Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Bootcamp och VMware med samma Windows kopia?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag undrar om det går att köra boot-camp och VMware på samma windows 7 kopia? Önskar ha både en enklare virtuell lösning för vissa tillfällen och en boot-camp lösning för andra. Men vill slippa ha två olika windows 7 kopior på hårddisken och undrar om det är möjligt att komma åt samma kopia med båda metoderna?

Tacksam för svar!

VMware kan använda din boot camp-partition. Det fungerade utmärkt för mig då jag körde så, men enda problemet att jag fick aktivera Windows två gånger, och att vissa andra program krävde samma sak.

Tack så mycket Richard det var det jag ville höra, vad rekommenderas för storlek på windows 7 partitionen? Skall ha den i första han till att köra office 2003. Undrar även hur åtkomsten av filer mellan OSX och Windows fungerar, kommer jag åt samtliga filer från båda systemen eller är det spärrar emellan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 07:37

Drar upp den här tråden då jag nu har fått en Macbook Pro 13" som jobbdator.
Då vi jobbar med support och har kunder som kör både OSX och Windows så behöver jag kunna köra båda två, jag har då funderat på om jag skall köra VMWare Fusion och en virtuell Win7, eller om jag skall testa VirtualBox och dito eller helt enkelt köra en BootCamp och då installera Fusion för att kunna använda BootCamppartitionen virtuell för det mesta men vid just de där krävande stunderna kunna boota om och köra en ren windows... vad skulle ni rekommendera? Vad finns det för nackdelar med att köra en BootCamppartition virtuellt?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-02-05 15:58

Inga nackdelar vad jag sett i hemmiljö

Ursprungligen av Trineo:

Drar upp den här tråden då jag nu har fått en Macbook Pro 13" som jobbdator.
Då vi jobbar med support och har kunder som kör både OSX och Windows så behöver jag kunna köra båda två, jag har då funderat på om jag skall köra VMWare Fusion och en virtuell Win7, eller om jag skall testa VirtualBox och dito eller helt enkelt köra en BootCamp och då installera Fusion för att kunna använda BootCamppartitionen virtuell för det mesta men vid just de där krävande stunderna kunna boota om och köra en ren windows... vad skulle ni rekommendera? Vad finns det för nackdelar med att köra en BootCamppartition virtuellt?

Jag har haft både Fusion och BootCamp på min föregående MB , märkte inga konstigheter med att köra båda, det blir väl att virtuellt köra BootCamp inifrån Fusion är inte så snabbt som rent BC.

Jag kör Windows väldigt sällan, men när jag gör det vill jag naturligtvis att det ska funka. Har kört VMWare Fusion i ett par år och har väl inte varit speciellt impad, det har gått lååångsamt trots fräsch dator. Fick ett bra pris på Parallels Desktop och "switchade".

När jag nu skulle starta Parallels några veckor efter installation säger Windows (7) att det måste aktiveras. När jag gör det, med produktnyckeln eller vad den heter, får jag svaret att nyckeln inte kan användas. Det beror naturligtvis på att den redan används i mitt Fusion, eller hur?

Hur gör jag för att kunna använda både Parallels och Fusion? Eller, i värsta fall, om jag inte får köra licensen på båda (trots att det är samma dator och samma användare), hur gör jag för att avaktivera Windows i Fusion så att jag kan få igång det i Parallels?

Edit: la frågan här för att undvika att få skäll av adm för att jag inte sökt först, men tycker nog att rubriken inte riktigt stämmer med min fråga.

Ursprungligen av Gunnar Linn:

Jag kör Windows väldigt sällan, men när jag gör det vill jag naturligtvis att det ska funka. Har kört VMWare Fusion i ett par år och har väl inte varit speciellt impad, det har gått lååångsamt trots fräsch dator. Fick ett bra pris på Parallels Desktop och "switchade".

När jag nu skulle starta Parallels några veckor efter installation säger Windows (7) att det måste aktiveras. När jag gör det, med produktnyckeln eller vad den heter, får jag svaret att nyckeln inte kan användas. Det beror naturligtvis på att den redan används i mitt Fusion, eller hur?

Hur gör jag för att kunna använda både Parallels och Fusion? Eller, i värsta fall, om jag inte får köra licensen på båda (trots att det är samma dator och samma användare), hur gör jag för att avaktivera Windows i Fusion så att jag kan få igång det i Parallels?

Edit: la frågan här för att undvika att få skäll av adm för att jag inte sökt först, men tycker nog att rubriken inte riktigt stämmer med min fråga.

Det ska inte vara några problem att köra Windows i både Fusion och Parallells samtidigt. Detta förutsatt att du inte använder en OEM-version, dessa går bara att aktivera på en dator. För att åtgärda det senare så behöver du ta kontakt med Microsoft.

I båda fallen så verkar det som att du måste ta kontakt med Microsoft då jag inte tror att någon här kan göra så mycket om Microsofts servrar inte låter dig aktivera ytterligare en gång från "en annan plats".

Ursprungligen av Gunnar Linn:

Jag kör Windows väldigt sällan, men när jag gör det vill jag naturligtvis att det ska funka. Har kört VMWare Fusion i ett par år och har väl inte varit speciellt impad, det har gått lååångsamt trots fräsch dator. Fick ett bra pris på Parallels Desktop och "switchade".

När jag nu skulle starta Parallels några veckor efter installation säger Windows (7) att det måste aktiveras. När jag gör det, med produktnyckeln eller vad den heter, får jag svaret att nyckeln inte kan användas. Det beror naturligtvis på att den redan används i mitt Fusion, eller hur?

Hur gör jag för att kunna använda både Parallels och Fusion? Eller, i värsta fall, om jag inte får köra licensen på båda (trots att det är samma dator och samma användare), hur gör jag för att avaktivera Windows i Fusion så att jag kan få igång det i Parallels?

Edit: la frågan här för att undvika att få skäll av adm för att jag inte sökt först, men tycker nog att rubriken inte riktigt stämmer med min fråga.

Du ringer bara Microsofts talsvar så kommer du kunna aktivera licensen.

(en virtuell dator är en dator lika mycket som en fysisk, alltså använder du då licensen på 2 datorer).

Tack för svar. Är talsvar enda chansen? Jag ogillar telefoner, mailar hellre, men hittade naturligtvis ingen kontaktadress på deras webbsida.

Ursprungligen av Gunnar Linn:

Tack för svar. Är talsvar enda chansen? Jag ogillar telefoner, mailar hellre, men hittade naturligtvis ingen kontaktadress på deras webbsida.

Det är enklaste sättet då det sköts just med talsvar, du knappar in en kod du har på skärmen och får tillbaka en annan, voila, det är aktiverat.

Har nu kört talsvarsgrejen, men där får jag bara meddelandet att jag inte får installera min Windows-licens på mer än en dator. Det förstår jag också, och då vill jag ha möjligheten att flytta aktiveringen från Fusion till Parallels. Men den möjligheten ges inte. I stället uppmanas jag att köpa en till licens. Nej tack, så kul är inte Windows.

Återstår alltså att avaktivera Windows i Fusion. Någon som vet hur man gör det? Det måste ju vara görbart, exempelvis om man byter dator?

Det går inte att avaktivera själv. Utan det måste man göra isf med Microsoft supporten eller deras automatiska system som du redan varit i kontakt med.

Är det en OEM licens för billiga pengar så får du inte byta "egentligen". Är det en retail licens så ska Microsoft gladeligen nollställa utan klaga.

Ursprungligen av illerG:

Det går inte att avaktivera själv. Utan det måste man göra isf med Microsoft supporten eller deras automatiska system som du redan varit i kontakt med.

Det automatiska systemet fick ju krupp så fort jag knappade in mitt produkt-ID, så det lär knappast gå att avaktivera den vägen. Och när jag var inne på supportsidorna och knappade in mitt produkt-ID fick jag beskedet att support minsann kostar pengar.

Varför får jag intrycket att Microsoft inte vill att jag ska använda deras produkter?

OEM har jag nog knappast, det är väl en sån där licens som hänger med när man köper en dator? Jag har köpt Windows separat, och det står inget om OEM på förpackningen. Jag får väl prata med MS. Puh, orkar man med sånt här?

Närbesläktad fråga: även om jag håller mig till en av mina två virtuella miljöer, exempelvis Fusion, kan jag då skapa två olika virtuella maskiner, en 64-bitars och en 32-bitars, eller måste jag ha två licenser för det också? I så fall kastar jag ut hela skiten.

Ursprungligen av Gunnar Linn:

Närbesläktad fråga: även om jag håller mig till en av mina två virtuella miljöer, exempelvis Fusion, kan jag då skapa två olika virtuella maskiner, en 64-bitars och en 32-bitars, eller måste jag ha två licenser för det också? I så fall kastar jag ut hela skiten.

Det måste du nog ha två licenser för. Du kör ju två instanser av Windows, vare sig det är i Fusion eller Parallels eller båda.

Ursprungligen av Capeman:

Det måste du nog ha två licenser för. Du kör ju två instanser av Windows, vare sig det är i Fusion eller Parallels eller båda.

Nej det kostar inte pengar.
På samma nummer kan man få en livs levande person i örat och denna kan avaktivera det hela!

Ursprungligen av Gunnar Linn:

...eller måste jag ha två licenser för det också? I så fall kastar jag ut hela skiten.

Båda måste aktiveras. Och licensen gäller bara för 1 aktivering åt gången. Så då blir det nog till att "kasta ut skiten".

Ursprungligen av Gunnar Linn:

Närbesläktad fråga: även om jag håller mig till en av mina två virtuella miljöer, exempelvis Fusion, kan jag då skapa två olika virtuella maskiner, en 64-bitars och en 32-bitars, eller måste jag ha två licenser för det också? I så fall kastar jag ut hela skiten.

Du har fått en del svar nu, men trots det så får du ett till.

Normalt sett så får du licens för både 32 och 64 när du köper. Däremot får du inte använda operativsystemet på två datorer samtidigt. Jag kan dock inte anse att det skulle vara något problem att köra EN virtuell maskin åt gången. Det betyder ju i så fall att du mycket väl kan ha båda versionerna installerade på en gång, bara du ser till att inte köra båda samtidigt.

Om någon har granskat licensen från Microsoft i detalj så är det bara att rätta mig om jag har fel. Annars får du (Gunnar Linn) ta och ringa ett samtal till Microsoft och se om jag har rätt, om det råder några tveksamheter kring min tankegång.

Licensen gäller för 32/64-bitars, på en dator.
En virtuell maskin är en dator.

Nu har det skrivits tillräckligt många ggr i tråden.

Nu när ni håller på med licenser så kanske jag kan få fråga. Jag har en OEM-version av Win 7 installerad och tänker formatera om datorn. Kan/ska man avregistrera den innan?

Ursprungligen av macwitty:

Nu när ni håller på med licenser så kanske jag kan få fråga. Jag har en OEM-version av Win 7 installerad och tänker formatera om datorn. Kan/ska man avregistrera den innan?

Bara att ominstallera.

Tack keptang, för snabbt svar

  • Avstängd
  • 2011-12-09 22:45

Konstigt, har en köpt skarp version av WinXP SP3 som jag installerade via bootcamp 2008... sen 2009 då jag tröttnat på att bota om jämt och ständigt för småsaker köpte jag VMWF så nu kan jag köra antingen windows i ett fönster eller boota om för ren windows-körning vid behov och har aldrig haft några problem med licenskoden eller har jag missat något här?
Vill man köra 2 uppsättningar av windows med tex VMWF och Parallells samtidigt krävs 2 Windows-licenser... varför man nu skulle vilja det?
Sen kan man ju undra varför man inte kan få köpa till en extra licens för några hundringar utav MS. Kunde ju vara någon sorts tvillinglicens som kräver samma dator... typ..., annars är det ju bara ren snålhet från deras sida... dom har lite att lära där av Apple.

Ursprungligen av LaHe:

Konstigt, har en köpt skarp version av WinXP SP3 som jag installerade via bootcamp 2008... sen 2009 då jag tröttnat på att bota om jämt och ständigt för småsaker köpte jag VMWF så nu kan jag köra antingen windows i ett fönster eller boota om för ren windows-körning vid behov och har aldrig haft några problem med licenskoden eller har jag missat något här?
Vill man köra 2 uppsättningar av windows med tex VMWF och Parallells samtidigt krävs 2 Windows-licenser... varför man nu skulle vilja det?
Sen kan man ju undra varför man inte kan få köpa till en extra licens för några hundringar utav MS. Kunde ju vara någon sorts tvillinglicens som kräver samma dator... typ..., annars är det ju bara ren snålhet från deras sida... dom har lite att lära där av Apple.

Det kan vara så att MS har ändrat på något senaste 10 åren (sen XP släpptes, augusti 2001).

  • Avstängd
  • 2011-12-09 23:00
Ursprungligen av keptang:

Det kan vara så att MS har ändrat på något senaste 10 åren (sen XP släpptes, augusti 2001).

Jo, kanske det
Sen lite OT så tycker jag att Win98SE och sedan XP är dom bästa dom gjort...

1
Bevaka tråden