Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD i nya Macbook Pro 2011

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter mycket efterforskande på nätet så beslöt jag mig ändå för testa att köpa en SSD till min MBP ´11, trots en hel del strul som det tycks vara med frysningar osv.

Köpte mig en OCZ Vertex 3, Firmware är 2.06 och vet att det finns en ny update dock väldigt krångligt när man kör OSX att göra detta.
Beställe även en Intel 510 men den ligger kvar på posten och åker tillbaka dit den kom, vill ju få ut det mesta av disken och då är ju Vertex betydligt snabbare, även om Intel har firmware update för OSX är detta ändå inget man måste göra eller ngt man gör dagligen.

Så till mitt resultat:

Macbook Pro 15" I7 2,2 med 8GB Ram fungerar klockrent med Vertex 3, inga frysningar har inte heller installerat Trim hacket och vad jag vet så skall det inte ens behövas på denna disk.

Testkör även Lion DP 4 och det rullar på fin fint.

Ganska skapliga värden tycker jag ändå!

Skriv gärna vad ni kör med för SSD och hur det fungerar!!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-17 19:47

Jag har Intel X25-M G2 160GB och det fungerar perfekt.

Ursprungligen av @ndreas:

Köpte mig en OCZ Vertex 3, Firmware är 2.06 och vet att det finns en ny update dock väldigt krångligt när man kör OSX att göra detta.
[ATTACH="CONFIG"]29553[/ATTACH]

När jag uppgraderar firmware på min Vertex 2 brukar jag partitionera in en installation av Ubuntu och köra Linux-verktyget. Det går nog att göra direkt från en Live-CD med ett USB-minne att lägga uppgraderaren på om man hellre gör det.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-06-17 20:29

Jag har beställt Corsair 240GB Force 3 Series SATA III 2.5" för 4K. Lite bättre än OCZ vertex 3 och lite billigare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-17 23:03
Ursprungligen av Bergau:

Jag har beställt Corsair 240GB Force 3 Series SATA III 2.5" för 4K. Lite bättre än OCZ vertex 3 och lite billigare

Var köpte du?gärna länk o pris inkl frakt.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-06-26 16:51

Finns på komplett samt webhallen.

Har 550/520 samt 85k IOPS

WEBHALLEN.com - Corsair 240GB Force 3 Series SATA III 2.5" (SSD) (CSSD-F240GB3-BK)

Dag 2 och allt flyter fortfarande på hur bra som helst.
Kan meddela att Lion senaste utgåva inte aktiverar ngt Trim stöd, men vad jag förstod behöver man inte ens använda hacket på Vertex disken ? någon insatt ?

Jag har en Intel 510 120 GB i min MBP och den fungerar grymt bra med Snow leopard och trim-aktiverat.
Dock när jag skulle installera Lion DP4 så blev det fel på filsystemet och datorn började pipa och ha sig så fick bli service

OCZ Vertex 2 i Optibay. Funkar bra.
Trim, why?

Jagköpte mig en Vertex 3 Max IOPS 120GB. Den fungerar helt perfekt, snabb som attan och inga badbollar.

Införskaffade precis en Vertex 3 240GB

Testar att köra BlackMagic Speed Test och kommer inte upp i mer än 250MB/s i Write. Read kommer upp i nästan 500.
Någon som vet vad som kan vara orsaken till detta?

Sitter med en Macbook Pro 2011 (2 GHZ i7)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-23 10:16

Vertex 3 i MBP early 2011 MBP., fick jag bara 150MB/s i write och nästan 500 i BlackMagic

vad får du i Kona (se till att du kör rätt test)
http://www.99.se/nyhetskommentarer/218449-testa-harddisk-med-kona-systemtest-1-2-a.html

OCZ Firmware 2.15

Edit: Från OCZ

"The latest Blackmagic uses incompressible data. These drives do not handle compressible and incompressible data at the same speed."

Senast redigerat 2011-11-23 11:19

Det verkar inte som att Kona AJA funkar i Lion.
Nån annan som också har Lion som kan bekräfta, eller är det bara min dator?

Ursprungligen av sjorty:

Det verkar inte som att Kona AJA funkar i Lion.
Nån annan som också har Lion som kan bekräfta, eller är det bara min dator?

Samma här, det händer inget när jag trycker på knappen.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Samma här, det händer inget när jag trycker på knappen.

japp det fungerar men du måste ge programmet rättigheterna till ditt konto. Sedan lika så till din disk annars fungerar inte AJA

Ursprungligen av Hunter78:

japp det fungerar men du måste ge programmet rättigheterna till ditt konto. Sedan lika så till din disk annars fungerar inte AJA

Där har vi det. Tack.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-11-27 14:26

Förstår inte riktigt. Hur ger jag AJA rättigheter till mitt konto?

ThomasC
Funkar det bra? Vad får du för resultat?

Ursprungligen av sjorty:

Förstår inte riktigt. Hur ger jag AJA rättigheter till mitt konto?

ThomasC
Funkar det bra? Vad får du för resultat?

Du måste ändra rättigheterna på din hårddisk så att du kan skriva till den.

Eller så kan du köra AJA som root, antingen från terminalen eller med hjälp av programmet Pseudo.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-11-28 20:59
Ursprungligen av sjorty:

Förstår inte riktigt. Hur ger jag AJA rättigheter till mitt konto?

ThomasC
Funkar det bra? Vad får du för resultat?

Har bara kört test i BlackMagic...stress 5GB ger Write 210 MB/s och Read 269 MB/s

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2011-12-05 17:03

Vad har ni köpt för "adapter" för att kunna sätta i dom här SSD-diskarna?

Eller behöver man bara en adapter när man byter ut DVD-läsaren till SSD?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-12-05 19:52

Det behövs endast adapter då man vill ersätta DVD-läsaren med en (SSD)hårddisk. Standard 2.5" disk.

Jag tar upp en halvgammal tråd där jag har en 2010 macbook pro 13 där jag står o väljer mellan en OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 240GB strax strax under 4000:- eller en OCZ Vertex 3 Series SATA III 2.5" SSD 240GB ,3300:- typ.
Vilken ska man välja tycker ni av dessa? Jag har förstått att IOPS skriver o läser små filer mkt snabbare men frågan är om det är värt dom extra pengarna när man ändå hostar upp drygt 3000:- från början..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-26 11:48

har jag inte fel så stödjer din dator inte SATA-III, så om du inte vill "framtidssäkra" för att ta med SSDn till nästa dator så räcker en Vertex 2 eller motsvarande Intel-disk

En SATA-III disk är självklart bakåtkompatibel men du får inte ut full prestanda

Det står länkhastighet 3 gigabit under om den här datorn, serial ata. Då är det Sata II eller?

Ursprungligen av xtrem:

har jag inte fel så stödjer din dator inte SATA-III, så om du inte vill "framtidssäkra" för att ta med SSDn till nästa dator så räcker en Vertex 2 eller motsvarande Intel-disk

En SATA-III disk är självklart bakåtkompatibel men du får inte ut full prestanda

Ursprungligen av westerlu77:

Det står länkhastighet 3 gigabit under om den här datorn, serial ata. Då är det Sata II eller?

Japp.

Jag hann google på det själv. Data hastigheten ökar från 3 gigabit till 6 gigabit. Är det onödigt att köpa en ssd tycker ni eller ska man slå till på en OCZ vertex 2 ändå?

Förresten hur stor prestanda skillnad är det på sata II or sata III? Vad är det man inte kan utnyttja i IOPS?

Ursprungligen av xtrem:

har jag inte fel så stödjer din dator inte SATA-III, så om du inte vill "framtidssäkra" för att ta med SSDn till nästa dator så räcker en Vertex 2 eller motsvarande Intel-disk

En SATA-III disk är självklart bakåtkompatibel men du får inte ut full prestanda

Ursprungligen av westerlu77:

Förresten hur stor prestanda skillnad är det på sata II or sata III? Vad är det man inte kan utnyttja i IOPS?

Sata 3 är dubbelt så snabbt.

Ursprungligen av westerlu77:

Förresten hur stor prestanda skillnad är det på sata II or sata III? Vad är det man inte kan utnyttja i IOPS?

Teoretiskt dubbelt så snabb (6 vs 3).
Men din dator stöder endast SATA II, så det spelar ingen roll för dig.

SATA III-stöd kom med Sandy Bridge (2011).

Bevaka tråden