Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hittar jag gratis internetforum med uppladdingsfunktion?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva ett slutet internetforum med lösenordsinloggning, där alla kan starta nya trådar, ungefär som i detta forum. Det ska även gå att ladda upp pdf-filer.
Vem som helst ska inte kunna få möjlighet att vara med, utan jag ska som administratör godkänna medlemsförfrågningar.
Ett enkelt men dåligt alternativ är en Facebook-grupp. Där kan man lägga upp korta meddelanden, film och ljudfiler, och kanske textfiler(?) men kommentarerna sparas inte i forumtrådar utan osorterat.

Jag skulle vara mycket tacksam för tips. Forumet ska vara till för lärare som ska byta erfarenheter och tips på lektionsupplägg, prov mm, så det är viktigt att ingen utomstående kan läsa. Det finns ingan pengar i detta projekt, så det skulle vara värdefullt att få tips på gratislösningar. Ni här inne på 99.se brukar ha koll på det mesta, så jag hoppas på att några av er kan ge mig tips.

Du kanske tänker på phpBB?

Det är gratis. Det enda phpBB kräver är att du har tillgång till en server (antingen hos dig, jobb eller hos en ISP (Internet Service Provider [internet leverantör]) som låter dig köra php.

PhpBB låter dig ha full adminstrativ kontroll över användare och man kan ladda upp filer, t.ex. pdf-filer till servern.

Det finns säkert flera andra liknande produkter, men jag känner inte till dem… Andra varianter kanske funkar t.ex. Joomla med forum plug-in eller WordPress med forum plug-in.

Senast redigerat 2011-12-14 11:05

Hej Vikingen!

Jag tänkte inte på någon speciell sida, eftersom jag bara hört talas om att det skulle finnas. Tackar dig för tipset och ska genast kolla upp detta alternativ.

Är det någon (vikingen eller någon annan) som använt flera leverantörer av forum-tjänst och kan rekommendera den ena framför den andra och i så fall vad är för- och nackdelarna med de olika varianterna?

Jag stod samma situation som du för ett par år sedan. Letade och läste och startade till slut en tråd här.
http://www.99.se/webdesign-utveckling/236770-forumprogramvara-ska-valja.html
Utifrån de krav jag hade (finns i tråden) så blev det SMF forum och jag är fortfarande nöjd. Men det bygger på att du har/skaffar ett webbutrymme och domännamn.

Det finns även projektverktyg som färdiga tjänster (slipper driva det själv) som du kanske ska ta en titt på. 2009 var jag ute och letade för en annan grupp och tittade då närmare på ett par stycken. Vi valde till slut gratistjänsten Thats Today Create groups for friends and family Det fungerade bra för oss men det kan ha tillkommit fler sedan dess.

  • Medlem
  • 2011-12-14 22:15

Har du ett webbhotell redan kanske de har 1-click install av nån gratisvariant, som PhpBB eller liknande.

Jag startade ett sådant forum för mina kursdeltagare, men det är nästan oanvänt så jag får stänga det. Det är väldigt svårt att dra folk till ett nytt forum idag tror jag. Etablerade fora som detta kan hänga med, men många fora står tomma och inaktiva (eller nedlusade med spam om de inte har egna spamspärrar).

1
Bevaka tråden