Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blå skärm då jag stänger ned program

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett nytt problem med min nya MacBook Pro 2,0. Datorn är köpt i juli, och jag har av olika anledningar fått blåsa om den 2 gånger. Har nu sedan i tisdags en fräsch installation av Snow Leopard, och har installerat Logic studio, iLife11 (Garageband, iWeb, iPhoto, iMovie), samt iWork (Keynote, Pages, Numbers) Alltså bara apples egna program i burken.
Problemet är att när jag stänger av ett program så har skärmen blivit blå, och datorn liksom fryst. Detta har hänt 2 gånger idag, först med Keynote, och sedan med Logic. I torsdags hände samma sak med Garageband. Hade bara öppnat programmen för att testa att de funkar, och skapat ett mycket kort test-projekt. Nu då det blev så sist med Logic, så kunde jag sätta datorn i vila med snabbkommandot alt+cmd+eject-knappen uppe i högra hörnet. Sedan när jag väckte datorn så var allting ok igen. Det blir inte så här varje gång.

Spontant tänker jag på problem med RAM-minnena.

Har du genomfört ett hårdvarutest?

Jo jag gjorde nyss ett hårdvarutest och körde då ett utökat test. Resultatet var att det var inget fel på hårdvaran, så den ska vara ok. Men jag har inte återställt parameterramminnet. Kan det hjälpa tro? Eller har du något annat bra tips?

  • Medlem
  • 2011-10-08 16:21
Ursprungligen av andersmacnilsson:

Jo jag gjorde nyss ett hårdvarutest och körde då ett utökat test. Resultatet var att det var inget fel på hårdvaran, så den ska vara ok. Men jag har inte återställt parameterramminnet. Kan det hjälpa tro? Eller har du något annat bra tips?

1. Reparera behörigheterna meddelst skivverktyg!

2. Zappa PRAM/NVRAM!

3. Starta datorn genom att hålla ned "shift" under hela uppstarten!

- Starta därefter om maskinen. Rapportera gärna om detta hjälpte dig.

Tack för tipsen! Har reparerat behörigheterna med skivverktyg. Har återställt pramminnet genom att vid uppstart hålla ned alt, cmd, P, R,
Har även startat datorn som du tipsade om med felsäkert läge genom att hålla nere shift.
Har haft kontakt med Apple och killen där tyckte till sist att jag bör lämna in datorn för att få den kollad. Nu har inte felet med blå skärm inte återkommit något mer, och jag hoppas att det är bra nu. Tydligen kan det ändå vara fel på hårdvaran även om hårdvarutestet visade att datorn är ok. Men jag återkommer här om felet kommer tillbaka.

Har för några veckor sedan fått moderkortet utbytt, och det verkade som att problemet med blå skärm då jag stänger ned program var borta, men nu har felet kommit tillbaka. 2 gånger på raken på självaste julafton fick jag nu blåskärm då jag stängde ned program. Först då jag avslutade Flight control HD, och sedan när jag avslutade iPhoto. Datorn har varit inne i butiken 2 gånger nu. Första gången hittade de inget fel, och andra gången bytte de logikkort. Nu kvarstår problemet. Vad ska jag göra? Har bara Apples egna program i datorn?. Nu är jag riktigt less! Jag har slängt bort säkert 20 timmar på denna dator, genom omisnallationer och suttit i telefonsupport, och mycket arbete i onödan.

Senast redigerat 2011-12-27 09:46
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-25 17:44

Vid tredje gången med samma fel har du rätt att häva köpet. Om du har köpt den som privatperson.

Ursprungligen av kenjon:

Vid tredje gången med samma fel har du rätt att häva köpet. Om du har köpt den som privatperson.

Kan du peka på var i lagtexten du menar att detta står?
Är det ngt som Apple lovar?

Annars är det väl en massa annat som pekar mot;
"29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom."

3:e gången försäljaren misslyckas med att avhjälpa felet kan man anse att man bör få häva köpet, eller kräva omleverans, men det är fortfarande upp till försäljaren. Det torde vara billigare för försäljaren att helt enkelt byta ut datorn än att hålla på att skicka en som trilskas fram och tillbaka.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-12-25 18:54

Fel på vara - Konsumentverket

Citat:

Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök.

"kan man anse" och en rekommendation från Konsumentverket; inte lagtext men borde funkar i praktiken iaf.

Som sagt. Man kan ha åsikter och det finns rekommendationer men det finns ingen lag som säger att 3:e gången så har man rätt till omleverans eller hävning. Men som jag skrev måste det vara mer krångel och kostnader för en handlare att hantera reklamation efter reklamation. Det blir enklare och billigare att byta ut produkten. Det är ju i regel inte handlaren som tar smällen utan producenten eller generalagenten.

Tack för alla svar! Ja jag har också hört att efter tre försök från butiken att avhjälpa felet, kan man som konsument få häva köpet. Första gången testade butiken hårdvaran utan att hitta något fel. Räknas det ändå som ett försök? Sedan har moderkortet bytts ut. Nu på juldagen 25 december har jag fått blåskärm 2 gånger. Jag gjorde även idag en återställning av pram, men inte hjälpte det. Igår på julafton fick jag blåskärm 2 gånger.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-25 23:35

De flesta (nästan alla) seriösa företag följer Konsumentverkets rekommendationer, så det ska inte vara något problem.

1
Bevaka tråden