Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor prestandaförlust när jag utökar TimeCapsule-nätverk med Airport Express

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

I arbetsrummet hemma har jag ett adsl-modem (Zyxel P660-HW med avstängd wifi) som jag via en nätverkskabel (CAT-5) kopplat till min Time Capsule (1TB, mid 2010) som utgör navet i det trådlösa nätverket. Kopplat till TC:n har jag också min iMac. Då signalen inte räcker till sovrum, badrum och bortre delen av vardagsrummet (andra sidan av enplansvilla) så har jag en Airport Express i hallen som förlänger signalen.

Jag förstår att en utökning av nätverket på detta vis medför sänkt hastighet i nätverket. Det jag dock undrar om är om en prestandaförlust från 6,9 Mbps till 2Mbps är OK? Själv tycker jag att förlusten verkar orimligt stor och känner att en halverad hastighet kanske vore ok men att tappa så mycket?!

Några tips på felsökning eller åtgärder jag kan göra för att öka hastigheten?

Bifogar en grov skiss nedan:

Senast redigerat 2011-12-21 13:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-21 13:58

Koppa ihop basstationerna med nätverkssladd och inte trådlöst. Det ger mycket bättre prestanda.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-21 14:01

Det bästa vore kanske att försöka eliminera expressen helt. Då skulle du få sätta TCn i mitten av hallen och förhoppningsvis få mottagning i alla rum. Det innebär förvisso lite tråddragning, men du slipper strulet med utökat nätverk. Jag gjorde en liknande lösning hemma då jag tyckte att min express bara var till bekymmer. Nu får den agera skrivarserver istället.

Hade hoppats slippa dra kabel, men det kanske inte går att undvika? Har tidigare läst runt en del i forumet och har hittat ett antal referenser till NAT och dhcp eller något åt det hållet. Kan det finnas någon sådan störning tror ni mellan modemet och TC:n?

Ursprungligen av snapmeister:

Hade hoppats slippa dra kabel, men det kanske inte går att undvika? Har tidigare läst runt en del i forumet och har hittat ett antal referenser till NAT och dhcp eller något åt det hållet. Kan det finnas någon sådan störning tror ni mellan modemet och TC:n?

NAT och DHCP har inget med utökning av nätverket att göra. NAT sitter i brandväggen och DHCP (som delar ut IP adresser) skall det bara finnas en av i varje nätverksadressserie (t.ex. en DHCP som ansvarar för 192.168.0.1–192.168.0.254 en en annan för 192.168.1.1–192.168.1.254) – i vanliga fall räcker det med 1 DHCP för ett hushåll.

Nätverkskabel mellan basstationerna är det enda som ger riktigt bra prestanda – visst är det krångligt med kabel men det är värt när man tänker på hastigheten, alternativt kan du sätta in två homeplug produkter (en nära TimeCapsule och nära din andra basstation) som ger nästan lika bra prestanda.

Senast redigerat 2011-12-21 16:00

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Har just beställt ett homeplug set och ser fram emot att testa med det.

Har nu testat med Homeplug och det fungerar över förväntan bra! Tack The Real viking!

Senast redigerat 2012-01-10 13:03
1
Bevaka tråden