Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad saknar ni hos de nya G5 Macarna?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur kanon de nya Macarna än må vara, så är det alltid några småsaker man saknar. Mycket har kommit upp i andra diskussioner, vilket jag tagit med i omröstningen ovan.

Personligen tycker jag faktiskt att ideen med inbyggd multi minneskortläsare, hade varit bra. De kostar ju nästan inget idag, så varför inte ha det inbygt.

Sen kunde det ju ha funnits plats för en till hårddisk och en optiskenhet. Är ju många som vill ha det.

Ja eller det får vi ju se nu...:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 19:11

Portabilitet (jag vill ha en G5 i min iBook, det tycker jag att Apple borde fixa, nu!)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel R
Portabilitet (jag vill ha en G5 i min iBook, det tycker jag att Apple borde fixa, nu!)

Det är ju fler mässor framöver och Apple brukar ju kunna sätta in special events också.
Även om de har färdiga 15.4 tums PowerBöcker med G5 i, så skulle det kanske varit dumt att presentera dem samtidigt. Produkter brukar ju ta uppmärksamhet frånvarandra. Och det var redan en massa som presenterades.

Tyvärr tog ju faktiskt G5an lite väl mycket press uppmärksamhet från Mac OS X 10.3

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-06-24 20:35

Tv-ut! Nå't som jag alltid tjatar om...

Men det är ett minimalt problem. Det riktiga problemet är hur man nu skall få ihop 31.495 riksdaler

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Personligen tycker jag faktiskt att ideen med inbyggd multi minneskortläsare, hade varit bra. De kostar ju nästan inget idag, så varför inte ha det inbygt.

Sen kunde det ju ha funnits plats för en till hårddisk och en optiskenhet. Är ju många som vill ha det.

Ja eller det får vi ju se nu...:rolleyes:

FireWire 800

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 21:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Cihan
Det riktiga problemet är hur man nu skall få ihop 31.495 riksdaler

Baggis : 62.990 ölburkar bara

Jag saknade tamejsjutton ingenting. Även om det låter mycket med 30 loppor så måste man ju säga att det ändå är ett rimligt pris, med tanke på hur mycket dator man får för pengarna.

Dock kanske jag tycker att toppmodellen kunde vara utrustad med 1 gb RAM som standard, men det är ju en småsak...

Edit: Skönt att se att brurkarna har fått tillbaka mic-ingången. Det var inte en dag för tidigt.

  • Medlem
  • 2003-06-24 21:25

ja, och hur kan det komma sig att 8 gb ram kostar 29 tusen spänn på apple store? Är inte det väldigt mycket pengar? Eller tänker jag fel?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
ja, och hur kan det komma sig att 8 gb ram kostar 29 tusen spänn på apple store? Är inte det väldigt mycket pengar? Eller tänker jag fel?

Har väll aldrig varit billigt att köpa Ram på AppleStore. Men visst, det är klart att det blir dyrt med 8st 1gbs-minnen. Men behöver man 8gb så har man nog råd att punga upp också.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 01:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Baggis : 62.990 ölburkar bara

Förstår inte hur de som inte dricker får ihop det !

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 01:40

Det som saknans mest är leveranser - nu!

Jag skulle inte se fel i om Apple skulle ha en 1ghz till 1.4ghz modelller utan hårddisk, utan ram, utan tangentbord och mus... Tangentborden är OK, men musen är en pappersvikt och jag som konsument borde kunna lägga pengarna på något annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 02:19

Några önskemål:

* Kortläsare (CF, Memory Stick, SD osv)
* Fler hårddiskar internt (minst fyra)
* Bättre mus (optisk, två knappar, mushjul)
* Liten ställning med hjul att ställa datorn på så den inte hamnar direkt på golvet
* Alla Macar bör levereras med AppleWorks, inte bara iMac, iBook osv

I övrigt är "jeepdunken" komplett!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Cihan
Tv-ut! Nå't som jag alltid tjatar om...

Men det är ett minimalt problem. Det riktiga problemet är hur man nu skall få ihop 31.495 riksdaler

Den har tv-ut. Lösningen liknar den som finns i nyare iMac/iBook, d.v.s. med tv-ut integrerat i en av bildskärmsanslutningarna. I G5:ans fall är det dvi-porten som har tv-ut, och för att utnyttja det så behöver man en adapter som finns för 199 kr på Apple Store.

  • Medlem
  • 2003-06-25 11:04

USB2. FW 800 har den väl?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
USB2. FW 800 har den väl?

Den har ju redan USB 2!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-25 12:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
ja, och hur kan det komma sig att 8 gb ram kostar 29 tusen spänn på apple store? Är inte det väldigt mycket pengar? Eller tänker jag fel?

Det är alltid dyra att köpa tillbehör/utbyggnad direkt från datortillverkaren.

Motsvarande mängd minne ligger nånstans runt 20-25'000 om du köper det löst. Det handlar ju om 1GB moduler och de är mer än dubbelt så dyra som en 512MB.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-25 12:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
ja, och hur kan det komma sig att 8 gb ram kostar 29 tusen spänn på apple store? Är inte det väldigt mycket pengar? Eller tänker jag fel?

Det är en helt ny typ av minne för 400 MHz buss. Tillgång och efterfrågan gör dem grymt dyra. När fler tillverkare gör 1 GB moduler för 128-bit 400 Mhz sjunker priset.

Men vill man vara först kostar en superMac 94 pix på Store!:cool:

  • Medlem
  • 2003-06-25 12:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Den har tv-ut. Lösningen liknar den som finns i nyare iMac/iBook, d.v.s. med tv-ut integrerat i en av bildskärmsanslutningarna. I G5:ans fall är det dvi-porten som har tv-ut, och för att utnyttja det så behöver man en adapter som finns för 199 kr på Apple Store.

Ännu bättre den har tv-ut (s-video och komposit) för denna adapter som nämns ovan följer med G5 orna enligt det som står på Applestore.

Jag saknar mest den verkliga sanningen om vilken egentlig processor hastighet som är plattformens max. Detta är idag okänt?

På mer jordnära nivå saknar jag inbyggd 100 m Bluetooth som standard och en multikorts läsare. Hade varit kul om apple gick i frontlinjen på att ha inbyggda korläsare.
De började med zip en gång i tiden. Kom igen nu apple

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Ännu bättre den har tv-ut (s-video och komposit) för denna adapter som nämns ovan följer med G5 orna enligt det som står på Applestore.

Det var ju ganska precis det jag sade! Men tv-adaptern följer inte med när man köper en G5:a, utan det är bara DVI->VGA-adaptern som ingår. Länken du hade till Apple Store fungerar inte, men så här skriver Apple om adaptern:

Citat:

Apples DVI/videoadapter utformades för att ansluta Power Mac G5-datorns DVI-port till S-video- eller kompositvideoenheter, t.ex. tv-apparater, videobandspelare eller overhead-projektorer med S-video- eller RCA-anslutning (komposit). Apples DVI/videoadapter fungerar endast med DVI-porten på Power Mac G5-datorer.

Använd en särskild DVI-till-VGA-adapter för VGA-utvideo (följer med alla Power Mac G5-system, och kan köpas separat).

Kom just på en sak.
Det är väll bara CD, DVD, DVD-R/CD-RW i Macarna.

Givetvis vill man ju ha en läsare/skrivare som klarar alla fomraten: CD, CD-RW, DVD, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, DVD-RAM.

Vet att Apple tagit ställning för -
men de borde väll kunna släppa det nu och satsa på en multi istället.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-26 10:33

Enligt macnyt.dk så håller apple på att tillverka externa kortplatser och en extern optisk enhet till de som behöver flera.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Kom just på en sak.
Det är väll bara CD, DVD, DVD-R/CD-RW i Macarna.

CD-R och DVD-RW också.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-06-26 12:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Den har tv-ut. Lösningen liknar den som finns i nyare iMac/iBook, d.v.s. med tv-ut integrerat i en av bildskärmsanslutningarna. I G5:ans fall är det dvi-porten som har tv-ut, och för att utnyttja det så behöver man en adapter som finns för 199 kr på Apple Store.

Härligt

Tack för detta glädjande besked, Samuel K.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-06-26 12:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Baggis : 62.990 ölburkar bara

Faktiskt ingen dum idé.

Jag ger mig ut och letar nu, vi syns igen om...15-20 år.:p

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Några önskemål:

* Kortläsare (CF, Memory Stick, SD osv)
* Fler hårddiskar internt (minst fyra)
* Bättre mus (optisk, två knappar, mushjul)
* Liten ställning med hjul att ställa datorn på så den inte hamnar direkt på golvet
* Alla Macar bör levereras med AppleWorks, inte bara iMac, iBook osv

I övrigt är "jeepdunken" komplett!

Varför ska Apple inkludera allt detta? - allt kan du köpa till från andra håll.

Usch jag verkar vara på dåligt humör idag. Bäst jag åker och träffar en trevlig kund.

Sammanfattning av omröstningen.

Just nu har 103 personer röstat och om jag mins rätt så avslutas röstningen snart. Med tanke på antalet medlemmar 99mac har, så kan man ju kanske inte säga att det ger en rättvisbild över vad folk tycker. Men jag diskuterar utifrån det ändå.
Många (27.18%) har tyckt att det fattas en billigare variant. Förslagsvis ner mot 15.000kr inklusive moms.
Om man pratar rent tekniska saker så tycker ett flertal (19.42%) att det borde vara fler platser för hårddiskar och några (11.65%) att datorn borde ha plats för en till optisk enhet. Hela (8.74%) tyckte även att en inbyggd multi minneskortläsare vore på sin plats.
Medans stapelbar datorlåda eller fler pci platser inte stod så högt i kurs. Även om det kan vara viktigt för den lilla klick som behöver just det.

Övrigt så har bättre grafikkort som standar efterlysts med 256 i minne. Jag har kommenterat att en dvd-brännare som tar alla format vore bra. Även ny mus och tangentbord har efterlysts (kanske är något som kommer?).

Trots allt är det ändå ganska många (24.27%) som inte saknar någonting. Så Apple verkar ha gjort ett bra jobb med de här maskinerna. Och kanske får vi se en del av de sakerna ovan i nästa generations PowerMacar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 13:13

GRAFIKKORT
- Bättre på alla modeller
- Mer minne på topmodellen (Radeon 9800 pro finns med 256MB RAM på PC-sidan, Quartz Extreme gillar minne)
- Riktiga high-end kort (finns INGA på Mac idag)

Det är det enda jag verkligen stör mig på G5:an. Visst, Apple tanke är nog att många grafiker köper typ 1.8 Ghz modellen. Då räcker nog GeForce FX 5200. Det presterar rent ut sagt värdelöst i 3D och har bara 64MB VRAM, men det är "okej" för många.

Dock tror jag många skulle tjäna på 128MB kort som standard när/om programutvecklar börjar använda Quartz Extreme fullt ut.

Detta är en STOR STOR miss av Apple till en för övrigt grym burk.

SMÅ MISSAR
- Endast plats för en optisk enhet
- Bluetooth/AirPort anterner externt
- Rel. dyra modeller, men man får mycket pang för pengarna

Bevaka tråden