Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begagnad videoprojektor för film - köpråd?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är väl lika bra att krypa till korset och erkänna. Jag har vare sig TV, DVD-spelare eller stereo. Dock ser jag ofta på film men gör det oftast väldigt sent på kvällen och alltid på min MacBook, i soffan eller i sängen.

Jag funderar dock på att köpa en projektor och en enkel duk för att få lite bättre känsla när man ser på film. Eftersom jag ofta flyttar (runt jorden) och gärna vill kunna flytta projektorn från rum till rum är det viktigt att den är liten och smidig.

Jag vill inte heller lägga någon större summa på en projektor då jag eventuellt inte kan ta med den när jag flyttar nästa gång, så jag kommer att köpa en begagnad som har ett par år på nacken, väl medveten om att det kan bli tal om lampbyte snart.

Kriterier:

* Liten och nätt
* Tyst, så lite fläktljud som möjligt
* 720p
* Billig (kan man få något hyfsat för 1000-2000?)
* Billigt att ersätta lampan (Möjligt?)

Den kommer endast att användas nattetid när det är mörkt och sällan på längre avstånd än 3 meter.

Vad skulle ni hembioexperter på forumet rekommendera? Själv är jag ingen expert och bryr mig inte så mycket om 5:1-ljud och så vidare. Jag kommer inte köpa någon dyr duk utan antagligen något billigt som jag inte behöver gråta blod om jag gör mig av med när jag flyttar.

Så vad rekommenderar ni som kan ge en skaplig upplevelse för en film eller ett avsnitt av någon serie varje kväll? Den kommer aldrig användas dagtid...

Själv har jag som sagt noll koll på kontrastförhållanden, ljusstyrkor och så vidare så jag är helt i behov av era råd

Vh Vic

Nu ville du ju ha begagnat, men jag tänkte direkt på en sån här: Optoma PKA21 Pocket Projector - Apple Store (Sverige)
Perfekt att ta ner i väskan när du reser. Tyvärr ljussvag, men eftersom du ska använda den bara när det är mörkt kan det kanske funka ändå? Har inte sett en i verkligheten så jag kan inte säga hur den är att se på eller hantera.
Men eftersom dessa har funnits på marknaden ett tag så de finns säkert begagnade till en rimlig peng också...

Ursprungligen av suddgummi:

Nu ville du ju ha begagnat, men jag tänkte direkt på en sån här: Optoma PKA21 Pocket Projector - Apple Store (Sverige)
Perfekt att ta ner i väskan när du reser. Tyvärr ljussvag, men eftersom du ska använda den bara när det är mörkt kan det kanske funka ändå? Har inte sett en i verkligheten så jag kan inte säga hur den är att se på eller hantera.
Men eftersom dessa har funnits på marknaden ett tag så de finns säkert begagnade till en rimlig peng också...

Verkar ju helt fantastisk fast frågan är hur den fungerar i verkligheten - någon som sett den?

  • Medlem
  • 2011-12-19 09:05
Ursprungligen av scooterbabe:

Verkar ju helt fantastisk fast frågan är hur den fungerar i verkligheten - någon som sett den?

Jag har inte sett den på riktigt, men den verkar onekligen ganska lik denna.

Jeps. Funderar på deras 301-modell, som har dubbla ljusstyrkan (50 lumen) och inte behöver vara så nära väggen för att ge stor bild .

Pris på ca £250 är inte heller helt fel

Jag kan inte tipsa om någon billig, begagnad projektor men väl en duk. IKEAs mörkläggningsrullgardin Tupplur är alldeles ypperlig som projektorduk! Jag har haft en sådan i snart ett år och jag är mycket, mycket nöjd. Den kostar typ 200 - beroende på vilken storlek du vill ha. Det är inte heller nödvändigt att köpa den största och dyraste, utan man kan ha en mindre och sedan vrida den 90° för maximalt utnyttjande av dess yta.

Saknar ett viktigt kriterium, vad har du tänkt dig som bildstorlek?

Jag tänkte inte så mycket på det men 301an ger ca 75" på de tre meters avstånd jag har mellan väggarna och det borde räcka... Ca 1.5 meter diagonalt är lagom

Så har jag haft projektorn i lite över en månad och är väldigt nöjd med den.

Visst har den en fläkt som väsnas lite men inte mer än en MacBook.

För närvarande projicerar jag en 3-metersbild, och det går bra även om det blir något ljussvagt.

2-meter däremot är hur ljust som helst, och nog vad man ska satsa på.

Det enda som jag saknar, fast med tanke på formatet och priset förstår varför det inte är tillgängligt, skulle vara zoom samt möjlighet för tiltning av bilden.

Så tusen tack alla för råden ni bidrog med!

1
Bevaka tråden