Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig skärm vid uppdatering

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft problem med min nya McBook Pro. Har haft den inne på service, och nu är moderkortet bytt. Undrar om det är normalt att skärmen ser ut så här vid uppdatering? Jag uppdaterade MacBook Pro SMC firmware, och Thunderbolt 1.0 firmware, och då blev det ett blått fält under och till vänster om skrivbordet. Se bilden! Är detta normalt?

Nej, det är inte normalt.

Uppträder det bara under själva uppdateringen? Blir det rätt sen när den har startat om?

Tips:
Återställa Mac-datorns PRAM och NVRAM

Ja det uppträder bara vid firmware-uppdateringar. Blir bra sedan datorn startat om.

Ursprungligen av andersmacnilsson:

Ja det uppträder bara vid firmware-uppdateringar. Blir bra sedan datorn startat om.

Bara vid firmware-uppdateringar? Inte vid "vanliga" system- eller programuppdateringar?

I så fall håller jag med Capeman - förmodligen inget att oroa sig för.

Då skulle jag inte oroa mig för mycket.

Om det såg ut så där efter jag hade haft datorn på service skulle jag för säkerhetsskull snacka med dem eller maila dem bara för att underrätta så att det är dokumenterat ifall något skulle gå galet framöver.

Nej precis! Bara vid firmwareuppdateringar. Det blir aldrig så här på vanliga system och program-uppdateringar. Det blev så här på firmwareuppdateringarna även innan jag hade burken på service. Har skickat bilden till en kompis som är data-proffs (programmerare), och han tyckte att det inte behövde vara något fel.

Tack för alla svar!

Aldrig sett detta innan, nånsin. Och då har jag sett rätt möe i datorväg sedan 1978.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-10 14:15

Det är möjligen inte en högupplöst skärm på din MBP?
Ser ut som om fönstret för uppdateringar av firmware är av en fixerad, lägre, upplösning.
Kan det vara så?

Det kan mycket väl vara så. Men det verkar inte vara något fel iaf.

En gissning är att skärmkortet faller tillbaka på det simplaste den kan leverera, för att vara bombsäker på att bild visas oavsett vilken skärm som är ansluten. Det kanske inte blir så vackert på en bärbars skärm.
Såna där omskalningar funkade bättre på bildrörsskärmar

Big deal om det är rätt efter omstart.
Goflorp har nog rätt i posten ovan.

När den gör uppdateringen har den väl inte laddat in drivrutiner för skärmen egentligen.
Tror det den "kör på" är ngt hämtat ur ROM.

Det var ju tryggt att höra! Ja datorn verkar nu gå som en klocka. Inga problem alls! Datorn är köpt för lite drygt 4 månader sedan. Hade nyligen problem med att det blev blåskärm ofta när jag avslutade program. Datorn hängde sig helt enkelt, och det gick inte att göra någonting alls. Har nu fått moderkortet utbytt på garantin, och nu är detta problem med blåskärm helt borta. Men jag undrade om det är normalt att det ser ut så här konstigt vid firmwareuppdateringarna. Det gjorde det även innan de bytte moderkortet, men det är alltså inget problem. Utan nu kan jag andas ut, och äntligen känna att jag har en fungerande ny MBP

1
Bevaka tråden