Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

i7 eller SSD?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad blir datorn rappast av? i7 eller SSD? Skall köpa en iMac 27" 2gb hd...

Ssd.
.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-10 13:37

SSD!

Men som vanligt så är det nog lättare att byta HDDn i efterhand än processorn.

Skillnaden mellan HD och SSD tror jag är större än skillnaden mellan i5 och i7.

Prisskillnaden är 3700kr... Gör den verkligen så stor skillnad.? Tycker ni att jag skall strunta i SSD och Köra på i5? Kör mycket photoshop mycket och då stora filer... En del video, kort sagt grafikintensivt...

SSD gör den stora skillnaden, men varför välja?;)

Vad jobbigt det blir nu:) man får ju nästan en iPad för SSD priset...

Det kostar att ligga på topp.

  • Medlem
  • 2011-12-10 14:49

Dagens datorer förtjänar en SSD. Att ha en i7 med en traditionell HDD är som att bygga om en Ferrari till A-traktor. Dumt och onödigt.

Har en MBP 13" med i5 och SSD och en MBP 15" med i7 och standarddisk. Har inte timat något men 13" med SSD känns snabbare alla dagar i veckan. Jobbar med foto

Kör sedan några veckor en iMac I7 med 16 Gb minne, SSD och 2 Gb grafik, och jag är för första gången på länge så nöjd, allt är bara "klick" "klick" så startar programmen. Kör TimeMachine till den interna SATA för säkerhets skull.

Jag har en iMac 27" i7 på 2.8Ghz med 1Tb "vanlig" 7200rpm-disk, och en 11" Macbook Air 1.6Ghz med SSD.. Att starta upp, öppna program, öppna filer i photoshop (med undrantag för riktigt gigantiska filer då kanske) och liknande "standardanvändning" känns BETYDLIGT snabbare på Air:en. Så stor skillnad gör en SSD Kommer absolut att skaffa det till alla framtida brukar jag köper.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-12-10 19:59

i7 + SSD
Jag sitter själv på en C2D och en SSD vilket flyter på bra, en i7 saknar jag för mer processorkrävande situationer så som vid arbete med stora filer i photoshop m.m.

Det verkar som det lutar åt SSD-hållet:)

  • Medlem
  • 2011-12-10 23:20

Jag tror inte det finns någon här som skulle rekommendera en traditionell hårddisk framför en SSD om det inte vore för priset. Iaf när det gäller att ha som disk i en iMac.

Ursprungligen av Dalle:

Jag tror inte det finns någon här som skulle rekommendera en traditionell hårddisk framför en SSD om det inte vore för priset. Iaf när det gäller att ha som disk i en iMac.

Dalle kan du utveckla det där?

Att köpa en modern dator idag utan SSD är som Dalle sa i inlägg 9.

Har en Macbook Air 13" och en iMac 27", båda mid 2011, båda i5 men Airen har SSD. Fast att Airen ska vara sämre på alla sätt och vis slår den min iMac på fingrarna i mer eller mindre allt jag använder datorn till. Ångrar djupt att jag inte la till de där extra tusenlapparna från början och fick en SSD i iMacen också.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-12-11 13:56
Ursprungligen av korthoga:

Har en Macbook Air 13" och en iMac 27", båda mid 2011, båda i5 men Airen har SSD. Fast att Airen ska vara sämre på alla sätt och vis slår den min iMac på fingrarna i mer eller mindre allt jag använder datorn till. Ångrar djupt att jag inte la till de där extra tusenlapparna från början och fick en SSD i iMacen också.

du kan ju alltid lägga till den i efterhand iMacen ifall det är att du vill ha det. det finns ställen där du får det gjort till en bra peng.

Ursprungligen av Fourty:

du kan ju alltid lägga till den i efterhand iMacen ifall det är att du vill ha det. det finns ställen där du får det gjort till en bra peng.

Både ja och nej. Sist jag pratade med Kullander i Malmö så ville de plocka ut min DVD-läsare och sätta SSD-hårddisken där och sen ge mig DVD-läsaren i ett kabinett som jag skulle koppla in via USB vilket jag inte är intresserad av. Pillar de in SSDn utan att ta ut något annat, då är jag på!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-01-08 10:58
Ursprungligen av korthoga:

Både ja och nej. Sist jag pratade med Kullander i Malmö så ville de plocka ut min DVD-läsare och sätta SSD-hårddisken där och sen ge mig DVD-läsaren i ett kabinett som jag skulle koppla in via USB vilket jag inte är intresserad av. Pillar de in SSDn utan att ta ut något annat, då är jag på!

Det stämmer till en viss grad men frågan här blir vilken mac du har och om du ville byta ut din nuvarande disk eller lägga till en extra ssd? Tex en iMac21 får man byta ut sin nuvarande disk om man vill pilla in en ssd medan som trådskaparen hade en iMac27 så kan du ha 2 diskar i den.

Ursprungligen av Fourty:

Det stämmer till en viss grad men frågan här blir vilken mac du har och om du ville byta ut din nuvarande disk eller lägga till en extra ssd? Tex en iMac21 får man byta ut sin nuvarande disk om man vill pilla in en ssd medan som trådskaparen hade en iMac27 så kan du ha 2 diskar i den.

Jag har en iMac 27" mid 2011. Hur lägger du in en SSD i den? Kullander sa att det inte gick för någon koppling till SSDn inte fanns i moderkortet eller vad det var om man inte valt SSD från början.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-01-10 18:06
Ursprungligen av korthoga:

Jag har en iMac 27" mid 2011. Hur lägger du in en SSD i den? Kullander sa att det inte gick för någon koppling till SSDn inte fanns i moderkortet eller vad det var om man inte valt SSD från början.

Ring Machuset i Halmstad så fixar dom det till dom till dig.

@Keptang Sorry jag tog fel citat

SSD är den nya husguden här

Det blev båda:)

Minskade den den vanliga hdn från 2 till 1 tb. Hoppas jag gjorde rätt:)?

Ursprungligen av revolver:

Det blev båda:)

Minskade den den vanliga hdn från 2 till 1 tb. Hoppas jag gjorde rätt:)?

Självklart!

Ursprungligen av revolver:

Det blev båda:)

Minskade den den vanliga hdn från 2 till 1 tb. Hoppas jag gjorde rätt:)?

Absolut! Själv har jag väldigt svårt att fylla hårddiskar när det börjar närma sig dom storlekarna. Jag har 1Tb i min 2 år gamla iMac. Visserligen har jag fyllt upp ca 700gb av det, men 3-400gb av det är "skräp" (filmer jag sett, iso-images/program man laddat hem och installerat för länge sen osv) som man hade kunnat deleta utan problem. Trots det har jag 150+ program installerade och använder datorn 8h+ per dag, och har gjort det sen den köptes.

Om man inte har en väldigt stor samling filmer/musik/porr ( ) tror jag knappast att man känner sig begränsad av "bara" 1Tb.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-12-13 01:04
Ursprungligen av revolver:

Det blev båda:)

Minskade den den vanliga hdn från 2 till 1 tb. Hoppas jag gjorde rätt:)?

Jepp.

Själv har jag svår ångest (nåja...) över att jag beställde med endast HDD.

Försöker trösta mig med att framtiden, kanske, bjuder på:
1. Enklare montera-SSD-själv-lösningar,
2. Billigare koppla-in-SSD-via-ThunderBolt-lösningar.

Men nu ser jag gärna att min i7:a kommer snart!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-12-13 11:15
Ursprungligen av revolver:

Det blev båda:)

Minskade den den vanliga hdn från 2 till 1 tb. Hoppas jag gjorde rätt:)?

Mycket bra val.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-13 21:59

Nu är ju valet redan gjort men jag hade sagt SSD jag med. Kör själv vanlig HDD nu i min MBP 13" men tror det eventuellt kan ligga en liten SSD under julgranen..

Nu med en OCZ Vertex 3 i min dator kan jag bekräfta ovanstående. Helt oslagbar prestanda. Startar upp på ca 15 sekunder och stängs av på ca 2 sekunder. Har inte stött på några fler badbollar och laddtider är mer eller mindre lika med noll. Jag är iaf mkt nöjd och kommer hädanefter alltid köra SSD i mina burkar.

Frågan är nu om man ska trycka i 8 Gb ram med?

Senast redigerat 2011-12-31 00:58
Bevaka tråden