Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen går i viloläge/backlight slår av på MacBook

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-11-07 16:02

Jag har haft problem med att min skärm går i viloläge eller att backlighten slår av på min MacBook (tidig -08). Stundvis har jag varit tvungen att använda en stark ficklampa för att se vad jag gör på skärmen. Ibland har det fungerat att föra en kylskåpsmagnet över vänster sida om tangentbordet och det funkar ibland rätt länge och ibland får jag mecka så typ varannan minut.

Jag har förstått att det kan vara delen som kallas inverter som det är fel på men jag vet inte om jag själv vågar öppna datorn för att korrigera eventuellt glapp. Finns det någon som har erfarenhet av detta och/eller tips på vad jag bör göra?

  • Medlem
  • 2011-11-07 16:22

Mitt bästa tips: 1. Lämna in den till närmsta serviceställe för prisförslag. 2. Prata med ditt försäkringsbolag. Har du Applecare, skippa steg 2.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Har du Applecare, skippa steg 2.

AppleCare hjälper nog inte om det är "early 2008"-modellen. Datorn är ju förmodligen äldre än 3 år.

  • Medlem
  • 2011-11-07 17:03

Så är det absolut lönlöst att göra minsta lilla på egen hand?

  • Medlem
  • 2011-11-07 17:45
Ursprungligen av Azwaw:

Så är det absolut lönlöst att göra minsta lilla på egen hand?

Lönlöst är det inte, men du kommer nog billigare undan om du låter en auktoriserad serviceverkstad ta hand om det, såvida du inte är mycket förtrogen med att rota i en MBP och garanterat vet vad det är som är sönder. Kan du svara ja på de två senare grejorna, så kan du absolut lösa det själv. Det man däremot inte kommer ifrån är att reservdelar kan kosta en slant.

  • Medlem
  • 2011-11-07 18:17
Ursprungligen av Korsriddaren:

Lönlöst är det inte, men du kommer nog billigare undan om du låter en auktoriserad serviceverkstad ta hand om det, såvida du inte är mycket förtrogen med att rota i en MBP och garanterat vet vad det är som är sönder. Kan du svara ja på de två senare grejorna, så kan du absolut lösa det själv. Det man däremot inte kommer ifrån är att reservdelar kan kosta en slant.

Problemet är ju det med vad som är sönder. Jag har inget problem med att öppna huven så jag vill med denna post antagligen få reda på om nån vet vad som verkar trasigt.

  • Medlem
  • 2011-11-07 19:26
Ursprungligen av Azwaw:

Problemet är ju det med vad som är sönder. Jag har inget problem med att öppna huven så jag vill med denna post antagligen få reda på om nån vet vad som verkar trasigt.

Hoppas det löser sig, och till en billig peng!

  • Medlem
  • 2011-11-07 21:10
Ursprungligen av suddgummi:

Det är inte invertern det är fel på om du får igång skärmen ibland (i olika vinklar eller hur?) utan kabeln.
Det finns fina guider på YouTube som beskriver hur man byter, sök efter typ "MacBook inverter cable replacement". Denna guide-serien följde jag: Macbook 13.3" Screen,Inverter,Backlight Repair Part 1 - YouTube

Jag tror inte att det finns något samband mellan vinkeln på skärmen och huruvida den laggar eller ej. Idag märkte jag ex att backlighten slår av när fläkten går igång på lite högre varv.
Det kan då inte vara att den är glapp? Eftersom magneten (ungefär till vänster om caps-locktangenten) brukar lösa det temporärt. Ibland i timmar men på senare tid är det med bra mycket kortare intervaller än så.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Hoppas det löser sig, och till en billig peng!

Tackar!

Med stor säkerhet är det inverterkabeln som är kass. Fick byta den på min MacBook. Det är inga större problem men pilligt.
Köpte en inverterkabel på eBay för en 50-lapp med frakt. Se bara till att du får rätt, det finns två olika.

Det är inte invertern det är fel på om du får igång skärmen ibland (i olika vinklar eller hur?) utan kabeln.
Det finns fina guider på YouTube som beskriver hur man byter, sök efter typ "MacBook inverter cable replacement". Denna guide-serien följde jag: Macbook 13.3" Screen,Inverter,Backlight Repair Part 1 - YouTube

Lycka till!

Jag fick ett PM frågandes vilken inverterkabel man ska spana efter eftersom det finns två olika.
Jag tog systeminformation om min Macbook och jämförde sen med den ena bilden här MacBook Santa Rosa/Penryn Inverter Cable (922-8281) - iFixit
Jag har en Core 2 Duo och således skaffade jag en som såg ut som den till vänster i bilden (inbuktning i kontakten).
Att hitta en på eBay var helt enkelt så att jag sökte efter något liknande "Macbook inverter cable" och jämförde fotona.

  • Medlem
  • 2011-12-06 07:31
Ursprungligen av suddgummi:

Jag fick ett PM frågandes vilken inverterkabel man ska spana efter eftersom det finns två olika.
Jag tog systeminformation om min Macbook och jämförde sen med den ena bilden här MacBook Santa Rosa/Penryn Inverter Cable (922-8281) - iFixit
Jag har en Core 2 Duo och således skaffade jag en som såg ut som den till vänster i bilden (inbuktning i kontakten).
Att hitta en på eBay var helt enkelt så att jag sökte efter något liknande "Macbook inverter cable" och jämförde fotona.

Och nu har du fixat datorn och allt funkar?!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Och nu har du fixat datorn och allt funkar?!

Det var jag som fick frågan vilken kabel det var eftersom jag skrev att jag köpt en på eBay tidigare i tråden.
Men det framgick inte att den fungerar, för det gör den!

Det var egentligen mest pilligt för att få dit kabeln. Det är ingen idé att göra om man är stressad, tålamod får man ha. Speciellt om man inte öppnat en Macbook tidigare.
Bra mejslar är A & O. Jag köpte ett skruvmejselkit på Swedol med små skruvmejslar. Kostade runt 130 kr.

  • Medlem
  • 2011-12-15 04:46

Jag skaffade en kabel och bytte ut den. Tyvärr hände inget utan problemet kvarstår.
Tidigare hände det att skärmen nån bråkdel av en sekund kunde flasha till som vanligt för att sen slå av backlighten direkt därpå. Detta händer dock inte alls numera, utan skärmen (läs: backlighten) är helt frånvarande.
Kan jag ha gjort fel eller är det helt enkelt inte inverterkabeln det är fel på?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-15 12:17

Jag skulle nog mer tro på invertern, inte på kabeln.

Ja, då hade jag nog fel. Det är nämligen absolut vanligast med inverterkabeln, enligt min erfaranhet, och det är den billigaste delen att byta.
Nästa steg i prisordningen är invertern och hjälper inte det så är det LCDn självt.

Du skriver ju att du får använda ficklampa för att se vad som står på skärmen så LCDn i sig är antagligen ok.

Inverter finns även den på eBay, kostar från 50 kr + frakt... Tråkigt att behöva vänta tills efter jul bara

  • Medlem
  • 2011-12-15 12:39

Har bytt ut invertern redan! Gjorde jag innan och utan någon framgång.

Hmm, ok. Men du är säker på att du har bild på LCDn?
En dum fråga kanske, men har du ställt upp ljusstyrkan?
Är du säker på att du fick anslutet kabeln riktigt på logikkortet? Det kan vara lite knivigt att få dit den så den är riktigt ansluten.

  • Medlem
  • 2011-12-15 20:34

Vilken kabel tänker du på? Den som är "vikt" under tangentbordet när man lyfter av det?

Ljusstyrkan är normal. Har återställt PRAM och VRAM. Bild finns utan minsta tvekan på skärmen, men inget [bakgrunds]ljus.
Datorn GÅR att använda, alla funktioner inräknade...bara att det krävs en stark pannlampa för att kunna se allt.

Inverterkabeln sitter i övre högra vänstra hörnet på logikkortet. Om alla grejer du bytt fungerar och sitter ok så är det ju bara LCDn kvar att byta, som det låter nu kan det vara själva ljuskällan i skärmen som gått sönder då (du har kanske tappat den/vält den i golvet?). Kanske finns någon här på forumet som har en begagnad LCD att sälja dig om du inte vill jaga rätt på en på nätet.

Senast redigerat 2011-12-16 16:18
  • Medlem
  • 2011-12-15 22:53

Jaha du menar när jag satte fast den på logikkortet, nu hajar jag! Alltså, den ser ju ut att sitta likadant som den gamla. Dock är det ju detta med att den numera inte ens ger en halv sekund av ljus som den tidigare gjorde. Ex när jag tidigare (innan jag nu bytte inverterkabeln) hade försatt datorn i viloläge och öppnade locket, då brukade ljuset komma tillbaka nån halv sekund. Också när jag förde en magnet och släppte till vänster om q-tangenten ungefär. Mycket märkligt.

Det kan ju helt enkelt vara som så att ljuskällan (ett CCFL rör) har gett upp. Mig veterligen går det inte att byta det/köpa det löst, men man kan ju kanske hitta ett från en annan bärbar dator och flytta över. Detta är dock en operation som jag aldrig provat på och förutsätter att det är rätt mått på röret, samma anslutningar (signalmässigt iaf), tjockled, effekt osv.
Mao är det ett kul projekt för den som inte är i skriande behov av datorn. Själv hade jag nog övervägt kostnaden för en ny LCD, med nyttan jag har av datorn.

Kanske kan det vara som så att det är någon skada på kontakten på logikkortet? Du kanske kan kolla med ett starkt förstoringsglas eller lupp om du ser någon skada?

  • Medlem
  • 2011-12-16 16:49
Ursprungligen av suddgummi:

Kanske kan det vara som så att det är någon skada på kontakten på logikkortet? Du kanske kan kolla med ett starkt förstoringsglas eller lupp om du ser någon skada?

Möjligt att så är fallet. Alltså, just det med att skärmen i nån halv sekund var som vanligt med den gamla inverterkabeln, när man slog på datorn eller slog på den från viloläge medan det nu är helt ljusfritt. Det borde ju kunna gå att lista ut vad det är för fel då men jag kommer då inte på vad det skulle vara. Kanske att kontakten till logikkortet inte är helt isatt, som du sa. Den kontakten är väl ändå bara att trycka dit, inte sant?

Ja, det ska bara vara att trycka dit. Personligen tycker jag att dessa kontakter som Apple valt att använda suger ur servicesynpunkt eftersom det kan vara svårt att få dit dem korrekt. Däremot är de ju inte skrymmande (bygger lite på höjden) så jag förstår valet de gjort.

1
Bevaka tråden