Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första G5:an i Sverige

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac fick en sista-minuten-inbjudan till Apples pressvisning av Power Macintosh G5 i Stockholm på Nordic Sea Hotel. På plats fanns journalister ifrån Sverige, Danmark, Finland och Norge som missat den stora pressvisningen i Berlin i måndags kväll. Där visades nämligen hela keynote live via satellitlänk inför en samlad presskår ifrån hela Europa. I dagens publik fanns till och med Nils Holmlöv - han tog tydligen ledigt ifrån semestern.

Det G5-exemplar som visades i Stockholm var ett förproduktionsexemplar (det enda i Europa) som nu skickas fram och tillbaka mellan pressvisningar. Pga det korta varsel vi fick har vi INTE fått bilder vilket är extremt olyckligt - maskinen har redan lämnat landet med DHL till nästa visning ikväll i något annat land.

Apples produktansvarige ifrån USA fanns på plats för att beskriva finesser och fördelar med G5 jämfört med PC och tidigare generationer Power Macintosh.

På frågan om Apples samarbete med IBM fick vi svaret att Apple fortsätter jobba hand-i-hand med Motorola i fortsättningen och att alla maskiner som nu levereras med undantag av iBook och Power Macintosh G5 innehåller Motorola-processorer.

Lars-Åke Björk på Svenska Apple hade inte mycket nytt att tillägga till det vi alla redan känner till om G5. Ingen kommenterar kommande Xserve och Powerbook G5 uppgraderingar.

På frågan om hur det går för Apple i Sverige vill man inte kommentera antalet sålda maskiner - 99mac har dock information om att man ligger på cirka 12.000 maskiner per år - och vi har inte någon anledning att tro att siffrorna rör sig kraftigt åt varken upp eller ner. Lars-Åke Björk berättar att lågkonjukturen som drabbat traditionellt Mac-trogna branscher också på verkar Apple. Personalstyrkan för Norden har minskats något till ca 40 personer idag. Rykten om att hela Apple Norden ska flytta till Paris är helt ogrundade enligt Lars-Åke Björk som inte ens hört ryktet tidigare.

Johan Åsberg på Macoteket berättar för 99mac att antalet G5-order inte ännu har uppfyllt förväntningarna. När vi besöker Macoteket under förmiddagen för en intervju berättar man att dom faktiskt inte ännu fått en enda order men många förfrågningar. Johan lugnar oss med att man har "minst 10 order innan dagen är över". Jimmy Högberg på Provectum System bekräftar att G5-intresset är förvånansvärt litet just nu men att det kan bero på semestern. Totalt har Provectum en (1) order på G5.

99mac kommer att få ett Power Macintosh G5-exemplar för testning innan Svenska premiären och då återkommer vi med testresultat och bilder!

Bara en fråga...varför skulle man överhuvdtaget beställa när datorerna inte finns att köpa? De kommer väl av allt att dömma först mot slutet av aug, början på sept?

Eller kommer det produceras så få att man måste stå i kö i flera månader?

Jag är själv mycket intresserad av en ny mac g5 men jag väntar tills som finns att köpa på riktigt så att säga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 14:59

Björnström, du som sett den IRL, vad tyckte du?

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 15:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Filip Wänström
...men jag väntar tills som finns att köpa på riktigt så att säga...

Kan ju bli en ny G4/500-sawtooth så att säga
(om man minns det underbara spektaklet...)

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-25 15:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Filip Wänström
...varför skulle man överhuvdtaget beställa när datorerna inte finns att köpa? De kommer väl av allt att dömma först mot slutet av aug, början på sept?

Men den som då står först i kön får först köpa... liksom.;)

12 000 per år... Det var faktiskt mer än vad jag trodde!

VARNING! Grova räkningar framöver:

12 000 gånger minimum priset av en Mac dator som är på kanske 10 000, så tjänar Apple minst 12 000 000 kr per i försäljning per år i så fall. Eller?

Apple skeppade 711,000 datorer det andra kvartalet i år, och eftersom jag inte orkar dra fram fler siffror så gångrar jag bara det med fyra och får summan 2 844 000. Så man kan säga att ungefär var 237 dator som Apple säljer är en Svensk, samt att Sverige står för 4% av den totala världssäljningen.

Grov räkning så ta det med stor nypa salt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Kan ju bli en ny G4/500-sawtooth så att säga
(om man minns det underbara spektaklet...)

Man får hoppas att Äpple lärt av sina misstag.

Med IBM som allierad skall det nog inte vara problem med leverans av CPU'er i tid...

Vår siffra baserar sig på uppgifter ifrån återförsäljare och Apple Sveriges bokslut med omsättning på ca 1200MKr.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-25 16:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
12 000 per år... Det var faktiskt mer än vad jag trodde!

VARNING! Grova räkningar framöver:

12 000 gånger minimum priset av en Mac dator som är på kanske 10 000, så tjänar Apple minst 12 000 000 kr per i försäljning per år i så fall. Eller?

Apple skeppade 711,000 datorer det andra kvartalet i år, och eftersom jag inte orkar dra fram fler siffror så gångrar jag bara det med fyra och får summan 2 844 000. Så man kan säga att ungefär var 237 dator som Apple säljer är en Svensk, samt att Sverige står för 4% av den totala världssäljningen.

Grov räkning så ta det med stor nypa salt.

4‰ blir det väl ändå?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 16:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
VARNING! Grova räkningar framöver:

Grov räkning så ta det med stor nypa salt.

Varför låtsas när vi förstår att du var sjuk den dan...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
4‰ blir det väl ändå?

Oj! Vilken blunder!

Ja... Det var 4 promille

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 16:53

InWarehouse har den redan i sitt sortiment, till priset 24.995:- (31.244:-)

Dessutom ligger den på 1:a plats över "populära produkter" i IW.s sortiment.

-T

inWarehouse kan manuellt påverka vad som är "populärt" på deras web i sitt system...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 19:12

"99mac kommer att få ett Power Macintosh G5-exemplar för testning innan Svenska premiären och då återkommer vi med testresultat och bilder!"

Björnström.
Jag har mentalt förberett mig på en switch till dubbel Xeon burkar eller motsvarande. Behöver dess prestanda till 3D-animeringar. Ännu finns det tyvärr ingen Mac ens med nuvarande utförsäljningspriser som motiverar ett nyinköp av Mac.
G5: verkar lovande och det finns en relevant test som kan hålla mig kvar i Mac världen. Det är Maxon´s "CineBench 2003".
CB är för mitt vidkommande den enda test som skulle få mig att boka en G5:a.

Är det så att ni får in en maskin tidigare än andra, vänligen testa även med CineBench.

Testen finns att hämta på:
www.maxon.net

mvh

Lennart

Citat:

Skrevs ursprungligen av tcastudios
G5: verkar lovande och det finns en relevant test som kan hålla mig kvar i Mac världen.

Ursäkta en fånig fråga (jag är allvarlig).

Vad måste en Mac nå upp till för att du ska välja den? Jättemycket snabbare, lite snabbare, lika snabb, lite långsammare?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 20:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech

Citat:

G5: verkar lovande och det finns en relevant test som kan hålla mig kvar i Mac världen.

Ursäkta en fånig fråga (jag är allvarlig).
Vad måste en Mac nå upp till för att du ska välja den? Jättemycket snabbare, lite snabbare, lika snabb, lite långsammare?

Fick samma fråga i huvudet, men sedan slog det mig:
Om det är prestandan på en säger en applikation som är A och O så är det väl bara att författa ett mail på tyska och fråga firman i fråga vad dom tycker
Om dom tycker wintel så kommer det nog att optimeras för den, om de tycker intelinux så komemr den nog optimeras för den, och; om de tycker osxapple så komemr nog den 'builden' bli mest jungfrueligt behandlad... Det är värre om man vill ha en optimering GP

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ylan
Björnström, du som sett den IRL, vad tyckte du?

Vänligen, Ylan

Jag kan rapportera direkt från WWDC att G5 är oerhört attraktiv. Bortsätt från att den är ruggigt snabb (rappheten är verkligen slående) så är den dessutom väldigt väldigt tyst. I det utställningsbås som datorerna stod i (där det förvisso var ett visst bakgrundbrus av människor som pratade) så kunde man inte "höra" datorbruset ens om man satte örat emot huven. Tilläggas bör dock att G5 tydligen är extremt bra på att fördela resurser och därmed energiförbrukning. Har inte gjort samma test med maskinen i slavdrift!

Som en dedikerad ljudingenjör och macfanatiker kan jag inte annat än dra på smilbanden och mysa för mig själv. G5:an kommer rocka för musik! Att den dessutom har optisk in för S/PDIF överföring gör inte saken sämre för den lilla produktionsstudion!

Bra jobbat Apple!

/Jont Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 21:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Jag kan rapportera direkt från WWDC att G5 är oerhört attraktiv. Bortsätt från att den är ruggigt snabb (rappheten är verkligen slående) så är den dessutom väldigt väldigt tyst. I det utställningsbås som datorerna stod i (där det förvisso var ett visst bakgrundbrus av människor som pratade) så kunde man inte "höra" datorbruset ens om man satte örat emot huven. Tilläggas bör dock att G5 tydligen är extremt bra på att fördela resurser och därmed energiförbrukning. Har inte gjort samma test med maskinen i slavdrift!

Som en dedikerad ljudingenjör och macfanatiker kan jag inte annat än dra på smilbanden och mysa för mig själv. G5:an kommer rocka för musik! Att den dessutom har optisk in för S/PDIF överföring gör inte saken sämre för den lilla produktionsstudion!

Bra jobbat Apple!

/Jont Olof

Vet inte om jag skall tacka dig Jont Olof, nu känns det ju ännu surare att inte ha råd:(

Vänligen, Ylan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jimmy Högberg på Provectum System bekräftar att G5-intresset är förvånansvärt litet just nu men att det kan bero på semestern. Totalt har Provectum en (1) order på G5.

Och den har jag beställt....:D

  • Medlem
  • 2003-06-25 22:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Jag kan rapportera direkt från WWDC att G5 är oerhört attraktiv. Bortsätt från att den är ruggigt snabb (rappheten är verkligen slående) så är den dessutom väldigt väldigt tyst. I det utställningsbås som datorerna stod i (där det förvisso var ett visst bakgrundbrus av människor som pratade) så kunde man inte "höra" datorbruset ens om man satte örat emot huven. Tilläggas bör dock att G5 tydligen är extremt bra på att fördela resurser och därmed energiförbrukning. Har inte gjort samma test med maskinen i slavdrift!

Som en dedikerad ljudingenjör och macfanatiker kan jag inte annat än dra på smilbanden och mysa för mig själv. G5:an kommer rocka för musik! Att den dessutom har optisk in för S/PDIF överföring gör inte saken sämre för den lilla produktionsstudion!

Bra jobbat Apple!

/Jont Olof

Vilket system kör de? 10.3 Beta eller 10.2.7?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Och den har jag beställt....:D

Jimmy sitter brevid mig just nu och spelar golf på sin Sony/Ericsson T610. Han säger: "det har du inte alls gjort".

Fråga Paul! Jag har beställt en.....

(Mitt rekord i minigolf på T610 är för övrigt 26 slag på 18 hål....)

EDIT: Enligt mitt mailprogram skickades ett mail till Paul på Provectum, daterat: 030623 23.33. Enligt min bedömning så var det mailet en beställning på en PM G5 dual 2 Ghz.

Senast redigerat 2003-06-25 23:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Vilket system kör de? 10.3 Beta eller 10.2.7?

thinksecret.com

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 23:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Fråga Paul! Jag har beställt en.....

Låter som om intresset rakat i höjden med en ökning på 100%

Och egentligen är ju inte under 19 papp för minstingen så farligt... Fast det är väl inte sådana som ni beställer här kantro

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 00:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vår siffra baserar sig på uppgifter ifrån återförsäljare och Apple Sveriges bokslut med omsättning på ca 1200MKr.

Sen tillkommer reklam, översättningskostnader och allt möjligt... Omsättning är inte allt.

Jag testade precis att köra CineBench 2003 åt Lennart, men det gick inget vidare. Direkt efter vad jag tror är det första testet får datorn en kernel panic. Tyvärr var det repeterbart sa det blir ingen rapport om det härifrån WWDC.

MVH
Ian

Citat:

Skrevs ursprungligen av tcastudios
"99mac kommer att få ett Power Macintosh G5-exemplar för testning innan Svenska premiären och då återkommer vi med testresultat och bilder!"

Björnström.
Jag har mentalt förberett mig på en switch till dubbel Xeon burkar eller motsvarande. Behöver dess prestanda till 3D-animeringar. Ännu finns det tyvärr ingen Mac ens med nuvarande utförsäljningspriser som motiverar ett nyinköp av Mac.
G5: verkar lovande och det finns en relevant test som kan hålla mig kvar i Mac världen. Det är Maxon´s "CineBench 2003".
CB är för mitt vidkommande den enda test som skulle få mig att boka en G5:a.

Är det så att ni får in en maskin tidigare än andra, vänligen testa även med CineBench.

Testen finns att hämta på:
www.maxon.net

mvh

Lennart

Citat:

Skrevs ursprungligen av fred123
Sen tillkommer reklam, översättningskostnader och allt möjligt... Omsättning är inte allt.

Jo - omsättning är allt när det gäller att räkna Apples försäljning. Såvitt jag vet så säljer väl inte reklamsnuttar, översättningar osv?

Omsättningen är summan av alla intäkter under året och vi utgår ifrån att det består av Apples datorförsäljning (och iPod etc.).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
I dagens publik fanns till och med Nils Holmlöv - han tog tydligen ledigt ifrån semestern.

Humor Björnström - humor!

Provectum Har nu 5st Beställningar på G5

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Fråga Paul! Jag har beställt en.....

(Mitt rekord i minigolf på T610 är för övrigt 26 slag på 18 hål....)

EDIT: Enligt mitt mailprogram skickades ett mail till Paul på Provectum, daterat: 030623 23.33. Enligt min bedömning så var det mailet en beställning på en PM G5 dual 2 Ghz.

En hälsning till dig Martin från Jimmy:
Din beställning är mottagen, jimmy hade inte fått info från Paul.

Bevaka tråden