Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LED Cinema Display och dess färger

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att Apples skärmar inte har den bästa färgåtergivningen är jag medveten om men jag tycker att min 24" LED Cinema Display är lite väl konstig.

Mitt problem är att jag inte kan se någon skillnad på ett par olika vita toner som tydligt skiljer sig åt på min Air. Exempelvis behöver jag gå till RGB 230:230:230 för att se att den skiljer sig åt från 255:255:255.
Skärmen är kalibrerad med X-rite i1 Display Pro. Den blev betydligt bättre, men problemet med de vita färgerna återstår.

Är det någon som vet hur man kan fixa detta?

Tack!

Låter nästan som nivåerna klipps vid "studionivåer" - dvs max svart redan vid 16:16:16 och max vitt redan vid 235:235:235. Gäller detta i alla program?

Isf borde du bara se fyrkanter inuti 240-kuben uppe till vänster här:
White saturation - Lagom LCD test

Ursprungligen av patrikax:

Låter nästan som nivåerna klipps vid "studionivåer" - dvs max svart redan vid 16:16:16 och max vitt redan vid 235:235:235. Gäller detta i alla program?

Isf borde du bara se fyrkanter inuti 240-kuben uppe till vänster här:
White saturation - Lagom LCD test

Nu sitter jag vid min Cinema igen. Precis som du säger kunde jag inte se något annat än färgen 200.

Sen började jag pilla lite i inställningar. När jag testade att rotera skärmen 90 gr och sedan tillbaka igen så löste sig mitt problem! What?!
Mycket märkligt men nu ser jag utan problem skillnad på 253 och 255.

Tack för er hjälp!

Ja, precis - det gäller i alla program.
Jag sitter inte framför skärmen nu men jag borde inte se några andra färger än 200 från sidan du skickade.

Finns det något man kan göra åt det?

Blir det någon skillnad om du provar de olika färgprofiler som finns under bildskärmainställningarna?

Jag får kika på detta när jag kommer hem efter julledighet.
Men skärmen är kalibrerad med en X-rite kalibrator. Färgerna blev överlag bättre men problemet med de vita kvarstår.

Bara som upplysning kan jag urskilja ända till 253 på en 21" iMac (mid 2010) direkt "out of the box" (jag har inte bemödat mig att göra några färginställningar öht).

Ursprungligen av johan_tanying:

Bara som upplysning kan jag urskilja ända till 253 på en 21" iMac (mid 2010) direkt "out of the box" (jag har inte bemödat mig att göra några färginställningar öht).

Intressant. Det är väl också en bakgrundsbelyst LED? Tycker att min borde uppträda på samma sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-27 00:00

Kör även jag deras 24" LED CD. Ser ända fram till 253 jag med utan några färginställningar.

Ursprungligen av 20hz:

Kör även jag deras 24" LED CD. Ser ända fram till 253 jag med utan några färginställningar.

Humm, då kanske min är defekt?

Går det inte att återställa till fabriksinställningar? Jag vet flera som jobbat med trycksaker och som fått helt godkända resultat (från egen, chefs och beställarnas synvinklar) utan att någonsin ändrat på sina inställningar. Ja, de har inte ens reflekterat över att det öht _går_ att ändra färgerna förutom det gamla vanliga med knappar för kontrast och ljus...

Men fulheter! Kul att det löste sig iaf :).

1
Bevaka tråden