Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irritationsmoment i Windows

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En tråd för alla irritations moment vi Mac användare har när vi måste använda Windows. Kanske kommer någon med ett bättre tillvägagångssätt annars bara ett sätt att få utlopp för sin frustration...

Har haft många funderingar med massor av små och stora irritationer, men ville göra något konstruktivt av det.

Förutsätter att "Windows" = Windows 7, äldre version specificeras.

Varför är sökfunktionen i Windows så löjligt dålig jämfört med Mac OSX?

Med Spotligt hittar jag precis vad jag letar efter några få sekunder efter att jag sökt, inkl. externa hårddiskar. På PCn på jobbet tar det en evighet och ändå visar den inte alla filer...

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-11-17 22:43

Huga.. det finns hur mycket som helst...

Men det jag kommer på nu, som jag iofs hittade en lösning till idag, är att kunna scrolla utan att vara aktiv i det fönstret. h

KatMouse - mouse wheel utility for Windows

funkar precis så bra som det ska!

Annars har jag svårt för att se hur inkonsekvent enbart Office är som produkt, som exempel. att klicka på en länk i Word, excel eller PowerPoint är tre olika metoder, (ctrl+klick = word, klicka på en cell = excel, trycka upp som presentation, sen klicka = PowerPoint)... detaljer, detaljer avgör allt...

Ursprungligen av krox:

Huga.. det finns hur mycket som helst...

Därför idén med en samlingstråd istället för en massa små trådar.

Har jobbdator med Windows 7, office 2007 med Outlook och när jag inte är på kontoret ansluter jag till Exchangeservern på kontoret via VPN.
Har även samma e-postkonto upplagt i Mail i min privata Macbook Pro som jag också ansluter till jobbets Exchangeserver via VPN.
Problemet är att när Windows-datorn väcks efter att ha gått i vila med Outlook igång så lyckas Outlook ALDRIG återansluta till Exchangeservern trots att jag anger lösenordet. Jag måste avsluta, ibland "slå ihjäl" Outlook och var tredje gång tvingas jag starta om Windows för att lyckas få kontakt med Exchangeservern. Mina arbetskamrater med Windows 7 har precis samma problem…
När min Mac går i vila med Mail igång ansluten via VPN så är det ALDRIG några problem att väcka den och återansluta till Exchangeservern.
Man undrar varför det måste vara så krångligt med Win..?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-11-18 08:36

Har Windows XP på jobb, men jag har för mig att det är likadant i W7.
Om jag inte vill ha mina fönster maximerade, men ändå ganska stora, t.ex. när man använder Word, då är risken stor att fönstret kasar ovanför ovankant på skärmen och man kan inte komma åt menyer, stänga fönstret eller maximera det.
I OS X använder jag i stort sett bara Aperture och PS jag maximerar. Övriga program har jag i mindre fönster, så att jag kan komma åt flera program samtidigt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-11-18 10:31

Startade min gamla Windowsmaskin för att kolla min jobbmail (går inte från min Mac). Den segade igång sig efter en bra stund, men när jag skulle starta Explorer för att kunna läsa min mail stängde den plötsligt av sig. Jag blev lite förvånad, men när den sen startade om sig visade sig att Windows behövde uppdateras. Synd bara att den inte sa till innan den stängde av sig. Som tur var hade jag inte hunnit starta några program, men det hade ju varit intressant att se om den frågat om den skulle spara innan omstart. Förra gången den uppdaterade Windows, utan att fråga mig, gjorde den så att jag inte kunde kolla min jobbmail för att den nya versionen stöddes inte av vårt säkerhetssystem på jobb.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-11-18 13:43

Alla dessa uppdateringar med påtvingade omstarter. Det tar dessutom väldigt lång tid att starta om när det är system-omstarter. Flera gånger har systemet frusit vid avstängningar och systemet reagerar inte alls och kan stå still vid avstängningen i timmar (kom tillbaka och såg att dator inte var avstängd), så jag blev tvungen att hålla in startknappen för att stänga av. Systemet är rent, väldigt lite installerat.

Den senaste tiden har jag haft irriterande frysningar av Firefox där det tar en minut innan något händer om alls. Ofta måste jag tvångsavsluta Firefox och starta om programmet. Det händer ofta när jag har flera flikar igång.

Ljudinställningarna är bra i teorin, men praktiskt så fungerar det inte alltid. Helt plötsligt är volymen sänkt i ett program och jag måste gå in i mixern och öka volymen. Jag har ingen aning om varför det händer, men det händer rätt ofta.

Jag har haft fler hängningar och problem med Windows 7 än någonsin med XP.

Senast redigerat 2011-11-18 14:54

Hur kan det ta sååå lååång tid att tömma papperskorgen i Windows?!?!...

  • Medlem
  • 2011-11-20 19:34

Skulle behöva ett snabbt enkelt sätt att stoppa en utskrift man ångrar.
Kanske finns men jag har inte hittat det.

Ursprungligen av per s:

Skulle behöva ett snabbt enkelt sätt att stoppa en utskrift man ångrar.
Kanske finns men jag har inte hittat det.

Med tanke på hur lång tid det tar för en utskrift att ske i Windows så borde detta inte vara speciellt svårt att hinna göra...

Det är väl ett program som sköter alla utskriftsjobb som öppnas när man skriver ut, bara att växla till det och klicka på jobbet och stoppa.

Problemet är sedan att få bort denna utskrift från kön. Vet inte hur många gånger utskrifter fastnat i kön utan att varken skrivas ut eller att jag kan ta bort dem. Har bara kunnat lösa problemet genom att starta om PCn.

Yeah Redmond we love you!!

Har haft turen att slippa använda Office 2010 tills igår...

Vad i h*lvete har de gjort med programmets interface???

Jag använde (försökte) justera ett Excel dokument. En menubar med ikoner och text, men man har tagit bort hälften av alla funktioner och lagt det någon annanstans.

Om det finns ett företag som INTE ska försöka utveckla interface så är det Micro$oft!!!

Senast redigerat 2011-11-30 23:03
Ursprungligen av LCR:

Har haft turen att slippa använda Windows 2010 tills igår...

Vad i h*lvete har de gjort med programmets interface???

Jag använde (försökte) justera ett Excel dokument. En menubar med ikoner och text, men man har tagit bort hälften av alla funktioner och lagt det någon annanstans.

Om det finns ett företag som INTE ska försöka utveckla interface så är det Micro$oft!!!

Office 2010 menar du väl? Håller med oavsett. Helt obegripligt med Ribbon interfacet. Vem som fick tuppjuck på MS och klubbade igenom den förändringen borde få göra offentlig avbön.
Vi bytte på jobbet från Office 97 till 2010 nyss och företaget fick hålla kurser för att folk skulle kunna gå över. Helt förkastligt. Jag finner mig själv sitta och Googla för att hitta fram till det jag behöver ha tag i eftersom det saknar menysystem (och vettig hjälp).

Programmen i sig är helt ok, men även om jag arbetar mycket i Excel så får jag sitta och leta mycket i Ribbonen för att hitta rätt.

Fler irritationsmoment i Windows:
* Vi kör XP på jobbet, användargränssnittet är fult och på en liten 15"-laptop tar minimera/maximera/stäng knapparna allt för stor plats. Jag kör i Classic istället.
* COM-portar byter IRQ när maskinen dockas/dockar ur. Plug and pray alltså. Ibland funkar det, men ofta inte. Har fått ställa om manuellt och låsa till rätt IRQ.
* Eftersom jag dockar i och ur hela dagarna har jag en skärm tillkopplad för extra skärmyta. På kanske var 10:e dockning inser inte datorn att det är samma skärm som jag haft hela tiden och antingen speglar bilden eller tänder inte skärmen. Jag får alltså ställa in den externa skärmen en gång till. Tröttsamt.

Ursprungligen av suddgummi:

Office 2010 menar du väl?

jo, helt rätt!

Fattar inte hur fel de har fått det med tanke på hur otroligt bra Office 2011 för Mac är! (IMO)

Ursprungligen av suddgummi:

[...] Vi bytte på jobbet från Office 97 till 2010 nyss och företaget fick hålla kurser för att folk skulle kunna gå över. Helt förkastligt. [...]

Var glada att ni inte bytt fler versioner! Menyer och knappar har hoppat runt och bytt plats även mellan 2003, 2007 och 2010. Som i sin tur skiljer sig från motsvarande macversioner...

Ursprungligen av johan_tanying:

Var glada att ni inte bytt fler versioner! Menyer och knappar har hoppat runt och bytt plats även mellan 2003, 2007 och 2010. Som i sin tur skiljer sig från motsvarande macversioner...

Så länge Mac versionen inte får Win versionens idiot menyer!!

Fast Windows kan göra vissa saker Mac inte kan...

Ursprungligen av LCR:

Fast Windows kan göra vissa saker Mac inte kan...

Haha skön video.

Windows (17 svar) - Lion (247 svar) (http://www.99.se/mac-os-x/288424-lion-vilka-buggar-problem-har-ni-stott-pa.html)

1 - 0

Let the fanboys out!

Den man älskar agar man?

Kommer in till jobbet i morse, låser upp, tänder lyset och hör att "radion" (Windows 7 PC kopplad till en NAD amp) står kvar på Absolute Radio, och är man först kan man välja station, så jag försöker välja en annan webbsida, går ej...

Stänger ner Firefox, försöker öppna igen, inget... Google Chrome, inget... Det går inte att starta något program.

Trycker "ShutDown" för att starta om och maskinen bara tuggar och spottar till slut fram ett meddelande att Explorer inte kunde stängas ner (Explorer var inte ens igång!!!) och problemet den fastnat på är "Explorer is playing shutdown sound".

Inte konstigt att PC folk tycker att Mac folk beter sej lite överlägset ibland...

Ursprungligen av LCR:

Trycker "ShutDown" för att starta om och maskinen bara tuggar och spottar till slut fram ett meddelande att Explorer inte kunde stängas ner (Explorer var inte ens igång!!!) och problemet den fastnat på är "Explorer is playing shutdown sound".

Jodå, Explorer var igång, det är vad som på svenska kallas Utforskaren. Det är skillnad på Explorer och Internet Explorer.

Ursprungligen av Capeman:

Jodå, Explorer var igång, det är vad som på svenska kallas Utforskaren. Det är skillnad på Explorer och Internet Explorer.

Jo, jag vet skillnaden, men Explorer var inte igång. Oavsett så är det patetiskt hur uppspelningen av ett ljud (eller inte) stoppar datorn från att stängas ner. Lite sur att vi bara har en massa sketna PC datorer på jobbet, som dessutom är mycket dåligt efterhållna mjukvarumässigt.

Har annars svårt för uppstartljudet som går ut skithögt i billiga högtalare inkopplade med stela svarta plastsladdar.....

Ursprungligen av Goflorp:

Har annars svårt för uppstartljudet som går ut skithögt i billiga högtalare inkopplade med stela svarta plastsladdar.....

Fast i en Schwartznegger film, när han brutit sej in i en byggnad och startar en PC så hör man ett Mac startup ljud...

Ursprungligen av LCR:

Jo, jag vet skillnaden, men Explorer var inte igång. Oavsett så är det patetiskt hur uppspelningen av ett ljud (eller inte) stoppar datorn från att stängas ner. Lite sur att vi bara har en massa sketna PC datorer på jobbet, som dessutom är mycket dåligt efterhållna mjukvarumässigt.

Explorer.exe är alltid igång (oavsett om du har ett Explorer/Utforskar-fönster öppet eller inte).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-10 11:51

Inte för att vara sån, men detta känns mer som en tråd där LCR spyr galla över Windows än verkliga generella irritationsmoment i Windows.

Tror nog ni bör göra en översyn på era datorer LCR

Ursprungligen av keptang:

Explorer.exe är alltid igång (oavsett om du har ett Explorer/Utforskar-fönster öppet eller inte).

Typisk Windows logik då...

Ursprungligen av zappee:

Inte för att vara sån, men detta känns mer som en tråd där LCR spyr galla över Windows än verkliga generella irritationsmoment i Windows.

Har lite svårt att förneka...

Ursprungligen av zappee:

Tror nog ni bör göra en översyn på era datorer LCR

Det kan man nog säga!!!

2 personer och 9 PC, ingen fungerar som de ska (kanske inte ens personerna)...

På måndag tar jag med mej en egen MacBook Pro som jag ska använda då jag tröttnat.

Ursprungligen av LCR:

Typisk Windows logik då...

Ja, för finder är ju inte igång oavsett om du har ett fönster öppet eller inte..

Ursprungligen av eskimo:

Ja, för finder är ju inte igång oavsett om du har ett fönster öppet eller inte..

Finder och Explorer är inte samma sak, Explorer öppnar man ju som ett program från en ikon, men jag vet vad du kommer att svara att Explorer är igång ändå, på samma sätt som Finder...

Jag har då aldrig haft problem med att stänga ner/starta om en Mac för att Finder inte kan spela upp ett avstängningsljud...

Bevaka tråden