråd ; http://www.99.se/macbook-pro/284442-8-gb-ram-shit-brukar-saga.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-01 23:37
Ursprungligen av Goflorp:

Utan att ens göra mer än en sekundsnabb reflektion; skaffa 8GB så blir det en elt ny maskin.
Kostar inte så mkt heller.
Det finns en tråd ; http://www.99.se/macbook-pro/284442-8-gb-ram-shit-brukar-saga.html

Jo, jag har förstått att den skulle må bra av det. Lion behöver mer om inte annat! Får se när jag har pengar och tid till detta.

  • Medlem
  • 2012-01-02 14:08

Tack för alla bra lösningar, jag en fråga ang lightroom bara, är LR kompatibelt med Iphoto så att ändringar gjorda i LR automatiskt synkas till IP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-02 15:20

Nu har jag inte använt Lightroom själv. Jag använder Aperture, men tror att Lightroom är ganska likt. Rätta mig om jag har fel.

Innehåller inte Lightroom redan en rätt bra bild-databas? I så fall skulle jag rekommendera att inte använda iPhoto alls utan att ha bilderna i (endast) Lightrom. Fördelen är ju att du dessutom har ett bra stöd för RAW till skillnad från iPhoto.

Personlig reflektion:
Jag ser programmen iPhoto, Aperture och Lightroom som i första hand databashanterare för bilder. Man använder programmen för att hantera sitt bildbibliotek i första hand. Så att man slipper filer och mappar. Dessutom finns det redigeringsfunktioner, i andra hand. Jag ser själv ingen vits att flytta bilder mellan dessa program, eller att hålla dem i synk. (Bortsett ifrån om man vill flytta över hela sitt bibliotek.)

Däremot finns det ju en vits att integrera Photoshop med dessa program eftersom detta är ett mycket mer kraftfullt bildbehandlingsprogram. Men det finns det ju lösningar för.

Enda tråkiga med iPhoto är att jag måste uppgradera till 8GB för att det ska flyta i min MBP i7, med runt 50 000 bilder i iPhoto på 4GB får ja väl skylla mig själv!

1
Bevaka tråden