Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

slö macbook pro

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör en Macbook pro 13" i7 4GB ram (borde byta upp till 8GB)
Ca 200GB ledigt på 500GB disk.
Samtliga program är uppdaterade.
Ca 5 mån gammal.

Datorn är så otroligt slö, laggar när jag skrollar i samtliga browsers, kan ta upp till 1 min vid programbyte. (multitasking)

Någon som har något tips på vad det kan var som gör den så jäkla trött!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-12-02 17:52

En sak som är ganska snabb att testa är att skapa en ny användare, logga in som denna och se som segheten kvarstår eller inte.
Starta Activity Monitor och se om det är någon process som äter mycket RAM alternativt CPU.
Alternativ 3 är att starta Disk Utility och kontrollera hårddisken för att se om den hittar några fel.

Jag fick tipset att använda säker tömning av papperskorgen när min slöade ihop totalt och till och med hängde sig. Jag var väldigt grön när det gällde Mac och är fortfarande så delar bara med mig av de tips jag fått härifrån.
Jag hade ju tömt en hel del innan jag använde säker tömning för att få mer utrymme men mycket hängde nog på det för den stod och tuggade i flera timmar för att få bort allt skräp som låg kvar!

Jag kan rapportera exakt samma sak.
Jag har en 13.3 Macbook Pro som jag köpte i mars.
2.7 GHz i7 processor och 4 GB ram.
Nästan 100 gb ledigt på en 500 gb disk.
Allt är uppdaterat.
Jag upplever ofta badboll och annan seghet.
Minns inte att det var så innan jag uppgraderade till Lion.
Varit inne på att uppgradera till 8 GB men det känns konstigt att det skulle vara krav för en sådan kraftfull dator.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-12-10 10:57

Men även den snabbaste datorn på pappret blir slö av för lite arbetsminne eller full hårddisk osv.

Får man problem som uppstår efter en uppdatering så är det första man gör en riktig ominstallation från grunden. De problemen härstammar säkert från någon gammalt skit. T ex dubbelkolla under systeminformation -> program att du inte har något som har med PPC-kod att göra. Ta bort det så ska du se att det blir fart på maskineriet.

Här ser du t ex att jag har ett gammalt program för att tvångsutmata skivor som skulle ställa till det om jag uppgraderade och fick med det in i Lion.

Ursprungligen av mattem:

Här ser du t ex att jag har ett gammalt program för att tvångsutmata skivor som skulle ställa till det om jag uppgraderade och fick med det in i Lion.

Om du uppgraderar till Lion kommer inte programvaran ställa till det. Du kan kort och gott bara inte starta den då PPC-stödet är borta.

Lion låser sig inte på grund av PPC-programvara.

Ursprungligen av mattem:

Men även den snabbaste datorn på pappret blir slö av för lite arbetsminne eller full hårddisk osv.

Får man problem som uppstår efter en uppdatering så är det första man gör en riktig ominstallation från grunden. .

Är 4gb ram att betrakta som lite minne? Varför säljer de ens datorn i det utförandet i så fall.
Jag minns inte att jag hade något problem innan lion. Jag upplever att datorn segar nästan som om det var ett virus.
Jag har runt 100 gig ledigt på hårddisken, så det är inte det. Inga PPC-program öppna.
Hur gör man en ominstallation i lion? Har ingen dvd. Jag skulle vilja använda min time machine-backup att återställa efter ominstallation ändå, och då är jag tillbaka på ruta 1 antar jag.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-12-14 19:09

Du behöver inte ha några program med PPC-kod igång, det räcker att de finns i systemet för att Lion ska ogilla det. Det är det som är det knepiga. Hört om fel som liknar ditt som löser sig när alla program med PPC-kod avyttrats från systemet.

Om 4 GB RAM är lite, tja, utvecklingen går framåt och Apple har aldrig sålt några datorer med mer RAM som standard än nödvändigt. Var ju t ex standard med 2 GB RAM på MBA fram till senaste uppdateringen, en minnesmängd som ansetts som liten redan för fyra år sedan. 4 GB blev standard först med Lion i den modellen som är Apples absolut minsta instegsmodell. Nästa uppdatering av MBP kommer säkert med 8 GB som standard.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-14 22:39

Hej,
hur kom du till program, jag hittar det inte under systeminställningar - lite novis fortfarande..

Vad fick du för resultat/slutsatser efter du följt instruktionerna i post #2?

Vem frågar du? Om det är Aktivitetskontroll / Activity Monitor du letar efter så finns det i mappen Verktygsprogram som ligger i mappen Program. Eller så skriver du Aktivitetskontroll i Spotlightrutan längst upp till höger på din skärm (förstoringsglaset). Det går lika bra att skriva "Activity monitor" även om du kör svenskt system.

Allt ovan gäller fram till och med 10.6 / Snowleopard. Var programmet ligger i Lion har jag inte koll på, men bör funka på liknande sätt.

Jag har en MCBP från 09 med ynka 2 GB som blev märkbart slöare efter Lion. Öppnade activity monitor enligt post #2|2 och såg det här:

(Endast safari är aktivt). Är det Lion som spökar i minnet eller? Om inte, kan man bara stänga av vilka processer som helst eller skiter sig alltihop då?

Ursprungligen av storjoel:

Jag har en MCBP från 09 med ynka 2 GB som blev märkbart slöare efter Lion. Öppnade activity monitor enligt post #2 och såg det här:[ATTACH="CONFIG"]31686[/ATTACH]
(Endast safari är aktivt). Är det Lion som spökar i minnet eller? Om inte, kan man bara stänga av vilka processer som helst eller skiter sig alltihop då?

Uppgradera minnet, kostar några hundralappar.

2GB är minimum för att det ens ska funka.

Ursprungligen av storjoel:

Jag har en MCBP från 09 med ynka 2 GB som blev märkbart slöare efter Lion. Öppnade activity monitor enligt post #2 och såg det här:[ATTACH="CONFIG"]31686[/ATTACH]
(Endast safari är aktivt). Är det Lion som spökar i minnet eller? Om inte, kan man bara stänga av vilka processer som helst eller skiter sig alltihop då?

2 GB är på gränsen för Lion. Utöka till 4 GB så skall du se att det blir skillnad.

Ursprungligen av Capeman:

2 GB är på gränsen för Lion. Utöka till 4 GB så skall du se att det blir skillnad.

Funderar på att lika gärna smaska i med åtta i så fall. har för mig att det är övre gränsen. Eller det kanske inte är värt pengarna?

Ursprungligen av storjoel:

Funderar på att lika gärna smaska i med åtta i så fall. har för mig att det är övre gränsen. Eller det kanske inte är värt pengarna?

Jodå, kör du på med så mycket du kan, tycker jag.

Hade samma problem, det visade sig vara grafikkortet som pajat.

Innan jag går och gör bort mig, vilka märken ska man hålla utkik efter, alternativt passa sig för?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-16 13:23

Kingston är väl i topp, och jag tror det är Crucial som också är bra, medans Corsair kanske man ska passa sej för.
De bör även vara märkta med -Apple eller -Mac. Dustin har rätt så skapliga priser, snabb leverans och en bra minneskonfigurator (visar vilka du behöver).

1
Bevaka tråden