Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man ut en avbruten kontakt ur hörlursuttaget?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

En vän ringde precis och frågade vad han ska göra, han har lyckats bryta av ljudkabeln när den var inkopplad i hörlursuttaget.

Han har testat att dra ut den med pincett, funkade inte.

Har ni några tips? Skulle kosta 8000 och byta moderkortet, datorn är från 2010 en unibody alltså.

Tack på förhand

Ta en borr, ca. ø=1.5mm i en hållare, alternativt skruvdragare.

Börja borra ett halvt varv in i den avbrutna änden och dra sedan rakt ut.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-12-23 20:56

Testa att ta en droppe superlim på en tunn pinne exempelvis en avbruten topps eller liknande

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-23 21:38

Om man kollar på moderkortet så ser det ut dom om man kan pilla ut stiftet om man plockar ut moderkortet, kanske..

(nedre uttagen på höger sida)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-23 22:55

Detta tips verkar ha funkat, han använde ett sugrör och en spik..

Hi, I trolled a lot of forums regarding this problem, this one actually worked. I tried the dental pick approach first, it didn't work at all. I dabbed a small amount of glue (Household Goop is the product I used) on the end of a nail, but to protect the rest of the computer and ensure I didn't glue the nail into the slot as well, I used a straw, cut to fit and placed in the female end of the jack around the piece that was stuck, acting as a sleeve, I let the glue cure for 24 hours and pulled out the broken piece as easy as pie.

http://www.zonaapple.com/2010/12/como-salvar-su-mac-cuando-se-ha-roto-un-mini-jack-dentro/

Tackar så mycket! Återkommer med resultat!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-12-29 12:44

Jag hade det problemet en gång, och löste det med en skruvutdragare (omvänt gängad typ borr). Klister skulle jag vara nervös för...
Däremot fick jag aldrig svar av puckona på Proel som tillverkade 3,5 mm-kontakten som gick av efter andra kopplingen. Jag frågade dem vänligt hur de tänkt ersätta mig för min dator...

Ursprungligen av JonesH:

Jag hade det problemet en gång, och löste det med en skruvutdragare (omvänt gängad typ borr). Klister skulle jag vara nervös för...
Däremot fick jag aldrig svar av puckona på Proel som tillverkade 3,5 mm-kontakten som gick av efter andra kopplingen. Jag frågade dem vänligt hur de tänkt ersätta mig för min dator...

Omvänt gängat borr brukar kallas för en "grispitt" (hemskt men sant)

Att hitta en sådan i 1,5mm-klassen borde vara hart när omöjligt...

Tipset ovan med ett tunt rör verkar vettig.
Cyanoakrylat is the shit.

Ursprungligen av Goflorp:

Omvänt gängat borr brukar kallas för en "grispitt" (hemskt men sant)

Att hitta en sådan i 1,5mm-klassen borde vara hart när omöjligt...

"Skruvutdragare" heter det på tekniskt språk. Grispitt säger bara bönder, men det bor väl en hel del nere i Götaland...

Omöjligt är det inte Skruvutdragarsats.

Tog enden i kontakten som satt kvar i sladden, tryckte på lite superlim och tryckte in den. Lät det stå i 1 timma sen drog jag ut kabeln försiktigt och delen som satt fast följde med! SEGER!

Tack för tipsen!

"grispittar" är guld värda i verktygsarsenalen, och de finns också i förbaskat små varianter vet jag. I det här fallet går det säkert lika bra med en vanlig borr+träskruv, eftersom höger- eller vänstergängning saknar betydelse

Borra ett hål inne i datorn i en metallbit som är 3,5mm i diameter, som bara kommer rotera med.... Man måste ha ett borr på ca 1,5 - 2 mm...
Borra absolut rakt, för att sedan hitta en skruv med lagom stigning och grovlek på gängan..och dra i utan att det spricker, skevar eller slår sig...

Ja, lycka till...

Tror mer på araldit/cyanoacrylat Inne i en klubbepinne/sugrör.....

Senast redigerat 2011-12-30 23:31
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-30 11:58
Ursprungligen av Goflorp:

Borra ett hål inne i datorn i en metallbit som är 3,5mm i diameter, som bara kommer rotera med.... Man måste ha ett borr på ca 1,5 - 2 mm...
Borra absolut rakt, för att sedan hitta en skruv med lagom stigning och grovlek på gängan..och dra i utan att det spricker, skevar eller slår sig...

Ja, lycka till...

Tror mer på alaldit/cyanoacrylat Inne i en klubbepinne/sugrör.....

Och sedan så ska man vara noga med att inga metallspån ramlar ner in i datorn också, och skapar kortslutning.
Kan bara hålla med, lycka till..

Världens bästa forum! Alla är så taggade att hjälpa till så att det fortsätter att komma in tips, trots att problemet redan är löst... (se inlägg #8)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-30 11:45

Bra det, jag har en 1/4" telepropp som är av inne i en aktiv högtalarlåda...

1
Bevaka tråden