Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WD extern hårddisk monteras inte på skrivbordet

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-20 16:58

när den bara är ansluten till el blinkar den fort. När jag kopplar in den i datorn med firewire slutar den blinka men kommer inte upp på skrivbordet.

Det är en äldre modell som funkat tidigare.
Jag har Lion på en ganska ny imac. Jag har en lite grej som man kopplar gammal firewire in i ny firewire pluggen på datorn eftersom uttaget är annorlunda.

Hoppas jag inte låter för förvirrad.

Någon som vet hur man kan fixa detta?

Ett par förslag:
- Prova med en annan firewire-kabel.
- Starta Skivverktyg, och kolla om disken syns där.

Jag har ändrat trådens rubrik. Att den blinkar snabbt är kanske inte de viktigaste nyckelorden i frågeställningen.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-20 17:16

Den syns inte där.
När jag kopplar in den i dator så slutar den blinka och verkar stendöd.
Innan jag kopplar in den blinkar den bara snabbt.

Låter som det är strömadaptern som gett upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-20 17:21

Ok, bra tips, kollade med en annan hårddisk men den laddade fint. Så strömadaptern verkar ok, har också kollat firewire sladden med en annan hårddisk och det funkade fint.

Plus att om det vore strömadaptern, varför skulle hårddisken då sluta blinka när man kopplar in den med firewire i datorn?

Hör du om hårddisken snurrar?

För om strömadaptern funkar på en annan hårddisk...
Och kabeln funkar med en annan hårddisk...

...så låter det som själva disken har lagt av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-20 17:28

När jag BARA har strömmen inkopplad så kan man typ höra blinket om du förstår vad jag menar. Det är ju en lampa som blinkar och det klickar vääääldigt tyst i takt med blinket. När jag kopplar in firewire sladden så blir det dödstyst....

Så din dom är att disken dött alltså?

Klickar hårddisken så mår den inte bra.
Troligen disken då, om du kan, plocka ur hårddisken och stoppa in den i det kabinettet som fungerar som du testade med ovan.

Funkar inte ovanstående så kan du stoppa hårddisken i en fryspåse och in i frysen över natten och sen testa om den går igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-20 17:41

Wow, bra tips!
Tack!

Definiera "äldre modell" o kolla gärna först om du har garanti kvar på den - WD ger ganska lång garanti.

När min gamla wd mybook studio disk slutade funka gjorde jag det stora misstaget att plocka ut den ur sitt chassie för att just sätta in den i ett annat. Hade jag inte gjort det hade jag kunnat fått ut en helt sprillans ny disk - som dessutom var dubbelt så stor(gamla var på 500GB vilket inte finns längre) :/

Den "lilla grejen" du beskriver låter som en Firewire-adapter som förvandlar en FW400-kontakt till en FW800-kontakt. Om du även har USB på disken så kan det vara värt att testa det istället.

Senast redigerat 2011-12-21 19:26
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-21 12:07

Till TS, kolla i Systeminformation om disken syns där.

Senast redigerat 2011-12-21 19:26

Några inlägg raderade. Ta gärna den typen av offtopic-diskussioner via PM i stället.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-23 21:39

Tycker alltid att det är så där med WD-diskar. Funkar ibland, för att sedan inte ge någon kontakt alls vid flera försök för att sedan funka igen. Lite som den vill. Lyser lite när den vill. Låter lite när den vill. Fungerar lite när den vill.

Även jag har problem med WD-diskar. De brukar montera korrekt och de går både skriva och läsa från - i ca 15 minuter. Sen fryser disken. Ibland får jag för mig att den överhettar, men fan vet.
/m

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-02 18:25

Jag köpte en WD 2TB för ca 5 månader sedan. Någon enstaka gång har den inte monterats vid start avdatorn.
Då är det bara att dra ur strömkabeln för att få disken att stanna och sedan in med kabeln igen. Då monteras den.

Ursprungligen av stevie:

Jag köpte en WD 2TB för ca 5 månader sedan. Någon enstaka gång har den inte monterats vid start avdatorn.
Då är det bara att dra ur strömkabeln för att få disken att stanna och sedan in med kabeln igen. Då monteras den.

Visst - men jag har haft en Lacie-Porsche disk i 7 år och den har ALDRIG inte monterat sig när jag startat datorn....
WD har uppenbara problem med sina diskar. Mina kolleger kör WD och på sista tiden har det gnällts en hel del på att de inte monterar.
/m

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-04-12 12:38

Låter lite som mitt problem: http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/294546-skivor-dyker-igen.html

Kan vara OS 10.7 (Lion) som fortfarande är buggigt på firewire-fronten. Min lösning vara att formatera om disken i ett tidigare operativ.

Jag har haft samma problem med mina 10 st wd diskar i några år så drt är inte os:et. Vad ja märkt konstigt nog är att jag måste ta ur strömsladden ur väggen och dårddisken och sedan sätta tillbaka så funkar det. Helt ologiskt men eftersom det funkar så.

1
Bevaka tråden