Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel vid uppstart...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mötts en dag av en grå skärm med äpplet på där förloppsindikatorn hade fryst. Datorn står och tuggar mot hårddisken.
Trodde bara hårddisken var kass. Lämnade in datorn till MacSupport som konstaterade att logikkortet var paj. Skulle kosta runt 10.000:- att laga. De rådde mig att köpa en ny dator. Har macen hemma nu och startade upp den med command-V (tror jag det var...) Då står detta i slutet:

nstat_lookup_entry failed: 2
[SendHCIRequestFormatted] ### ERROR: [0x080D] (Write Link Policy Settings) -- Send request failed (err = 0xE00002ED (kIOReturnNotResponding))
kxld[com.google.filesystems.fusefs] : The following symbols are unresolved for this kext:
kxld[com.google.filesystems.fusefs] :     _OSRuntimeFinalizeCPP
kxld[com.google.filesystems.fusefs] :     _OSRuntimeInitializeCPP
Can´t load kext com.google.filesystems.fusefs - link failed.
Failed to load executable for kext com.google.filesystems.fusefs.
Kext com.google.filesystems.fusefs failed to load (0xdc008016).
Failed to load kext com.google.filesystems.fusefs (error 0xdc008016)

Någon som vet vad det kan vara...?

Det är en iMac 24" late 2008
Intel core2duo 3,06GHz
4GB RAM

Det står ju att det är något galet med Fuse. Testa att gå tillbaka till din senast fungerande backup? Kan också vara något tjall med hårddisken. Logikkortet tror jag inte på...

Hur går jag tilbaka till min senaste backup när jag inte ens kan starta datorn? Har kört Timemachine hela tiden då den funkade...

Boota på en DVD.

Går inte tyvärr. Har testat. Bootcamp funkar dock... Kan köra Windows! Vad är Fuse?

Fuse är något du installerat för att kunna skriva till NTFS-diskar från OS X.

Det borde gå bra att boota från en DVD, för det är ju vid uppstarten av OS X som det hänger sig... Trycker du ner C vid uppstart för att boota DVDn?

Ska prova mer senare. Måste iväg. Tack för hjälpen så länge!

Går inte att boota från DVD:n. Håller ned C vid start och datorn läser som sjutton från DVD:n men inget händer. Efter ett tag blir skärmen mörkare och det står: "You need to restart your computer. Hold down the powerbutton..."

Skulle tippa på att hårddisken gett sig ändå... Det du får upp är en Kernel Panic. Du har inte satt i mer minne nyligen?

Har du testat att köra AHT?

Inte satt i nytt minne. Har testat att ta ut dem en och en utan resultat. Vad är AHT?
Lyckades kontrollera disken via "Single user mode" men det var inga fel sa den...

AHT = Apple Hardware Test

Finns på installationsskivan som medföljde datorn.

Det är just det som är problemet. Det går inte att starta från DVD:n! Jag blir ju bara ombedd att starta om datorn och när jag gör det så blir det samma sak igen... Bytte hårddisken nu mot en som jag hade liggande men det löste ingenting. Kan fortfarande inte starta från DVD:n, trots att man hör att den läser från den....

Har kopplat HD:n till en Windows dator och kan med hjälp av HFSExplorer läsa allt innehåll på skivan... Verkar alltså som HD:n är OK. Kan man installera om MACOSX på samma HD fast i Windows?

AHT finns även på en diagnostikpartition om jag inte fattat det fel, därav frågan.

Mmmm... Går inte heller...
Kan det vara rättigheterna på HD:n som blivit konstiga? Läst att det kan strula till det...

Köpte en ny iMac 27". Så nu sitter jag med en 24-tummare som jag motvilligt vill göra mig av med... Vill få igång den!

1
Bevaka tråden