Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortera filer till olika mappar per filtyp

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Brastad
  • 2011-12-30 13:02

Hej,
jag har ca 200 GB med ca 95000 filer oordnade dels direkt i katalogen och även i oordnade undermappar...
Hur kan jag hitta alla, t.ex. pdf-er, i hela katalogen inkl undermappar och flytta dem till en egen katalog och göra samma sak med de andra filtyperna jag vill spara?
Olle
:">

Gör en smart sökning.
Klicka på rotnivån där du har alla dina filer. Kör kortkommando cmd + F (för sökning) och välj de kriterierna du är ute efter,
exempelvis alla pdf:er. Du kan klicka på plustecknet för att lägga till fler kriterier på samma sökning.
När du väl har hittat det du vill ha kör du cmd + A och drar filerna dit du vill ha dem.
Mycket nöje

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-30 13:08

AppleScript. Men det har jag inte lärt mej än.... men många här på 99.se kan det, så du får nog svar snart.

AppleScript är bra till mycket men att skriva ett skript för att sortera filer vid ett tillfälle känns onödigt.
Speciellt då funktionen som söks redan finns i som beskrivet ovan Finder men också i Automator.
Vill man lära sig AppleScript är dock detta en bra början så klart

  • Medlem
  • Brastad
  • 2011-12-30 13:28

Låter klokt med smart sökning! Men-innan jag börjar, tar detta alla pdf-er i undermappar och undermappars undermappar utan problem?

Ja, om du markerar den katalogen där allt finns kommer den att söka ut allt

Tråden flyttad till rätt forumdel. Switcher-frågor ska vara mer av typen: "Jag är van att göra si eller så i Windows, men hur gör man på en Mac?"

Jag har också förtydligat trådens rubrik.

/Mod

  • Medlem
  • Brastad
  • 2011-12-30 14:17

Tack Jesper, men vilken forumdel och vilken ny rubrik??

Ursprungligen av OlleF:

Tack Jesper, men vilken forumdel och vilken ny rubrik??

Forumdel:
Tråden låg i "Switcher"-forumet. Nu ligger den i "Mac OS X"-forumet.

Rubrik:
Din tidigare rubrik: "Sortering av väldigt många filer"
Min nya rubrik: "Sortera filer i olika mappar per filtyp"
Den nya rubriken visar tydligare vad frågan faktiskt handlar om.

/Mod

1
Bevaka tråden