Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksskrivare och OS 10.6+

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har gått över till Mac pro och OS 10.6. Därmed slutade alla nätverksskrivare att fungera.
Det gick inte att "lägga till" skrivare på gammalt sätt då inget förslagom möjliga skrivare kom fram.
Har bl a en Brother laserskrivare och en HP Laserjet.
Kontaktade Brother som föreslog att jag skulle försöka med IP-adressen och då fungerade skrivare till bådas (!) fövåning,
Däremot kom inte skrivarens namn upp.
När det gäller HP Laserjet skrivaren så har varken jag och HP inte kunnat lösa problemet.
Det går inte att få kontakt med skrivaren, inte heller med dess IP-adress.
Däremot går den OK med USB-anslutning.
Kör jag samma dator med OS 10.5 så fungerar alla nätverksanslutna enheter som de skall.
Hur skall man angripa problemet undrar Lennart

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-11 20:51

Börja med att beskriva vad du har för HP-skrivare, har den ett JetDirect-kort eller en vanlig TCP/IP-port?

Gått över från vad, Windows?

Vilka nätverksadresser har enheterna?

Skrivare är en HP 2420N men jag ahr ingen uppgift om vilken typ av nätverkskort den har. IP-adressen är172.17.5.13
Det märkliga är att den går helt OK med 10.5 på samma maskin (dual Quad)

Ursprungligen av Lennart:

Det märkliga är att den går helt OK med 10.5 på samma maskin (dual Quad)

Inte jättemärkligt faktiskt. Snow Leopard decimerade utbudet av drivrutiner så att många äldre skrivare inte funkar längre.

Det finns lite trick, som att använda en drivrutin för en liknande skrivare.

Här finns listan av skrivare som är kompatibla med Snow Leopard och Lion.
OS X Lion, Mac OS X v10.6: Printer and scanner software

Sorry! Missade svaret om vad jag gick över från. Svaret är OS 10.5!

Det fantastiska är att skrivarna finns med i systemet men det fungerar endast med USB!
Om jag försöker använda drivrutinerna som finns för skrivarna så funkar de inte med nätverksanslutningen.
I Brotherfallaet så vet jag inte vilken drivrutin som används. Jag knappade bara in IP-adressen och då funkade det !!!

  • Medlem
  • 2011-12-11 21:59

Man kan döpa dem själv om man ansluter över nätverk.

I printerlistan hittar man HP 2420 men inte 2420N men däremot finns t ex Brother HL-1270N dvs nätverksversionen. Trots detta att det skall finnas drivrutin för HL-1270N (nätverksversionen) så hittas inte skrivaren när man skall lägga till skrivare.
En sak som kan vara anledningen till problemen är att AppleTalk inte stöds i OS 10.6
Undrar bara om det finns något sätt att kringgå det.

Du behöver inte sätta upp den som en HP Jetdirect skrivare då? Det borde stå i specifikationerna för skrivaren om det är en sån typ.
Du väljer det alternativet i dialogen för att lägga till skrivaren.

Det går inte att få någon som helst kontakt med skrivaren via nätverket när jag kör 10.6
Därmed får jag inga användbara altenativ alls när jag skall lägga till skrivare i det häär fallaet HP Laserjet 2420N.
Inte ens när jag knappar in IP-adressen så hittas skrivaren. (Är säker på IP-adressen)
Märkligt att HP inte heller har någon bra idé om hur man skall komma åt problemet.
Nu tar jag och tackar och säger God Natt.
Återkommer igen senare.

Jag menade så här:

Är du säker på att inte drivrutinerna för en vanlig HP 2420 fungerar? Det är väl bara själva nätverksstödet som är annorlunda vill jag tro. Det ska väl vara samma skrivare i övrigt.

1
Bevaka tråden