Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Os X får inte kontakt med PC-server. Fungerade i morse.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-23 23:47

För några dagar sedan så började jag dela ut lite mappar och filer från min PC (Windows 7) och skickade ut dem på nätverket. Jag öppnade Finder på min Mac och hittade utan problem Windows-burken under "Delat". Jag klickade och valde "Anslut som" och loggade in på mitt konto.

Så långt allt väl.

Nu när jag skulle föra över lite filer så får jag följande meddelande:
"Ett problem uppstod vid anslutning till servern 'x-dator'.
Kontrollera servernamn eller IP-adress och försök sedan igen, Om problemet kvarstår kontaktar du systemadministratören."

Är det någon som vet vad felet kan vara? Jag har fört över filer från min lillebrors dator i flera timmar, samt streamat film till mitt playstation hela kvällen så själva delningen ska inte vara något problem.

Jag har inte heller stängt av routern eller något liknande så IP borde inte ha ändrats, eller?

Tacksam för svar.
God Jul!

Har du testat om det fungerar att ansluta manuellt?

Kontrollera IP-adress på Windows 7-maskinen:
1. windowstagent+r
2. Skriv: cmd
3. Skriv: ipconfig

Vilken IP-adress står angiven? Memorera / skriv upp IP-adressen och gör sedan följande:

Öppna Finder i OS X:
1. Tryck cmd+k
2. Skriv: smb://ipadress-till-win7-maskin (ex: smb://192.168.0.5
3. Du blir troligtvis förfrågad att ange Användarnamn och lösenord. Ange detta.

Fungerar inte heller detta efter att du angivet korrekt användarnamn och lösenord så kan du kontrollera brandväggen i Windows.

Testa använd anslut till server istället.
Direkt från skrivbordet under "Gå" ta anslut till server.
Skriv in lokal ip adress typ :
smb://192.xxx.xxx.xxx
och så lägger du till den som en favorit tills nästa gång.

Jag hade problem att ansluta till Windows server över VPN och ovanstående löste mitt problem instället för att ansluta direkt under "Delat".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-24 10:46

När jag startade windowsburken i morse så var det inga problem, men jag ska lägga båda era förslag på minnet så jag kan pröva dem om problemet skulle uppstå igen!!

TACK!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-24 12:55

Omstart av Windows löser de flesta problem....

1
Bevaka tråden