Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart är din iPhone hackad, iaf enligt Aftonbladet

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-12-28 06:32

Jag älskar frukostunderhållning vid datorn! Idag var det som nästan alltid Aftonbladet som står för underhållningen. AB hävdar att det kommer en global hackerattack mot smartphones "inom två veckor". Enligt artikeln ska mobilerna tas över med hjälp av SMS och sedan i smyg börja skicka svindyra SMS utan användarens vetspak.
AB hävdar vidare att cirka 80% av världens människor använder sig av GSM-nätet. Så vitt jag vet går de allra flesta/alla smartphones på 3G-nätet.
Sedan är jag lite skeptisk till hur de ska manipulera flera system med samma SMS. Men jag bävar inför den dagen då det visar sig att AB hade rätt. *ironi*

Varning: Snart kan miljarder mobiler hackas | Nyheter | Aftonbladet

Att SMS skulle fungera som attackvektor tror jag de flesta säkerhertsforskare är överrens om. Vill minnas att bland annat Charlie Miller hade ett presentation om det på BlackHat för några år sedan.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-28 08:29
Ursprungligen av patrikjj:

Att SMS skulle fungera som attackvektor tror jag de flesta säkerhertsforskare är överrens om. Vill minnas att bland annat Charlie Miller hade ett presentation om det på BlackHat för några år sedan.

Japp, iPhone and Android SMS Hacks

Finns även gott om SMS-trojaner till Android.

Ojoj, jag läser i artikeln att säkerhetsnivån för röst- och smsmeddelande inte setts över sedan 90-talet, vilket innebär att Apple aldrig gjort det över huvud taget. Hur kan de ha missat att fundera på det? Nu är jag v e r k l i g e n oroad över säkerheten, måste nog stänga av min telefon, och jag tar nog och stänger av datorn ocks...

Ett annat sätt att sprida virus på som AB valt att inte ta upp är genom alla läsplattor, iPad som alla andra är när folk är inne på sidor som skriver en massa bullshit som folk sedan tar till sej och tror ger en representativ bild av verkligheten. Dessa trojaner sätter sej sedan i hjärnan på osjälvständiga människor och styr sedan dessa ala ID4, men som tur är har jag ett par PowerBook G3 liggande så jag kan sedan hacka in i moderskeppet och sänka hela skiten!

Ursprungligen av LCR:

[...] men som tur är har jag ett par PowerBook G3 liggande så jag kan sedan hacka in i moderskeppet och sänka hela skiten!

Powerbook G3? Luxury. Will Smith klarade väl sig med en PB5300. Så om du inte behöver färgskärm kan du låna min PB190 som åtminstone har samma skal som 5300an...

Ursprungligen av johan_tanying:

Will Smith klarade väl sig med en PB5300.

Självklart, tiden går så fort att man glömmer...

Vem kan glömma de brinnande Böckerna?!

Triviakorrigering: Will Smith är med som ”Steven” i den fullständigt värdelösa filmen independence day som jag tyvärr gick och såg, men det är ”David” (Jeff Goldblum) som använder en Powerbook.

Nåja, även om AB använder en Iphone som bildillustration så innehåller texten ingenting om Iphone (eller Android) utan efter vad jag förstår så är det en svaghet i GSM näten som det gäller. Vi användare kan inte göra någonting utan det är operatörerna som måste skydda näten.

Sedan så är det inte omöjligt att svagheten finns både i GSM och UMTS näten eftersom det verkar vara SMS som man utnyttjar.

Och det där med 3G (UMTS) och GSM... Tänk bara på att Apple envisas med att säga GSM-telefon om sin UMTS-modell (som också går att köra på GSM)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-11 15:53

Ingen risk för mig dock, då jag:

”…beställde tjänsten Spärr Betalsamtal 2003-07-01”

1
Bevaka tråden