Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Migrera till ny dator med SSD och allt får inte plats

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en gammal iMac mad 1 gb som är ganska full, med två användare.
Snart kommer nya datorn men en 256 gb SSD och 1 tb vanlig hårddisk. Systemet skall vara förinstallerat på SSD så där kommer även användbara att hamna när man använder flyttassistenten. Problemet är att allt inte kommer få rum där...

Nån som gjort detta innan och har en smart lösning.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-14 10:55
Ursprungligen av revolver:

En sak tilll...Har en gammal iMac mad 1 gb som är ganska full, med två användare.
Snart kommer nya datorn men en 256 gb SSD och 1 tb vanlig hårddisk. Systemet skall vara förinstallerat på SSD så där kommer även användbara att hamna när man använder flyttassistenten. Problemet är att allt inte kommer få rum där...

Nån som gjort detta innan och har en smart lösning?

Du kan ju välja bort att exempelvis inte kopiera över "Dokument", det är antagligen dom som tar störst plats, utan bara kopiera program och inställningar. Så tokmycket program har du väl inte så dom inte får plats på en 256 GB SSD?
Dokumenten kan du ju sedan kopiera manuellt till den andra disken.

Ursprungligen av Konrad:

Du kan ju välja bort att exempelvis inte kopiera över "Dokument", det är antagligen dom som tar störst plats, utan bara kopiera program och inställningar. Så tokmycket program har du väl inte så dom inte får plats på en 256 GB SSD?
Dokumenten kan du ju sedan kopiera manuellt till den andra disken.

Jo det stämmer men det är ju länkade filer program som iphoto och lighthroom och itunes, och i dom programen finns det ju en del jobb gjort...typ spellistor och andra grejjer...

Backup på iphone och ipad ligger ju i itunes…

jag får fundera lite om det inte finns nån smart lösning? Annars e det "The Hard Way"

Jag skulle föreslå att du lägger användarmapparna på den vanliga hårddisken. Typ något åt det här hållet: Moving OS X /Users to a separate partition [Lnx2Mac's Blog] (fast någon annan har säkert en lättare/fiffigare lösning)

@revolver:
Korspostning (samma inlägg i flera trådar) är inte tillåtet på forumet. Du hade ställt exakt samma fråga i två trådar. Jag har nu flyttat hit svaren från den andra tråden, och raderat dubblettfrågan där.

/Mod

Sorry Jesper! Visste inte att jag fick ställa samma fråga på två ställen...

Ursprungligen av revolver:

Sorry Jesper! Visste inte att jag fick ställa samma fråga på två ställen...

Det står i forumreglerna som du godkände när du blev medlem.

/Mod

Ja kör iPhoto och iTunes på min andra disk. Inga problem alls

1
Bevaka tråden