Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro 15. Svår att starta med nytt batteri

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte ersättningsbatteri (750:-) till Macbook pro 15 (2,16 processor) på M-zone. Det gamla fungerade med hade för dålig lagringskapacitet.
De gånger jag startar om den krånglar hela startproceduren. Oftast ligger datorn i vila. Skärmen tänds ej trots att frontlampan pulserar. Stänger av med tvång flera gånger. Efter flera försök startar den. Då efter att ha tagit loss batteriet eller bytt till det gamla. Det kickar inte igång på rätt sätt. Garanti gäller ej då de menar att det lika gärna kan vara datorn och inte batteriet. Att lägga upp ett supportärende på Apple kostar lika mycket som batteriet.
Är det någon som har tips och kunskap.
God Jul förresten
Peter K

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-23 12:33

När LEDen pulserar ska inte skärmen tändas. Pulserande betyder i vila. Den ska sluta pulsera när den väcks ur vila, och skärmen tändas.
Hjälper inte dej, bara pekar på att problemet är väl snarare att den inte väcks ur vila alls då.
Om du har laddaren ansluten, blir det någon skillnad? Om du har laddaren ansluten, och inget batteri alls i, någon skillnad?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-23 16:39

Jag har dåliga erfarenheter av piratbatterier till just den modellen av MBP. Nu har jag ingen sådan kvar, men jag köpte ett sådant batteri till min gamla MBP och den blev precis som din är. Däremot funkade den som den skulle med ett nytt originalbatteri, som kostade nästan dubbelt upp.
Du kan ju prova med att återställa PMU. Ta ur sladden och batteriet och tryck på powerknappen 10 sek. Sätt tillbaka batteriet och sladden och se om det går bättre.

Tack för tipset. Menar du att jag ska stänga av datorn innan jag gör detta? Eller ska den vara på?
mvh Peter K

Stäng av datorn.
Ta ur stömsladden.
ta ur allt annat USB-jox osv.
ta ur batteriet.
Håll inne knappen 10 sek
sätt tilbaka batteriet
Starta datorn.
Sätt tillbaka strömsladd etc.

Tack och god fortsättning alla tipsare
Peterk

De tips jag fick hjälper mig inte. Efter ett antal (ca 10) tvångsomstarter
får jag igång maskinen. Men allt känns mycket osäkert. Vad göra??

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-30 22:27

Startar den som den ska med originalbatteriet?
Isåfall är det nog något fel på det nya (pirat-) batteriet.

Stoppa i det gamla och se om det är lika svårstartat då?

Utfallet ser jag som såhär:
a) Datorn startar direkt - köp ett annat batteri alternativt åberopa garantin.
b) Datorn fortfarande svårstartad - ja, då är det kanske inte fel på piratbatteriet utan det ligger i datorn.

Om a), överväg att skaffa ett originalbatteri eller ett som håller samma kvalité. Det brukar löna sig i längden.

Har en enda erfarenhet av piratbatterier till MBP (det blir inte fler).

Köp original är det enda jag kan säga. Laddare är en annan sak.

Jag hade nyss (i går kväll) problem att starta en MBP med dött batteri. Den ville inte starta alls och jag trodde något hänt med datorn, men när jag lånade ett fungerande batteri från min sons MBP så startade den utan problem.

1
Bevaka tråden