Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gitarrlåtar att kunna?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Min son (13 år) har utvecklat ett helt fantastiskt intresse för att spela gitarr, han fick en ny stålsträngad i julklapp och nu behöver vi lite tips. Jag har nu tömt ut mina kunskaper om "coola" gitarrlåtar att kunna... Behöver tips...Vilka är era top 3 gitarrlåtar?
Han har hittills fokuserat på Metallica och AC/DC.

Stort tack om ni orkar svars
ru4real?

Har ändrat trådens rubrik. "Musik och Gitarr" säger inte ett dugg om vad frågan faktiskt gäller.

/Mod

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-26 13:11

Haha vad trevligt av din grabb tycker, och att det speciellt mest var Metallica och AC/DC låter helt rätt.

Den "spellistan" jag själv brukar spela när jag väl spelar är:

AC/DC - Hells Bells
AC/DC - Back in Black
Metallica - Seek And Destroy
Metallica - Enter Sandman
RATM - Bombtrack
RATM - Killing In The Name Of
RATM - Wake Up
Marilyn Manson - The Beautiful People

Metallicas låtar är ju inte speciellt lättspelade, så klarar han det så är han på väldigt god väg. Själv får man köra på dem enklare låtarna.

Nu blev det fler än 3 förståss. Men ska jag välja 3 så är det RATM låtarna som jag skrev.

Han kan lyssna på Mike Oldfield, Ry Cooder, Joe Bonamassa.

Hela trettitalet är full med gammal skön Blues....

Cooder har ofta lite latinoinspirerat, Oldfield väldigt trallvänliga saker då Mike O har
en Symfonisida och en populärmusikssida.... take your pick...

Cavatina är en låt som man "måste" kunna, likaså hatobjektet "Stairway to heaven"

Skulle han lära sig några Clash-låtar smälter jag på riktigt....

Stairway to Heaven, Norweigan Wood, Angie och As Tears Go By (Stones), Cornelius-låtar, Wish You Where Here (Pink Floyd), John Fogerty (Credence Clearwater Revival) skrev en stor mängd klassiker/örhängen som är chockerande enkla att lära sig spela (ofta ett tydligt tecken på klassisk tidlöshet) - t.o.m. Neil Young's låtar är krångligare :-D.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-26 15:35

Kom precis på att det var en akustisk gitarr han hade fått? Då är ju kanske inte Rage Against The Machine något speciellt bra tips. Då är det nog roligare med typ Creedence eller liknande som Zimmerman skrev

Lär han sig det ackordet kan han spela alla Hendrixlåtar sen.

Stort tack alla... Japp det är en stålsträngad gitarr som är julklappen. Stort tack för alla tips..

Han kan Hurt med Jonny Cash!

Solot till Paradise city med Guns n´Roses..

1
Bevaka tråden