Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

11 kr per USD

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 09:40

Kursen idag 7,72, Svenska Apple tar 11 kr för varje dollar på dom nya G5:orna.

Lite sniket, iof det är olika marknader olika skatter. Men skall det skilja 3 kr på varje dollar ??

Köper du mittenmodellen och 20 tums skärm, så tjänar du cirka 12.500 på att köpa den i USA.

Ja du skall ju egentligen tulla och fixa och trixa, men hur många gör det. Iof är väl lådorna inte dom minsta .. men det flyttar väl säkert hem individer från USA med anknytning till Sverige som kan ta med lådor och grejer i sina flyttlass

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-24 09:50

Det är ju våra svenska momsen och tullen som fördyrar Macarna.
Men G5 kommer att tillverkas i Irland ?
I så fall borde det vara billigare, eftersom det är inom EU.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Löfström
Kursen idag 7,72, Svenska Apple tar 11 kr för varje dollar på dom nya G5:orna.

Du har glömt att dra bort momsen innan du räknar ut kursen!!

ex. G5 1,6GHz
16 750 kr (Macoteket) -> 8.37kr/$

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Löfström
Kursen idag 7,72, Svenska Apple tar 11 kr för varje dollar på dom nya G5:orna.

Pris på Apple Store US: $1999
Pris på Apple Store SE: 16796 SEK (exkl moms)

16796/1999 = 8,40 kronor/dollar.
Lite högre än dagskursen 7,91 (enligt di.se), men långt ifrån 11kr.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 10:02

men det är ju skatter på det amerikanska priset oxå, iof är det lite att jämföra äppel och päron, men jag sa ju att det var olika skatter och olika marknader.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 10:24

Svammel..
Momsen syns på svenska Applestore men eftersom det är olika skatt i de olika staterna i USA så syns inte det på USA´s Applestore.
Du kan inte gärna räkna med att på grund utav den svenska momsen så skulle Apple lägga sälja datorerna billigare i Sverige än i ett land med lägre skatter?
Så när man räknar utan momsen så blir dollarkursen lite över 8 kr (ca 8,30).
Det är inte på något sätt konstigt att Apple valutasäkrar eftersom dollarn är ovanligt låg just nu och de räknar antagligen med att den ska stiga.
Säg det företag som inte gör så. Säg det företag som prissätter efter dagskursen.

Jag köpte min dv-kamera 3000kr billigare i Tyskland än vad den såldes för här i Sverige, fast Tyskland skattenivåer är ganska lika de svenska. Sett till att vi i Sverige i regel har betydligt högre priser än omvärlden på det mesta, och i synnerhet elektronik så ser jag ingen anledning att gnälla.

Om det nu är så lätt att importera och slippa allt vad moms och tull heter, varför gör du inte bara det?

Och till sist, eftersom jag är gnällig idag, du tjänar inte ett öre på att köpa datorn i USA, men du sparar på det.

  • Medlem
  • 2003-06-24 22:59

...men allvarligt ! varför är det alltid tjat om dollarkurs och pris här ? Jag antar att kalkylen för prissättningen innehåller andra kostnader än inköpspris och valutakurs. Hur fungerar det i era företag ? Räknas inte kostnader för hyror, försäkringar, lönekostnader, leasingbilar, inventarier, marknadsföring etc in i priset ?!

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 02:46

Fasta kostnader för Apple USA är troligen inräknade i deras priser och motsvarande gäller antagligen för Apple Sveriges priser. Eftersom Sverige är ett något dyrare land att företaga i måste Apple Sverige således ha högre priser här för att nå avkastningskraven från sitt moderbolag. Så dollarn spelar nog egentligen ingen roll alls.

Men det är bara en teori.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 10:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrick Lindgren
Eftersom Sverige är ett något dyrare land att företaga i måste Apple Sverige således ha högre priser här för att nå avkastningskraven från sitt moderbolag.

Något dyrare?? Förmodligen bra mycket dyrare..

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 12:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Något dyrare?? Förmodligen bra mycket dyrare..

Jo, så är det ju naturligvis men jag ville inte reta upp alla som råkat rösta fel de senaste 25 åren eller så

//Patrick

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-06-25 14:34

Kursen idag är väl 7,97 kronor? Dumt att sänka eller höjja för snabbt. Apple borde kanske ange priserna i Euro eller Dollar på den svenska sidan istället

1
Bevaka tråden