Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med grafikdrivrutiner i Windows

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller tummarna att denna tråd är skapad under rätt del av forumet (har inte lyckats så bra tidigare)

Jag köpte mig nyss en iMac i7, 16 GB RAM (ursprungligen 4GB men uppgraderat i efterhand), 256 GB SSD, 1 TB HDD, ATI HD 6970M 2GB och blir inte klok på drivrutinerna för grafikkortet i Boot camp.

Installation av Win 7 x64 går till helt enligt Boot Camp assistant guiden dvs:

1. Ladda ner drivrutiner
2. Bränna på skiva
3. Partitionera disk (SSD disken för att vara exakt)
4. Starta om
5. Installera Win 7 x64 Ultimate
6. Installera drivrutiner via skivan som skapades i steg 2

Efter detta så dyker "problemen" upp. För det första så installeras inte ATI's Catalyst Control Center vilket kanske är fullt normalt men grafikkortsdrivrutinerna känns helt shaky.

1. Om jag t.ex. öppnar ett utforskar fönster och sedan ett till ovanpå det, "markerar" det översta utforskarfönstret och drar det runt lite på skärmen så får fönstret "svans" och det ser ut som att en miljard fönster kommer i släp.

2. Spel via Boot Camp känns betydligt mycket segare och laggar i jämförelse med spel via OSX.

3. Installerar jag Catalyst control center separat så visar det fläkthastighet = 0 RPM och temperatur på kortet = 4025863 grader.

Nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig att bekräfta eller dementera att det jag upplever verkligen är "problem"

1. Skulle någon med liknande hårdvara och Win 7 bara kunna göra ett enkelt test genom att öppna två fönster och dra runt det ena lite på skärmen?

2. Finns det en kompatibel, nyare, drivrutin till ATI 6970M att ladda ner som är kompatibel?

3. Fungerar CCC i över huvud taget via Boot Camp eller är det normalt att det visar 0 rpm och 4025863 grader?

Hade varit guld om någon kunde hjälpa mig att testa detta innan jag tvingas skicka tillbaka skräpet (menar inte skräp igentligen, bara lite frustrerad) på garantin eller protection plan.

Tack på förhand

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-12-14 08:48

Det verkar som att drivrutinerna inte är helt korrekta. Ladda ner följande lilla program och kör det i Windows så skall den kolla om du har senaste drivrutinen till ditt grafikkort eller inte: AMD Driver Autodetect
Jag har kört det på min Mac Pro 1,1 med ett Radeon 5770 och det fungerade (vad jag vill minnas iaf).

Ursprungligen av Drakfot:

Det verkar som att drivrutinerna inte är helt korrekta. Ladda ner följande lilla program och kör det i Windows så skall den kolla om du har senaste drivrutinen till ditt grafikkort eller inte: AMD Driver Autodetect
Jag har kört det på min Mac Pro 1,1 med ett Radeon 5770 och det fungerade (vad jag vill minnas iaf).

Ska testa detta ikväll, hoppas det kan leda någon vart. Skulle uppgraderingen av RAM minne kunna ha påverkan på annan hårdvara så som grafikkortet? Inbillar mig nämligen att när jag installerade Win7 enligt samma förfarande innan jag bytte minnen så hade jag iallafall inte problemet med att fönstrerna fick "svans", vad tror du?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, trådplaceringen är helt rätt.

Men trådens rubrik var onödigt krånglig och lång.

Du behöver inte räkna upp hela datorkonfigurationen i rubriken, utan låt rubriken berätta vad frågan gäller. Maskinspecifikationerna kan du sedan skriva i inlägget.

/Mod

Strålande att du håller koll Jesper och gör justeringar. Varför jag skrev med konfigurationen i rubriken var för att jag hoppades på att någon med samma/liknande skulle nappa och läsa tråden.

Ursprungligen av patrikjunno:

Håller tummarna att denna tråd är skapad under rätt del av forumet (har inte lyckats så bra tidigare

Jo, trådplaceringen är helt rätt.

Men trådens rubrik var onödigt krånglig och lång.

Du behöver inte räkna upp hela datorkonfigurationen i rubriken, utan låt rubriken berätta vad frågan gäller. Maskinspecifikationerna kan du sedan skriva i inlägget.

/Mod

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-12-14 09:53

När Battlefield 3 släpptes kom det speciellt anpassade drivrutiner för Ati korten. De kallades/ kallas ngt med preview 3.
Jag la in dem efter att jag hittat dem och nu flyter det på riktigt bra i bootcamp.

Jag kör en likadan iMac som du gör. Lycka till.

Ursprungligen av chubben:

När Battlefield 3 släpptes kom det speciellt anpassade drivrutiner för Ati korten. De kallades/ kallas ngt med preview 3.
Jag la in dem efter att jag hittat dem och nu flyter det på riktigt bra i bootcamp.

Jag kör en likadan iMac som du gör. Lycka till.

Det låter som att det finns hopp Minns du hur du gick tillväga vid själva installationen. Installerade du först drivrutinerna som laddades ner i steg ett av boot camp assistant och sedan installerade du över dessa med dom anpassade drivrutinerna?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-12-14 10:02

Då jag gjorde samma sak när BF3 släpptes så kan jag säga att, ja det är så man gör. Installationen uppdaterar automatiskt drivrutinerna

Ursprungligen av patrikjunno:

Det låter som att det finns hopp Minns du hur du gick tillväga vid själva installationen. Installerade du först drivrutinerna som laddades ner i steg ett av boot camp assistant och sedan installerade du över dessa med dom anpassade drivrutinerna?

Ursprungligen av Drakfot:

Då jag gjorde samma sak när BF3 släpptes så kan jag säga att, ja det är så man gör. Installationen uppdaterar automatiskt drivrutinerna

Ok, då håller vi tummarna och hoppas på att det löser sig.

Kan det vara dom här drivrutinerna? AMD Catalyst

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-12-14 10:07

Det ser så ut ja. Men om jag inte missminner mig så släpptes det nyare drivrutiner efter ett litet tag som hade dessa ändringar inbakade i sig (dvs de är nyare än preview 3). Så testa med programmet jag länkade till innan först och se hur det fungerar.

Ursprungligen av patrikjunno:

Ok, då håller vi tummarna och hoppas på att det löser sig.

Kan det vara dom här drivrutinerna? AMD Catalyst

"Preview driver 3" är gamla beta drivrutiner och är sämre än de senaste officiella.

Det äro dessa du skall använda.
ATI Catalyst

Använder dem själv och det är bara till att installera rakt ovanpå de tidigare drivrutinerna som följde med i bootcamp-paketet.

Ursprungligen av illerG:

"Preview driver 3" är gamla beta drivrutiner och är sämre än de senaste officiella.

Det äro dessa du skall använda.
ATI Catalyst

Använder dem själv och det är bara till att installera rakt ovanpå de tidigare drivrutinerna som följde med i bootcamp-paketet.

Ursprungligen av Drakfot:

Det ser så ut ja. Men om jag inte missminner mig så släpptes det nyare drivrutiner efter ett litet tag som hade dessa ändringar inbakade i sig (dvs de är nyare än preview 3). Så testa med programmet jag länkade till innan först och se hur det fungerar.

Måtte detta vara lösningen, vad tror ni om att RAM uppgradering eventuellt skulle kunna ha negativ påverkan på övrig hårdvara? Känns inte så troligt men å andra sidan är detta mitt livs första Mac.

Uppmärksamma min länk så spar du tid.

Ursprungligen av illerG:

Uppmärksamma min länk så spar du tid.

Har kört om hela Boot Camp installationen, laddat ner nya drivrutiner i steg ett, installerat win 7 64 och det första jag gjorde när jag var inne i win var att installera samtliga drivrutiner från steg ett och som tidigare installerades drivrutinerna men inget catalyst controll center. Jag laddade ner drivrutiner via länken jag blev tipsad om, startade om och så var det kass igen. Se bifogad bild och att tillägga är att svansen när jag flyttar fönster i win är kvar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-14 18:20

Vilka minnen har du installerat?

Ursprungligen av kenjon:

Vilka minnen har du installerat?

dessa

Corsair 8GB (KIT) DDR3 SO-DIMM, 1333MHz (4GBx2) - Hemelektronik - CDON.COM

Säger inte att de orsakar problemen, men vill bara varna för att Corsair är allmänt kända för att fungera dåligt med Macar.

Ursprungligen av Capeman:

Säger inte att de orsakar problemen, men vill bara varna för att Corsair är allmänt kända för att fungera dåligt med Macar.

Något du har någon referens till? Testade ju i och för sig att byta tillbaka till originalminnena och problemen fanns även då men kan ju vara intressant att läsa på lite om...

Ursprungligen av patrikjunno:

Något du har någon referens till? Testade ju i och för sig att byta tillbaka till originalminnena och problemen fanns även då men kan ju vara intressant att läsa på lite om...

Ja, ett flertal trådar här på 99. Bara att söka runt.

Varför pillar du på Overdrive?

Ursprungligen av illerG:

Varför pillar du på Overdrive?

Pillar inte på overdrime mer än att trycka på ikonen för att just kunna se temp osv. Kan jag göra det någon annanstanns?

Ursprungligen av patrikjunno:

Pillar inte på overdrime mer än att trycka på ikonen för att just kunna se temp osv. Kan jag göra det någon annanstanns?

Du kommer inte kunna använda overdrive för att läsa av temperaturer.
Lev med det och hitta ett annat program!

Prova ex. MSI afterburner, ATI tray tools eller kanske GPU-Z för att lyckas få fram temperaturer.

Senast redigerat 2011-12-16 13:04

Alla som svarar på frågor här gör det av ren välvilja - för att man tycker att det är kul och trevligt att kunna hjälpa någon - och det är helt ideellt och gratis. Därför bör ni uppskatta den hjälp ni får, och inte gnälla på att svaren är för sena eller inte tillräckligt kompletta (eller vilka brister det nu är ni upplever).

Har nu städat lite i den här tråden. Håll er till ämnet. Och tona ner attityden, så avskräcker ni inte folk från att vilja hjälpa er nästa gång.

/Mod

1
Bevaka tråden