Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken på väg att dö?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Macbook Pro 13" inköpt sommaren 2009, på sista tiden så har mitt system börjat hacka när jag laddar ner filer.

Filstorlek verkar inte ha betydelse utan så fort en fil laddar så börjar muspekaren hacka sig fram, slutar svara på multitouchgester osv. Jag får dock inga badbollar och systemet flyter på som det ska i övrigt.

Jag har nyligen införskaffat en Magic Trackpad, tangentbord och en skärm och använder då min MBP i clamshell-läge. Kan det påverka kanske?

Eller ska jag börja tänka på att köpa en ny hårddisk?

Börja med att ta en bra backup !

Kör igång skivverktyg, där kan man se om SMART-systemet rapporterar något för disken.

Kör gärna Apple Hardware test med.

Men, jag tycker ändå det låter som disken är på väg.

Surt sa räven, men ska kontrollera allt som du säger. Det positiva är att det kanske får mig att dra tummen ur och kliva över till ssd, har gått i dom tankarna länge nu

Betänk bara noga det där med backup om du kör SSD.

Förvarningen du får på en mekanisk disk skall visst kunna utebli med SSD.
En dag slår man på datorn och så är hela disken totalt oläslig....
Att va utan backup i det läget är inget mysigt...

Det finns flera trådar om backup, läs lite där.

Ursprungligen av Goflorp:

En dag slår man på datorn och så är hela disken totalt oläslig....

Därom kan jag ge besked, ty jag var med. Man använder datorn som vanligt ena sekunden, sen fryser den och man får aldrig kontakt med SSDn igen.

En hårddisk jag har, däremot, har varit halvskum i ett år. Läser otroligt långsamt, men jag lyckades kopiera alla utom en fil till en ny disk.

Jag har backup och lagrar en del i "molnet", så jag förlorade inget viktigt som tur är. Backa upp!

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-12-17 20:34
Ursprungligen av Brandylf:

Jag har nyligen införskaffat en Magic Trackpad, tangentbord och en skärm och använder då min MBP i clamshell-läge. Kan det påverka kanske?

Prova att koppla ur de nya grejorna och kör som förut ett tag och se om du hittar ett mönster.

Vilken version på OSX kör du?

Bättre sent än aldrig... Problemet finns inte med den inbyggda trackpaden så jag kan bara dra slutsatsen att wifi't bråkar med blåtanden när det får jobba lite hårdare. Även tangentbordet tappar kontakten och kopplar upp igen åtskilliga gånger numera.

Dock kommer jag köra ett hårdvarutest inom kort ändå iom att jag börjat höra klickljud från någon av hårddiskarna. Har alltså två externa precis bredvid datorn så det är svårt att urskilja vilken disk som ger ifrån sig missljud.

1
Bevaka tråden