Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numbers '09: Hjälp med funktioner, please?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har bara petat i Numbers några enstaka gånger och fattar i princip nada. Nu har det landat ett jobb i knät på mig som måste lösas omgående:

En redan existerande (och omfattande) fil. Kan alltså inte skapa ett nytt dokument från templates utan måste lägga till funktionerna till filen jag redan har. Se bifogade bild som visar hur det ska vara:

1. Senaste posten överst
2. Mittenkolumnen visar aktuella kontohändelsen
3. Högerkolumnen visar saldo efter nämnda kontohändelse

Hur fixar jag detta?

Jag vet inte riktigt vad du menar med "Mittenkolumnen visar aktuella kontohändelsen", men jag kan tänka mig att det är där som användaren ska fylla i vad som hänt med kontot sen sist?

Jag hade gjort ett simpelt AppleScript för att göra detta:

tell application "Numbers"
activate
tell document (count of documents)
tell table 1 of sheet 1
add row above (row 1)
set tempStr to (row count as string)
set value of (cell "A1") to tempStr & "th item"
set value of (cell "B1") to "0"
set value of (cell "C1") to "=C2+B1"
end tell
end tell
end tell
Det är som synes ingen felhantering, men kanske nåt att komma igång med...

Du får nog berätta lite mer. Du säger att du har en existerande och omfattande fil. Men du berättar ingenting om hur den ser ut nu.

Du berättar "hur det ska vara" - men du berättar inte utifrån vadå?

Ska du använda data från den existerande filen för att få fram ditt nya resultat? Eller ska du bygga funktioner där något ska matas in manuellt?

Och när du säger att du "fattar nada". Menar du då att det är just Numbers som du inte förstår, eller menar du att du inte förstår kalkylprogram överhuvudtaget (dvs du kan inte Excel heller)? Det är bra att veta för att kanske kunna anpassa tipsen till kunskapsnivån.

1
Bevaka tråden