Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro 2011 + Itunes + Apple TV

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-11 13:50

Hej samtliga.

Har köpt en ny Macbook pro och slog även till på en AppleTV och kopplade ihop allt. Naturligtvis funkar allt i harmoni dock har jag ett mindre dock ganska irriterande problem.

På grund av att AppleTV vill enbart kör sina format så måste jag genom Quicktime konvertera dem och det tar cirka 25 minuter att utföra konverteringen för Itunes vill annars inte ladda filmen och senare ge mig möjligheten att se den på min tv genom AppleTV.

Vet någon hur man kan antingen korrigera konverteringen så den tar mindre tid eller får filmen att funka på något annat sätt genom AppleTV?

Tacksam för svar

Annars kan du installera XBMC eller Plex på din ATV, de sväljer fler format vad jag vet.

Ursprungligen av Sight80:

...hur man kan antingen korrigera konverteringen så den tar mindre tid...

Lite svårt att svara på eftersom du inte berättar hur du gör konverteringen nu (från vilket format, till vilket format).

Men även utan att ha den informationen så är nog Handbrake det första tipset jag vill komma med.

HandBrake

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-12-12 09:07

Jag kan rekommendera iFlicks. Finns i Mac App Store. Vet inte om själva konverteringen går snabbare, men arbetsflödet är väldigt smidigt; dra en mapp med filmer till iFlicks så hämtar den metadata och cover art automagiskt, förutsatt att filerna har informativa namn. Sen trycker man på en knapp så konverteras det som behöver konverteras och läggs in i iTunes.

iFlicks klarar inte lika många format som Handbrake, men vinner på arbetsflöde.

Grejen med iFlicks är ju just att den kan fixa filmer som ATV:n kan spela, men utan att koda om något. Det är därför det bara tar en eller ett par minuter att konvertera en mkv. Enda haken är att videospåren kan visa sig vara inkompatibla med ATV:n i varierande grad, vilket ibland syns som "tearing" och i värsta fall att uppspelningen fastnar. Det sistnämnda har hänt mig två gånger under ett drygt halvår av flitig användning, och då har jag fått ta till airvideo i stället.

HandBrake är bra också, har man bara tålamod att vänta så länge så länge så får man åtminstone alltid filer som funkar hundraprocentigt med ATV:n. Dock får man antingen lägga till metadata för hand i iTunes eller släppa den HandBrake-konverterade filen på iFlicks.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-12-12 11:14
Ursprungligen av Samuel K:

Grejen med iFlicks är ju just att den kan fixa filmer som ATV:n kan spela, men utan att koda om något. Det är därför det bara tar en eller ett par minuter att konvertera en mkv.

Det förutsätter ju att den är kodad med h.264 från början. Om den inte är det så kodas den om. Och om bara ljudspåret är inkompatibelt så kodas bara det om. Poängen är hur som helst att saker inte ska kodas om i onödan.

1
Bevaka tråden