Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicklook visar inte ljudfilens omslagsbild

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har drabbats av ett problem med Quicklook i min laptop. Den visar inga omslagsbilder för musikfiler (mp3, m4a osv). Det finns en hel del forumtrådar i ämnet på webben men ingen klockren lösning vad jag kan hitta.

Jag kör med OS X 10.7.2 samt iTunes 10.5.2 både på jobbet och hemma. På jobbet har jag bilder i Quicklook men inte hemma.

Om jag tar en fil som saknar bild i hemdatorn och flyttar över till jobbdatorn så har filen plötsligt bild igen.

Jag har testat att köra all klassisk rensning med Cocktail, Onyx osv men det gör ingen skillnad.

Vad jag kan förstå så sköts det här om av en plugin i systemet:
/System/Library/QuickLook/Audio.qlgenerator

Men ingen tycks hitta någon lösning på varför vissa har felet men andra inte. Finns det någon här på forumet som har felet? Någon som kommit längre i felsökningen?

Blir lite förvirrad, menar du QuickLook eller bara ikonen som du länkar till nedan? Eller båda delarna kanske?

Sorry... funktionen Quicklook som sådan funkar. Fönstret visas och musik spelas.

Problemet är att bilderna som är infogade inuti musikfilerna inte visas.
http://www.tuneupmedia.com/blog/wp-content/uploads/2011/03/Cover-Flow1.png

Jag kan väl stå ut med det i datorn. Bilderna syns ju i iTunes. Men jag håller på och provar ut lite olika program för att strömma musiken till teven via DNLA-teknik. Det bästa programmet jag hittade använder så klart bilderna i Quicklook.

Jag kan tillägga att jag även gjort den här felsökningen:
1. Loggade in i gästkontot - bilderna syntes!
2. Loggade tillbaka i mitt konto
3. Nästa gång jag loggade in som gäst så fanns inga bilder längre. Lite knäppt eftersom varje inloggning som gäst ska vara exakt samma status dvs helt rent från tidigare inställningar osv.

Testade även detta:
Skapade nytt adminkonto - inga bilder
Skapade nytt standardkonto - inga bilder

Nej jag är fortsatt lite förvirrad om huruvida problemet gäller Quicklook eller ikonvisning i Finder. Din text gör ju gällande att det skulle handla om Quicklook, men den bifogade bilden på en ikon skvallrar ju om just visningen i Finder.

Ursprungligen av Capeman:

Nej jag är fortsatt lite förvirrad om huruvida problemet gäller Quicklook eller ikonvisning i Finder. Din text gör ju gällande att det skulle handla om Quicklook, men den bifogade bilden på en ikon skvallrar ju om just visningen i Finder.

Bilden visar en ljudfil med generell systemikon för ljudfil. Med andra ord "så här ser det ut när det inte fungerar".

Inuti filen finns det en inbakad jpeg-bild, i det här fallet bild på en 7-tums vinylsingel.

Quicklook ser mp3-filen, läser innehållet, visar bilden (både som ikon och större QL-preview). Men bara i en av mina två datorer som kör samma versioner av mjukvaran.

Jag har försökt sätta en tydligare rubrik på tråden, men jag är också förvirrad. Bilden i inlägg #1 tyder ju på att felet gäller Finder i allmänhet, och inte bara just Quicklook.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har försökt sätta en tydligare rubrik på tråden, men jag är också förvirrad. Bilden i inlägg #1 tyder ju på att felet gäller Finder i allmänhet, och inte bara just Quicklook.

/Mod

Ja det ser förvirrat ut...

Jag hade med flit lagt dit Lion i min rubrik eftersom det har funnit liknande problem med Quicklook även tidigare. Jag är inte intresserad av det som funkade i SnowLeopard och iTunes 9. Jag behöver en lösning på dagens mjukvaror. Därför blev rubriken sämre från min synvinkel.

Min rubrik var: "Lion OS X: Quicklook för ljudfiler funkar inte" och jag ser inte vad som är något problem med detta? Man använder inte bara Quicklook i Finder så den koppling är inte rätt. Det är funktionen Quicklook i Lion som strular och det var det jag skrev.

Quicklook är ett plugin-system. Om man vill att OS X ska kunna visa en förhandsbild av en viss dokumenttyp så behövs en plugin för detta. En fil som har en inklistrad ikon-bild kan så klart visa vad som helst i Finder. En hund som kissar i hörnet t ex. Men Quicklook renderar förhandsbilden "live" m h a plugin-filen. I en mp3-fil så hittar den på den inbakade jpeg-bilden och använder den.

I systemets djupa avgrunder så finns ett gäng medföljande plugins för diverse format:
Audio.qlgenerator, Clippings.qlgenerator, EPS.qlgenerator, iChat.qlgenerator, LocPDF.qlgenerator, Office.qlgenerator, Package.qlgenerator, PDF.qlgenerator, SceneKit.qlgenerator, Security.qlgenerator, StandardBundles.qlgenerator, Text.qlgenerator, Web.qlgenerator

Ursprungligen av Anders Täpp:

Min rubrik var: "Lion OS X: Quicklook för ljudfiler funkar inte" och jag ser inte vad som är något problem med detta?

Därför att om inte Finder heller visar bilden, så ligger väl felet knappast i Quicklook, utan i Finder i allmänhet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Därför att om inte Finder heller visar bilden, så ligger väl felet knappast i Quicklook, utan i Finder i allmänhet.

Man skulle kunna säga "Quicklook i Finder i Lion". Eftersom Quicklook funnits så länge och knappast är någon hemlighet längre så räcker det väl med att säga att det är funktionen "Quicklook i Lion" som strular.

Dessutom... man kan trycka mellanslag och ta fram Quicklook av filer även utanför Finder, så det blir missvisande att benämna det som ett Finder-problem. När det gäller mp3-filer så kan t ex programmet The Tagger göra detta. Man taggar en fil och kan samtidigt provlyssna med Quicklook inuti The Tagger. Om jag markerar en PDF-fil inne i Mail så kan jag även visa en Quicklook på den där. Det är möjligt att det använder Finder för att göra grovjobbet men det blir ändå missvisande att benämna det så.

Bild: Quicklook inuti The Tagger

Om jag tolkar dig rätt Anders så är problemet Finderrelaterat och inte QuickLookrelaterat, eftersom du är ute efter ikonen i Findervy. Finns inte ikonen där så visas den inte heller i QuickLook. Bara så vi vet i vilken ände vi ska börja nysta.

Ursprungligen av Capeman:

Om jag tolkar dig rätt Anders så är problemet Finderrelaterat och inte QuickLookrelaterat, eftersom du är ute efter ikonen i Findervy. Finns inte ikonen där så visas den inte heller i QuickLook. Bara så vi vet i vilken ände vi ska börja nysta.

För att svara på frågan så behöver jag vara inlärd på hur Finder jobbar kontra hur Quicklook jobbar men det är jag inte. Jag ser en funktion som slutat fungera men kan inte svara på frågan som den är ställd.

Mac OS X ska generera förhandsbilder med automatik. Funktionen finns där i grunden men har slutat fungera för musikfiler.

Här nedan finns en av många trådar i ämnet med lite bilder. Just tipsen i den tråden med ny iTunes är det många trådar som har men det är hela tiden 50/50 om det gjorde någon skillnad. För min del ser jag ingen skillnad. Min egen teori är att iTunes "ruskar om i systemet" vid en installation och att det för vissa kanske kan åtgärda en del problem.
https://discussions.apple.com/message/17055339#17055339

Man ligger väl aldrig utanför Finder?
Jag uppfattar Quicklook som en funktion i Finder.

I övrigt är detta vardagsmat för mig i många Macar med Lion - att ikoner visas ibland och ibland inte - eller att spökikoner ligger kvar när filer slängts. Jag ser Lion som ett OS som är under utveckling - en svajig tidig version. 10.7.5 kanske är i balans :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man ligger väl aldrig utanför Finder?
Jag uppfattar Quicklook som en funktion i Finder.

Vad betyder "Man ligger väl aldrig utanför Finder"?

Om det blir ett problem med Quicklook på PDF-filer inne i Mail så kan man säga på lite olika sätt
"Quicklook i Mail har slutat fungera"
"Quicklook i Finder har slutat fungera"
"Quicklook har slutat fungera"

Det var det sista skrivsättet jag valde. Det är en generell funktion i OS X som inte bara används i Finder. Om det sen är så att "Mail pratar med Finder som pratar med Quicklook som pratar med Finder som pratar med Mail som visar bilden" så ser jag ingen poäng att krångla till beskrivningen så. Vi gör inte det i andra sammanhang.

Angående att Lion fortfarande är svajigt så kan jag acceptera buggar och invänta fixar för detta. Men när det funkar bra i en dator men inte alls i en annan dator tyder på att det går att fixa problemet (om än temporärt) genom att banka skiten ur rätt del av systemet.

Ursprungligen av Anders Täpp:

...Det var det sista skrivsättet jag valde. Det är en generell funktion i OS X som inte bara används i Finder. Om det sen är så att "Mail pratar med Finder som pratar med Quicklook som pratar med Finder som pratar med Mail som visar bilden" så ser jag ingen poäng att krångla till beskrivningen så. Vi gör inte det i andra sammanhang...

Jag håller fortfarande inte med dig.

- Quicklook aktiveras när du markerar objekt och trycker mellanslag.
- Ditt bildvisningsproblem finns redan på ikonen i Finder, innan du har aktiverat Quicklook.
- Ditt första bildexempel visar en Finder-ikon (har ingenting med Quicklook att göra)
- Ditt andra bildexempel visar CoverFlow-funktionen från ett Finder-fönster förmodar jag (och har inte heller något med Quicklook att göra)

Därför hävdar jag fortfarande att detta är ett Finder-problem, och inte ett Quicklook-problem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag håller fortfarande inte med dig.

1 Quicklook aktiveras när du markerar objekt och trycker mellanslag.
2 Ditt bildvisningsproblem finns redan på ikonen i Finder, innan du har aktiverat Quicklook.
3 Ditt första bildexempel visar en Finder-ikon (har ingenting med Quicklook att göra)
4 Ditt andra bildexempel visar CoverFlow-funktionen från ett Finder-fönster förmodar jag (och har inte heller något med Quicklook att göra)

Därför hävdar jag fortfarande att detta är ett Finder-problem, och inte ett Quicklook-problem.

1. Om man med Quicklook bara menar funktionen att trycka ned mellanslag och få upp ett fönster så är det riktigt det du säger. Men Quicklook i min mening är mer än så. OS X använder informationen som Quicklook kan förmedla för att visa bilder på filer "on the fly".

2. Se nr 1

3. Se nr 1

4. Hur tror du att bilderna till Coverflow uppstår?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Om man med Quicklook bara menar funktionen att trycka ned mellanslag och få upp ett fönster så är det riktigt det du säger.

Ja, Quicklook är i min mening just den funktionen. Och därför kommer vi aldrig att komma överens kring detta.

Men jag låter ändå "Quicklook" stå kvar i trådens rubrik. Den rubriken funkar för att förstå vad tråden handlar om.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, Quicklook är i min mening just den funktionen. Och därför kommer vi aldrig att komma överens kring detta.

Men jag låter ändå "Quicklook" stå kvar i trådens rubrik. Den rubriken funkar för att förstå vad tråden handlar om.

/Mod

Rubriken duger men du får nog uppdatera din syn på Quicklook. Användaren kan be om en snabbtitt men så kan Finder, Mail och en massa andra program.

Du har t ex en PDF på skrivbordet som visas som en bild men du har inte klistrat dit någon bild som ikon. Det är tack vare den här filen som följer med OS X:
/System/Library/QuickLook/PDF.qlgenerator
Tar du bort den filen så ser du alla PDF-filer som generella filsymboler, ingen preview.

Jag har mycket Adobe-filer på mitt skrivbord. För att t ex få Illustrator och InDesigns filer att visa sig på samma sätt så har jag köpt den här Quicklook-pluggen. SneakPeek Pro - Quick Look Plugin for Graphic Design Files
Den installerar sig här:
/Library/QuickLook/SneakPeek Pro.qlgenerator

Jag funderar på att köra "Lion återställning" som en sista åtgärd men vad betyder återställning i praktiken? Hittar ingen info om det hos Apple. Sparas mitt konto men resten åker ut (program jag installerat t ex)?
OS X Lion: Om Lion Återställning

Wildcard: Släng Finders och Quicklooks cache och prefs.

Ursprungligen av Zimmerman:

Wildcard: Släng Finders och Quicklooks cache och prefs.

Jag har provat de där städ-prylarna. Jag har även skapat ny användare men ser samma problem ändå.

Problemet finns som sagt även i tidigare versioner av OS X och iTunes. Men eftersom lösning i en äldre tråd kan vara "installera iTunes 9.2.1 så fixar det sig" så blir det oanvändbart när man sitter med nyare versioner.

Här finns ändå bilder som visar hur problemet ser ut i Finder när Quicklook gjort jobbet kontra när det har tappat sugen. Bilder både på filer och preview eller inga bilder alls någonstans.
MacRumors Forums - View Single Post - Mp3 files in FINDER doesn't show COVER ART

Jag har också det där på åtminstone två burkar. Har dock aldrig brytt mig då denna funktion inte är relevant för mig - helt ointressant (jag använder aldrig coverflow heller). Men jag förstår frustrationen när man faktiskt har användning av detta - jag tror dock fortfarande att det är buggar i Lion. Att det funkar på vissa Lion-burkar men inte andra är ju inget som på något sätt motsäger att det är OS-buggar. Det är ju snarare typiskt. Jag gissar på bugg i OS/GPU-drivis. Kanske en bugg som bara syns med specifikt grafikkort. Etc. Etc.

Ursprungligen av Zimmerman:

... Jag gissar på bugg i OS/GPU-drivis. Kanske en bugg som bara syns med specifikt grafikkort. Etc. Etc.

Där sa du något... jag har dubbelt videokort i den här MBP-burken. Integrerad Intel samt Nvidia GeForce GT330 och den växlar till integrerad om jag kör på batteriet.

Jag hade en förhoppning om att Mountain Lion skulle fixa det här strulet men det gjorde den så klart inte. När jag är tillbaka efter semestern ska jag testa att börja om från början och formatera om och installera systemet från scratch. Jag har ju inte haft något problem med det här innan Lion och även med Lion har jag för mig att det funkade i början. Om jag skapar en ny användare i ML så saknas bilderna där med.

Äntligen!!!

Jag har äntligen löst problemet och det är en väldigt märklig bugg eller vad man ska kalla det.

Jag har gjort en clean install av Mountain Lion för nu hade jag gett mig f-n på att fixa det här. Så fort jag la tillbaka mina iTunes-filer från backupen så var problemet tillbaka. Ridå!

Det finns tips på webben att man kan hålla ned Alt när man startar iTunes och skapa ett nytt bibliotek. Så fort jag gjorde detta så funkade omslagsbilderna igen.

Efter mycket svett och svordomar så kom jag till slut på var felet ligger. Jag har min musik på en Airport-hårddisk. I mappen Musik/iTunes så har jag några alias som pekar på var musik och omslag finns.

Det jag till slut kom fram till var att mappen Album Artwork måste ligga kvar på min lokala hårddisk. Det hela är dock en aning besynnerligt.

- Jag har iTunes avstängt hela tiden.
- På skrivbordet har jag en mapp med mp3-filer som INTE är inlagda i iTunes.
- Jag lägger in mappen Album Artwork på min lokala hårddisk (Musik/iTunes/Album Artwork).
- Jag öppnar mappen på skrivbordet med "lösa" mp3-filer och kör Quicklook. Bilderna är där.
- Jag går tillbaka till iTunes-mappen och lägger istället dit mitt alias till Album Artwork på externa hårddisken.
- Jag öppnar samma mapp på skrivbordet och bilderna är där... ett tag... ju mer jag testar med QL och CoverFlow etc desto färre bilder ser jag. Till slut är alla bilderna borta.

Experimentet går även att utföra med musikfilerna på hårddisken (som iTunes känner till), men det mest intressanta rör filerna som bara ligger där i Finder. Jag tog några klipp när bilderna "dör".

Tillägg: När man använder iTunes så finns alltså inga som helst problem med att Album Artwork ligger på en extern disk. Bilderna visas som de ska inne i iTunes.

1
Bevaka tråden